Каква трябва да е БНТ според трима от кандидат-директорите

Каква трябва да е БНТ според трима от кандидат-директорите

Припознаването на новите онлайн платформи и създаването на мултимедийни канали на БНТ, както и отчитането на недостатъчния бюджет на телевизията се оказаха сред очевидните дефицити на обществената телевизия, върху които акцентираха двама от кандидатите за поста генерален директор.

В понеделник, съгласно обявения от Съвета за електронни медии график, бяха изслушани концепциите на трима от допуснатите до финала на надпреварата: Сашо Йовков, Валерий Тодоров и Тома Иванов. И за тримата се смята, че нямат шанс да се преборят за поста. Още от обявяването на конкурса се заговори, че фаворитите са двама – политикът Емил Кошлуков или дългогодишният кадър на БНТ Константин Каменаров. Неофициалните "залагания" дават предимство на Кошлуков – бивш депутат от НДСВ, известен като близък на лидера на ДПС Ахмед Доган, който обаче през последната година е бил програмен директор на партийната телевизия на "Атака", а по-рано бе шеф на финансираната от КТБ телевизия ТВ 7.

Във вторник ще бъде изслушан и журналистът Иван Гарелов – единственият претендент за шефския пост на БНТ, който представи публично концепцията си още миналия месец.

Представяйки своите концепции, Сашо Йовков, Валерий Тодоров и Тома Иванов акцентираха на крайно недостатъчния бюджет, който държавата отпуска на БНТ.

Бившият член на СЕМ и за малко изпълняващ длъжността генерален директор на БНТ Тома Иванов каза, че е "съвсем ясно, че "Кока-кола" ще избере да рекламира в бТВ". По думите му обаче, за да се набавят повече средства за БНТ, тя трябва да се съсредоточи в "по-малките производители, които не могат да си позволят голяма реклама". Ето защо Иванов смята, че ако обществената телевизия рекламира "сайдер на производител от Стара Загора" ще намери начин да си набави допълнителни приходи.

Сашо Йовков към политиците: Внимавайте с БНТ!

Сашо Йовков, който е дългогодишен спортен журналист в БНТ, обяви пред СЕМ, че обмисля да се кандидатира за директор на телевизията поне от 5 година.

За един от основните си приоритети той посочи разбиването на клишетата и стереотипите, че БНТ е неефективна, с раздут щат и стара програма.

В тригодишния си план за развитие на телевизията спортният журналист предвижда БНТ да бъде мултиканална и да излъчва на Full HD. В концепцията си Сашо Йовков залага създаването на нов спортен канал БНТ 3 и на нов канал за култура и образование - БНТ 4.

Кандидатът посочи, че изработването на нов медиен закон това трябва да бъде приоритет не само на генералния директор на БНТ, но и на обществото и властта. Той трябва да обхваща не само обществените медии като БНТ и БНР, а и фалшивите новини и интернет медиите.

Йовков мисли, че и мандатът на генералния директор на БНТ, и финансирането ѝ трябва да се увеличат. Понастоящем годишният бюджет на БНТ е около 65 млн. лева. Тази сума обаче е крайно недостатъчна, ако БНТ трябва да плати 9 милиона за права за олимпиада, каза той.

В концепцията си Йовков е заложил техническо обновление на тв-центровете извън София. С техническо обезпечаване на екипите на БНТ 2 ще се вдигне качеството на програмата, категоричен е кандидатът.

Йовков се обяви за съхраняване на българската памет и култура и за нейното разпространяване извън пределите на страната. Той постави много важно място на зрителя, защото според него той не е пасивен, а активен участник в информационния поток. По отношение на зрителския интерес той каза ,че може да бъде засилен чрез различните програми на БНТ.

Йовков посочи, че моделът на финансиране на националната телевизия трябва да се промени. За пример той даде Би Би Си и германската обществена телевизия, за които гражданите плащат такса.

Журналистът акцентира, че според него БНТ трябва да бъде мултимедийна телевизия.

На финала на своето изложение Йовков се обърна към политици с думите: "Внимавайте с БНТ!"- заради професионалистите, заради хората там, заради силата и доверието, което обществената телевизия има.

