Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Какво харесват в София чуждите туристи - евтино е и хората са добронамерени

Проблемите на града са мръсотията, времето и градския транспорт

4 коментара
Какво харесват в София чуждите туристи - евтино е и хората са добронамерени

Културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня са предимствата на София като туристическа дестинация. Столицата се посещава предимно от младежи, дошли на кратка екскурзия с приятели, но се наблюдава и висок дял на повторните посетители от България с бизнес цели.

Според чуждестранните туристи, които според статистиката са и повече, София е евтина, има добронамерени хора, много паркове и зелени площи и вкусна храна. Те не харесват мръсотията, студеното време, градския транспорт и това, че не се говори достатъчно на английски.

Мръсотията, наред с трафика и прашния въздух са проблемите, откроени пък от българските туристи в столицата. Според тях основните предимства на София като туристическа дестинация са добрият градски транспорт, красивата архитектура, разнообразието от заведения и добронамерените хора. За тях столицата не е толкова евтина.

Това са част от изводите от доклад за туризма в София, изготвен от екипа на инициативата "Визия за София", чиято чел е създаването на дългосрочна стратегия за развитието на града и промяна на общия устройствен план. Резултатите за удовлетвореността на туристите и целите на посещението са на база анкета сред тях.

Сред предизвикателствата и областите за подобрение са отбелязани капацитетът на столичното летище, достъпът до туристически забележителности в покрайнините на столицата, както и проблемите с "фалшиви" таксита, посочван от чужденците.

Основна посока на развитие е задържането на туристи за по-дългосрочен престой. В момента той е средно 1.8 дни, като над 70% от анкетираните чужденци са краткосрочно пребиваващи (1-3 дни). Освен това те не са много доволни от възможностите за рекреация, спорт, културен живот.

Според анализа туристите сравняват София с други градове от Централна Европа. Авторите препоръчват да се вземе добрият опит в туризма от Прага, Будапеща и Загреб.

Екскурзии с приятели

София е предимно младежка дестинация за екскурзии с приятели с културно-познавателни цели. Най-голям брой от посетителите на столицата (45%) идват именно с такива цели, следвани от тези с бизнес цели (23%) и туристите, дошли за развлечение (20%), посочва анализът. Повечето туристи идват за първи път и градът е единствената им дестинация.

Въпреки че основната причина за посещенията е интересът към София, на второ място се нареждат евтините самолетни билети. А най-голямото достойнство на туристическия продукт, предлаган в София, е ниската му цена. Градът затвърждава имиджа си на "бюджетна дестинация" с доминиращ дял туристи, които харчат на ден до 50 лв.

Мнението и препоръката на близки и приятели имат най-голямо значение като източник на информация за София (50% от всички анкетирани). Препоръките от познати обаче имат значение основно за българите (91.9% от туристите от страната), хората със средно образование (82%), а не толкова за чужденците (едва 29%). Те използват социалните мрежи и туристическите блогове като източник на информация за София.

Лош градски транспорт

Според анализа чужденците са по-доволни от придвижването си до София, което става основно със самолет. И тук конкурентното предимство е цената.

Българите пътуват с автобус и не са толкова удовлетворени от услугата.

Противоречива остава оценката и за инфраструктурата на летището и автобусните и жп гари. Докладът отправя препоръки за подобряване на връзките между гарите и града, за подобряване на обслужването на възрастни и за по-лесен и удобен достъп до информация.

За разлика от българските туристи, които оценяват положително градския транспорт, чужденците са доволни най-вече от цената му. Като цяло качеството на публичния транспорт не е сред силните страни на столицата. Негативните мнения засягат начина на таксуване, липсата на достатъчно информация и некачествената инфраструктура. Чужденците се оплакват масово и от таксиметрови шофьори, които ги лъжат със сметките.

Според анализа на "Визия за София" трябва да се подобри информацията за градския транспорт като цяло и за автобусите до ключови туристически обекти извън центъра като Националния исторически музей, Боянската църква и Витоша, които са по-трудно достъпни без кола.

Настаняването - в частни апартаменти

Що се отнася до настаняването, данните показват голям дял на наети домове основно чрез платформата AirBnB. Тази тенденция измества традиционното настаняване в хотели в рамките на няколко години. Наемането на апартамент е най-предпочитаната опция от чужденците (37%) и на второ място сред българите (19%).

Евтините хотели, апартаменти, хостели отново са най-високо оцененият показател за оценка на настаняването. Гостите са по-критични към качеството на услугата, разнообразието и наличието на информация.

