Как се строи магистрала "Хемус" - държавна тайна

Мъж зад премиера: Впечатлен съм, като писта за Формула 1 ми изглежда аутобана

Сн. Архив

Мине се не мине време, премиерът Бойко Борисов хваща джипката и тръгва да инспектира строящата се магистрала "Хемус". Това направи дори на рождения си ден миналия месец с обяснението, че това е най-хубавият му подарък.

Доизграждането на магистралата между София и Варна е топ приоритет на третото правителство на Борисов. Това премиерът повтаря нонстоп с обещанието оставащите около 225 километра да са готови до 2024 г. За целта кабинетът авансово отпусна без търг над 2.6 млрд. лв. на държавната компания "Автомагистрали".

Във вторник правителството отпусна и над 81.4 млн. лв., за да се разплати с частните фирми за изграждането на 16.3-километровия участък между Буховци и Белокопитово от магистрала "Хемус". Цялата сума по договор е 143.7 млн. лв. с ДДС.

"В момента атакуваме Севера и Северозапада с инфраструктура. Всеки месец се вижда напредъкът по автомагистрала "Хемус". Всичко това се прави за младите хора", заяви на 29 юли премиерът Борисов по време на поредна инспекция на строящия се участък от "Хемус" от частната фирма.

Преди това той прегледа и как върви строежът на газопровода "Балкански поток". По същото време София се готви за общонационален протест пред Министерския съвет, който започна още в сряда по обед с блокиране на възлови кръстовища. Протестиращи във Варна блокираха Аспаруховия мост.

Строителство обвито в тайна

Държавната компания "Автомагистрали" и принципалът ѝ Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) не дават информация по строителството на 225-те километра между пътен възел "Боаза" и пътен възел "Буховци".

Mediapool попита двете ведомства по Закона за достъп до информация колко от отпуснатите 2.6 млрд. лв. от държавния бюджет вече са инвестирани в "Хемус", кои строителни фирми работят на обекта и как става техният подбор. Отговорът на "Автомагистрали" е, че се засягат трети лица и по тази причина информация не може да бъде предоставена. Не става ясно кои са тези трети лица. МРРБ, което е отпуснало парите, идващи от държавния бюджет (данъкоплатците), също отказа отговор.

Закъснения със сроковете

За напредъка по изграждането на магистралата може да се съди единствено от туровете на Борисов, заснети от правителствения пиир и качени на Фейсбук страницата му.

Това, което се вижда е, че участъкът, изграждан от обединение от частни фирми, вече е на асфалт, докато този, който строи "Автомагистрали", е на земя и трошен камък. Двата обекта бяха започнати с разлика от около половин година.

Първо на терен стъпи обединението ДЗЗД "Хемус 16320" (през август 2018 г.) В него влизат "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и Трансконсулт-22". Договорът с обединението за строителство на 16.3 км между пътен възел "Белокопитово" и пътен възел "Буховци" е за 143.7 млн. лв. с ДДС и беше подписан на 29 септември 2017 г. Срокът за изпълнение беше 910 календарни дни (около 30 месеца). Тоест, участъкът трябваше да е готов през пролетта на 2020 г. Това обаче не се случи, тъй като държавата повече от година не можеше да направи отчужденията на терените.

Очевидно това е забравено от премиера Бойко Борисов. В сряда той убеждава хората как тези 16 км ще са готови предсрочно до края на годината, ако всичко върви по план, докато по договор срокът е догодина.

"Тук беше кал преди половин година. А сега и гредите са сложени.. Как много напредвате бе, почва да се вижда вече (края - бел. ред.)", казва Борисов, докато гледа изграждането на мостовите съоръжения по трасето Буховци – Белокопитово и се спира при строителите, за да ги поздрави с "живо, здраво".

Мъж, който седи зад Борисов в джипката, възкликва: "Впечатлен съм, като писта за Формула 1 ми изглежда".

"Автомагистрали" стъпи на терен в края на април 2019 г. в участък край село Торос, Ловешко. Какъв е срокът по договор за завършването на 225 километра, за които бяха отпуснати над 2.6 млрд. лв. от държавния бюджет, не е ясно. Борисов не спира да обещава те да са готови през 2024 г. Но това, което се вижда от обиколката му с джипката е, че се работи само в участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Ловеч/Плевен. Строителните дейности бяха съпътствани със скандали, защото строителите напредваха без да са направени отчужденията и дори без издадени разрешителни за строеж.

При мълчанието на МРРБ, АПИ и "Автомагистрали" няма яснота има ли вече проекти за участъка от Ловеч/Плевен до пътен възел "Буховци", направени ли са отчужденията, издадени ли са разрешителни за строеж и въобще кога ще започне самото строителство.

Така с голяма доза вероятност може да се каже, че чудо трябва да се случи, за да построи "Автомагистрали" възложения ѝ участък до 2024 г.

Държавата строи с 3 млн. лв. по-скъпо на километър

Сметките показват, че държавната компания строи значително по-скъпо от частните фирми - средно с 3 млн. лв. на километър.