Сред идеите на спортния журналист е и обща импресарска агенция между БНТ и БНР за създаване на съвместна качествена продукция за износ в чужбина. За пример той даде успешният сериал "Под прикритие".

Валерий Тодоров предлага да се върви към обединяване на БНТ и БНР

Сходна идея лансира и бившият генерален директор на БНР Валерий Тодорв, който сега иска да оглави националната телевизия.

По думите му БНТ и БНР трябва да вървят в посока обединение, защото в момента се наблюдава "визуализация на радиото и разширяване възможностите на телевизията". Той допълни, че обща продуцентска къща между двете обществени медии е добра идея, но се обяви против "нелепото механично сливане на структури".

"Ако се върви към такава идея, двете медии трябва да изградят общи структури, но да запазят програмна самостоятелност", коментира Тодоров.

Според Тодоров БНТ може и трябва да се превърне в канала на новото поколение. Светът става все по-голям, а екранът - по-малък. Въвеждането на нови технологии е пътят към развитието на БНТ, смята той.

Валерий Тодоров смята, че е необходимо да се обособи звено за иновации в дирекция "Техника", за да може БНТ да отговаря на търсенията на зрителите с развиващите се нови технологии.

По отношение на дирекция "Информация" според него трябва да бъде обособено звено, което да е обърнато към младите хора - редакция "Нови медии".

По отношение на уебсайта на БНТ според Тодоров това може да бъде медия в медията, която да предлага свое собствено съдържание, което да бъде общодостъпно за всички зрители или с по-специален достъп.

Тодоров смята смята, че БНТ не бива да наваксва, а да диктува тенденциите - както в медиите, така и в новините. Освен това телевизията трябва да извади на показ своите най-големи достойнства и качества, като за пример Тодоров даде Златния фонд с архивите на медията. Според него този архив трябва да бъде дигитализиран.

Бившият шеф на БНР предвижда създаване на нов канал - БНТ-Култура - в портфолиото на обществената медия. Той застъпи и идеята, че телевизията трябва да се ориентира и към младите зрители, затова предвижда още един канал - БНТ+, насочен към децата и младежите.

В концепцията си Тодоров е разказал и за "Болкан нюз" - мрежа от журналисти на страните на Балканите, коиито обменят опит и материали. При добро желание и бюджет мрежата може да се превърне в тв-канал, смята той.

Тома Иванов: Повече малка реклама и без промени в програмата

Тома Иванов, който е бивш финансов директор на БНТ и за кратко неин генерален директор, залага на три основни принципа: приемственост, екипност, диалогичност. Според него трябва да бъдат привлечени към зрителската аудитория хората, които в момента са преситени и не гледат въобще телевизия.

Според Иванов БНТ в момента успява да изпълни успешно своята новинарска функция и преди всичко новият директор трябва да има за цел да надгражда направеното досега. Необходимо е обаче да се увеличи доверието към Обществената медия според Тома Иванов.

Иванов заяви, че според него не са необходими драстични промени в националната телевизия. По думите му, колкото и малък да е бюджетът на БНТ, който е основна разлика между БНТ и останалите телевизии, той дава на телевизията онази редакционна независимост, която я превръща в алтернатива на търговските телевизии.

Като негова цел той си постави да удвои аудиторния дял на телевизията като се е насочил към онези хора, които са се пренаситили от множеството програми и информация на търговските телевизии и въобще не гледат телевизия. Точно те са в неговата фокус група.

Към приоритети му са още запазване на четирите основни канала на телевизията с конкретни срокове, а главната му цел е създаване на управленски екип през първия месец, ако бъде избран за генерален директор.

Иванов смята още, че БНТ трябва да води битка не за рейтинг, а за доверие.

До края на своя мандат Иванов обеща да няма бюджетен дефицит, собствените приходи да се увеличат с 25%, а аудиторията да се удвои.

Като начин за увеличение на бюджета той посочи, че телевизията трябва да търси "малки рекламодатели, дребни производители", които не могат да си позволят търговските телевизии.

Още по темата
Още от България