Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Какво четем? Проучване хвърля светлина върху съвременния вестникарски пазар

Най-четеният вестник е "Телеграф", мнозинството българи не вярват в "независимия" печат

1 коментар
Какво четем? Проучване хвърля светлина върху съвременния вестникарски пазар

Какво четем? На този въпрос се опитва да отговори задълбочено проучване на най-влиятелните печатни издания в България “Печат. Вестник за вестника”, изготвено от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) и публикувано символично в Деня на будителите – 1 ноември.

“И преди, и сега напечатаното слово формира общественото мнение. Някога будителите са били вестникари, а вестникарите - будители! А как е днес?“ - всеки може да потърси отговора за себе си в проучването, което включва социологическо проучване на читателските нагласи, анализ на финансовите отчети на водещите издателски групи от 2007 до 2017 г. , анализ на рекламния пазар, изследване и обобщаване на публично достъпна информация за издателите на водещите 10 вестника, анализ на съдържанието.

“Докладът “Какво четем“ търси отговори, а не дава “решена“ кръстословица“, казват авторите. Националното представително социологическо проучване, което е в основата на изследването, е направено от "Маркет линкс".

"Четем" най-вече "Телеграф", "24 часа" и "Труд"

Безапелационно "Телеграф" на Делян Пеевски е най-четеният вестник в страната. Общо с 45% от хората са посочили, че са чели това издание през последния месец. Следват "24 часа" (39%), "Труд" (27%), "Уикенд" (26%), "Стандарт" (22%), "Капитал" и "България днес" с 15%, "Монитор" с 14%, "Сега" и "168 часа" с 11%.

"Телеграф" е представен еднакво добре в София, останалите големи градове, малките градове и селата. Седмичникът "Капитал" се радва на голяма аудитория в София и големите градове, но резултатът му е близък до нула в малките насели места.

 

Изследването показва, че българите вече не разчитат особено много на пресата, за да се информират. Едва 32% са обявили, че през последния месец са отваряли вестник. Хората с по-високи доходи (над 500 лв доход на човек от домакинство-б.р.) четат значително по-често – 41.4%. Тези с доход до 200 лв са едва 15%.

 

Българинът се интересува най-вече от вестникарската рубрика, в която са новините за страната (69.5%), международните новини и забавленията (кръстословици и судоку) се радват на аудитория от около 43%. После са политически новини и анализи (34%). На последно място са икономически новини и бизнес с 17.1%.

 

"Четем ги", но знаем, че са зависими

 

Българите четат "Телеграф", но в същото време смятат, че повечето вестници са зависими от неясно финансиране. Общо 56.6% от хората мислят така. Други 33.3% казват, че печатните вестници нито са зависими, нито са изцяло независими, а 10% смятат, че вестници са независими.

 

Общо 34.3% от хората мислят, че вестниците, които лично те четат, са зависими от икономически и политически интереси. Други 26.2% твърдят, че техните любими вестници са независими. Мнозинството (39.1%) не може да заеме ясна позиция. Повечето българи казват, че вестниците, които получават външно финансиране, не са обективни (51.4%).

 

В същото време повечето хора твърдят, че техните любими вестници отразяват актуални проблеми на обществото (65% твърдят това) и им помагат да си изградят мнението си по важни въпроси (56.75%).

 

Борисов е тема номер 1

 

Премиерът Бойко Борисов е най-често споменаван на първа страница в наблюдавания едногодишен масив на българската преса. Той е обект на изцяло или преобладаващо положително отношение в съдържанието на "Стандарт", "24 часа", "Труд", "Телеграф", "Монитор", "България Днес".

 

"Уикенд“ и "168 часа" остават встрани от медийната фиксация върху фигурата на министър-председателя и заемат мълчалива позиция, поне що се отнася до територията на първите страници. Устойчива редакционна критика спрямо Борисов се среща единствено при "Сега" и "Капитал". В заглавията на "Сега" острият тон е с по-висока интензивност и с по-голяма видимост.

 

На двата полюса на спектъра положително/отрицателно отношение са "Стандарт" и "Сега". Ако Стандарт“ е най-благоразположеното издание към отразяваните политически субекти, то "Сега" е най-критикуващото.

 

Основните изводи

“Вестниците не са това, което бяха, и никога няма да бъдат. Първопроходниците на журналистиката, за които се казва, че мерят “секундите на историята“ и с еднаква тежест могат да пребият с един удар и муха, и министър, са в тревожно развитие в застой. Общата картина показва, че доверието в медиите като цяло е в упадък“, казва ръководителят на изследователския проект Илия Вълков, член на управителния съвет на АЕЖ-България за мотивите на организацията да се заеме с амбициозното проучване.

Допреди няколко месеца Илия Вълков беше журналист във вестник "Сега", а сега е преподавател по журналистика в УНСС.

“Има ли обаче този процес обратна тяга? През последните няколко години в България бяха положени поредица усилия да се разбере кой е реалният собственик на всяка отделна медия. Законодателни изменения, които се обсъждат в крачка, предлагат частични решения в тази посока и донякъде тези процеси доведоха до осветляване на собствеността. В същото време те не дават пълен отговор на въпроса как и кой контролира съдържанието на медиите“, посочва той.

“Това е основният мотив на Асоциацията на европейските журналисти – България, да предприеме отговорното проучване в тази посока. Използваме интердисциплинарен метод – анализ на финансовите потоци, на рекламния пазар, на съдържанието, използваме отворени бази данни, проследяваме имат ли и към кого задължения издателите, получават ли външно финансиране“, обяснява Вълков.

“За да потърсим взаимните влияния между факторите, които определят съдържанието на медиите – дали това, което влиза в медийната фуния като финансов и друг ресурс, има връзка с това, което излиза от нея – публикациите? Решихме да насочим първите си усилия към обществено-политическите вестници в България като флагмани на свободното слово“, посочва той.

След проведено национално представително изследване, извършено по поръчка на АЕЖ-България, от социологическа агенция “Маркет линкс“, са изведени10-те най-влиятелни хартиени издания, които все още се продават на вестникарския пазар.

Проучването показа и доколко вестниците са “огледало“ на своите читатели, дали отговарят на техните очаквания и вълнения и каква е тяхната идеална представа за пресата.

Потърсена е и гледната точка на главните редактори, чиито вестници са изследвани. С някои от тях са били проведени срещи, други са отказали категорично, а трети не са намерили време. Изпратени са били на всички въпроси за това, как те виждат проблемите на вестникарския пазар. От десетимата е отговорило само един.

“Целта на това усилие, макар и по детски наивна, е чрез повече публичност да започне трудният процес на връщане на доверието към българските медии. И колкото повече знаем за тях, толкова повече ще знаем на кого да вярваме и да помагаме“, казват от АЕЖ.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Becko
    #1

    МОЖЕШЕ ДА СИ СПЕСТИТЕ "ЗАДЪЛБОЧЕНОТО ПРОУЧВАНЕ", АЕЖ! ВЕЧЕ НЯМА НИТО ЕДИН ВСЕКИДНЕВНИК, КОЙТО ДА СТАВА ЗА ЧЕТЕНЕ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.