Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Как ще изглежда летището на бъдещето: сканиране на лицето, роботи и градини

1 коментар
Летище "Ченги" в Сингапур

Багажът на пътниците се събира от роботи, а пък самите пътници чакат в зала с вътрешна градина преди лицата им да бъдат сканирани и да преминат през напълно автоматизирания контрол: ето това би могло да прилича на летището на бъдещето, описано от агенция Френс прес.

Тези иновации биха могли да станат реалност, тъй като новите технологии се развиват бързо по летищата. И така дългото чакане на терминалите може да бъде изпълнено с много по-приятни моменти.

Страните от азиатско-тихоокеанския регион, които са напред в тази област, са в конкуренция с Близкия изток. Големи хъбове се стремят да привлекат все повече пасажери, когато правят избора си откъде да минат по време на пътуванията си.

Тези райони на света са "двата основни центъра на растеж в иновационните технологии, защото истински се конкурират, за да станат световни хъбове на въздушния транспорт", казва пред АФП Сет Йънг, директор на Центъра за проучвания по аеронавтика в Университета в Охайо (САЩ).


"Ако се кача на полет Ню Йорк - Бангалор, дали да мина през Абу Даби, Дубай или пък Хонконг? Това е огромен пазар", допълва той.

Промените обаче са в същото време и огромно предизвикателство, защото задължават големите летища да променят коренно начина си на функциониране, който са възприели от десетилетия, а това би могло да им излезе скъпо.

Летището "Ченги" в Сингапур, например, което е сочено за едно от най-добрите в света, планира да въведе технология за лицево разпознаване на новия терминал, който се планира да бъде открит до края на годината.

Лицето на пътниците ще бъде дигитализирано при регистрацията, а това трябва да им позволи да минат бързо през целия процес (проверка от служителите по сигурността, паспортен контрол) без да имат работа и с един човек.

Европа и САЩ са на опашката

През юли Австралия обяви инвестиция от 22,5 милиона австралийски долара (15,1 милиона евро) в технологията за лицево разпознаване, която планира да въведе на всичките си летища. Аеропортът в Дубай планира да направи същото.

Роботи се появяват в големи хъбове, сред които е летището "Инчон" в Сеул. Там те изпълняват различни задачи - транспортиране на багажите, чистене, а пък новият терминал в Сингапур ще бъде оборудван с роботи чистачи с униформи на икономи.

Самостоятелното регистриране и отпечатването на бордни карти вече са широко разпространени, като много пътуващи принтират билетите си у дома или пък на самите летища.

Летищата освен това се опитват да подобрят имиджа си, за да привличат повече транзитни пътници. Новият терминал в Сингапур е 10-етажен комплекс, наречен Jewel (Бижу), има много магазини и ресторанти, а главната му атракция ще бъде изкуствен 10-метров водопад във вътрешна градина.

Някои хъбове въвеждат вече самостоятелно чекиране и на багажите, което позволява на пътуващите да си отпечатат етикети и да ги сложат на багажа си, след като е сканирана бордната им карта. След това те поставят багажа си на въртяща се лента.

И ако летищата в азиатско-тихоокеанския район и в Близкия изток са напреднали в тази област, то в САЩ и Европа - изостават.

"Европа и Съединените щати са лидерите на авиационния пазар през последните 75 до 100 години, но е много трудно да направите революция в инфструктурата си, чиито корени са на 75 години", обяснява Йънг.

Това е и въпрос на "политическа воля" - страните с нововъзникваща пазарна икономика се стремят да строят много модерни летища, за да подобрят статута си на международно равнище", допълва той.

Някои летища в Европа и в САЩ са готови да инвестират много. Основното летище на Ню Йорк "Джон Ф. Кенеди", планира да вложи 10 милиарда долара (8,5 милиарда евро), за да обнови инфраструктурата си с надеждата да повиши репутацията, която не е много ласкателна.

"Схипол" в Амстердам има амбицията да стане първото цифровизирано летище в света до 2019 година. То изпробва скенери за ръчния багаж, които ще позволят на пътуващите да оставят преносимите си компютри и течностите в чантите и проучва биометричната технология.

При все това промените биха могли да отнемат известно време, имайки предвид трудностите, които срещат летищните компании при въвеждането на нови технологии както и съпротивата срещу нововъведенията и недостатъчните финансови средства, предупреждава Ксавие Емоно пред Франс прес, експерт по транспорта в Roland Berger.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    В контекста на казаното, да си представим как ще изглеждат хора с пластични операции: като двама души, като първия или като втория?! Защото медицината също бързо се развива, а пластичната реконструкция достига до възможността за смяна на идентичността?! В САЩ няколко милиона души са използвали тази услуга и тя набира популярност. Ние не визираме бъдещето и не развиваме роботиката, която имахме. Кой ще ни подари роботи за бъдещето на летищата?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.