Средната цена на километър магистрала от участъка между Буховци и Белокопитово, който се изгражда от частни компании, излиза по 9 млн. лв./км.

В същото време за участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново с дължина 134 км на "Автомагистрали" бяха отпуснати в края на 2018 г. над 1.3 млрд. лв., което е средно около 10 млн. лв./км.

Година по-късно - за оставащите 90 км от Велико Търново до пътен възел Буховци, "Автомагистрали" получи авансово над 1.38 млрд. лв. или по 15 млн. лв./км.

Няма публично обяснение на какво се дължи поскъпването с 5 млн. лв. на километър магистрала в рамките на година, без изобщо да се е работило тогава.

Липсата на обяснения за голямата разлика дава повод за спекулации, че това е комисионната, която се прибира.

Другата съществена разлика е, че частните фирми строят първоначално за тяхна сметка, а държавните получават средствата в аванс за целия обект. Практиката показва, че авансът, предоставян на частните фирми за магистрален обект е около 30%, след което има междинно плащане от около 50% и финално от 20%, когато обектът бъде въведен в експлоатация.

Държавната "Автомагистрали" може би е единственият строител у нас, който получи 100% авансово сумата за строителството на "Хемус". Днес не се знае каква част от отпуснатите 2.6 млрд. лв. стоят по сметка на БНБ. Сумата е значително по-голяма от обявените антикризисни мерки на правителството на стойност 1.17 млрд. лв.

Строи ли се качествено магистралата и кои са доставчиците?

Друг въпрос без отговор е строи ли се качествено "Хемус". Вече бяха разпространени кадри, от които се виждат галоши и коренища в основата на насипа на магистралата. Никой не пое отговорност и не коментира проблема. Натрупаният опит показва, че винаги има дефекти и следва ремонт на ремонта. Ако обектът е в гаранция, това е за сметка на изпълнителя. Няма яснота как е уреден този въпрос с държавата "Автомагистрали".

Най-голямата мистерия обаче си остава кои са доставчиците на услуги - материали и машини на държавната компания - новата форма, под която се наемат по непрозрачен начин строителните фирми.

На 29 юли Борисов съобщи, че над 4000 души работят на трасетата на "Хемус". "Автомагистрали" не отговори на Mediapool дори на въпроса колко души работят в компанията. Тази информация липсва и в публичните отчети на дружеството.

Ако се погледне последният публикуван отчет, е видно, че през 2019 г компанията е работила по строителството на "Хемус" по-малко спрямо предходната година. Приходите на "Автомагистрали" от ремонти на виадукти, мостове и изграждането на "Хемус" възлизат на 54.3 млн. лв. през 2019 г., което е с над 5 млн. лв. по-малко спрямо предходната.

За сметка на това обаче значително се е оскъпило поддържането на магистралите - от 19.4 млн. лв. на над 31.1 млн. лв. Купена е и техника за 10 млн. лв.

Охраната на магистралите също поскъпва и достига близо 3 млн. лв. Няма информация коя фирма ги пази, но за това пък обичайна гледка е да видиш разхождащи се крави и коне по пътното платно.

Ето въпросите, които Mediapool изпрати до "Автомагистрали" и МРРБ и не получи отговор:

Каква част от отпуснатите от държавата средства за строителството на магистрала "Хемус" вече са усвоени от "Автомагистрали"?

Неусвоените от държавния бюджет средства за строителството на магистрала "Хемус" в коя банка се намират и на колко възлизат?

С кои фирми "Автомагистрали" е сключила договори за доставка на материали и техника за строителството на магистрала "Хемус"? Какви суми са им изплатени за 2019 и 2020 г.?

На какъв принцип са избрани фирмите, с които "Автомагистрали" сключва договори за доставка на материали и техника?

Колко работници са ангажирани с изграждането на магистрала "Хемус"? Всички ангажирани работници служители ли са на "Автомагистрали"?

"Автомагистрали" получи от държавата и 450 млн. лв. за укрепване на свлачища в началото на 2020 г. Започнала ли е работа по изпълнението на тази задача?

Ако са предприети действия, моля дайте информация кои свлачища се укрепват, има ли сключени договори за доставка на материали и услуги, ако има, с кои фирми?

Ако все още не е започната работа по укрепване на свлачищата, кога се планира да започне?

При една от проверките на магистрала "Хемус" премиерът Бойко Борисов отбеляза, че "Автомагистрали" е станала най-голямата строителна компания у нас. В тази връзка бихте ли казали къде може да се види финансовият отчет на компанията за 2019 г., който би трябвало да е публичен по закон, но все още не е публикуван никъде. Каква е причината за това? Бихте ли дали поне основните данни за приходи, разходи и печалба на "Автомагистрали" за 2019 г.?

Забележка: След задаването на въпросите "Автомагистрали" публикува финансовия си отчет за 2019 г.

Ето какво отговориха от "Автомагистрали":

Споделяне

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?