"Необходими са подобрения чрез превод на уебсайтовете на чужди езици, подобрения в разпространението и качеството на информацията, свързана с настаняване в София, по различни комуникационни канали", смятат от "Визия за София".

Чужденците се хранят в ресторанти, българите - в закусвални

Възможностите за хранене в столицата са по-добре оценени от други туристически услуги. Макар чуждестранните посетители да разчитат на по-висока категория заведения за хранене, за разлика от българите те са малко по-неудовлетворени от тях по конкретни показатели като качество на услугата, наличието на информация и достатъчна наличност.

От друга страна цените, които отново са отлично оценени от чужденците, остават по-ниско оценени от българите, най-възрастните посетители и тези по работа в града.

Туристите от чужбина посещават предимно традиционни български ресторанти с фолклорна програма и ресторанти с интернационална кухня. Българите пък се хранят при роднини и приятели и в заведения за бързо хранене.

Подобрение на туристическите атракции

"Анализът установява, че качеството на услугите в туристическите атракции има най-голяма необходимост от подобрения в сферата на начините за прекарване на времето. Такива подобрения биха могли да включват инвестиции в модернизация и нови технологии, повишаване качеството на туристическите преживявания чрез допълнителни услуги, възможност за закупуване на комбинирани билети за забележителности и др.", пише в доклада.

Нивото на удовлетвореност от нощния живот в София е средно. Трябва да се подобри качеството на предоставяните продукти и услуги, обслужването, квалификацията на персонала, информацията.

Спортните и рекреационни възможности на столицата носят най-ниска удовлетвореност на туристите. Като цяло те не са популярни сред краткосрочно пребиваващите туристи. В дългосрочен план създаването на повече рекреационни възможности, както и привличането на международни културни събития би подобрило имиджа на града.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ловец
    #4

    Типично за медияпул - посредствени статии, особено авторските. На базата на сравнително справедливи констатации са направе нелепи изводи. Няма по-важно нещо от това да се подобри качеството на обслужването. Не може сервитьорката да ми идва на масата все едно, че ѝ дължа 100лв от пет години. Не може 10 пъти да ѝ кажа, че ще плащам с кредитна карта, а тя да ми идва с бележка в брой. Недопустимо е да си помисли дори да ме праща на банкомата да тегля пари с кредитна карта. България е единственото място на земното кълбо, където не давам бакшиши, а и повечето от хората, които познавам не дават. И това е само защото през цялото време едвам се сдържам да не ѝ фрасна един юмрук на сервитьорката.

  2. ловец
    #3
    Отговор на коментар #2

    Когато гръмна скандалът, че западните търговските вериги пробутват под същата марка долнопробни боклуци в централна и източна Европа, дежурните ДЕ*БИЛИ владко, един друг олигоф., монясълия и т.н. ревяха с пълно гърло, че това не е така, че това са хибридни руски атаки и т.н. Сега Анито ни дава примери за правила и норми. Ами, българските лакеи са стигнали до там, че и ла*йна ще ядат, само и само да се подмажат на господарите си. Според тях няма нужда от правила и норми и ето го резултата - 90% от ресторантите в България са прилично изглеждащи места за консумация на помия. За качеството на обслужващия персонал няма да говорим, защото отиваме в сферата на нецензурното.

  3. анита хегерланд
    #2

    Във Великобритания има инспекторат за контрол на храните, които се предлагат в заведенията. При първото минаване през заведението, служителите освен хигиената на готвене и предлагане на храната, отчитат и показателите за готвене на месо. Например така научих, че всяко месо, което се готви, трябва да бъде подложено на термична обработка не по-ниска от 73 градуса, което гарантира, че всички вредни микроорганизми ще бъдат унищожени така, както се прави това с пастьоризирането на млякото. Има правила за приготвяне на храната, които малко производители спазват, защото няма контрол. При второто минаване инстпекторите затварят заведението.

  4. анита хегерланд
    #1

    В София кошчетата за боклук са миниатюрни, нередовно изпразвани и често счупени, люлеещи се от вятъра, мизерни, недостатъчни. За мръсотията: в клип за Виена видях огромни кошове за боклук, естетично направени, до всяка пейка, а те са разположени наблизо една до друга. Храненето: в ресторанта е скъпо за българите. Закусвалните са отвратително поддържани. Масите са мръсни, приборите са хлъзгави, баниците миришат, месото е недопечено. Има ли контрол за тези заведения?! Коя инстанция проверява качеството на храната в заведенията, как и колко често?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.