Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Какво се случва на гара "Подуяне" - синхронизиран или ремонт на ремонта

4 коментара
Какво се случва на гара "Подуяне" - синхронизиран или ремонт на ремонта

Багери на перона, разбити плочки, разкопан първи перон – това виждат столичани и железничари на ремонтираната за 3 млн. лв. гара "Подуяне" в София от няколко дни.  

За тях това е поредния "ремонт на ремонта" и сигнализират медиите. Новината първо беше публикувана от offnews.bg. Последва реакция от страна на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), от където обясниха, че в случая ставало въпрос за "синхронизиран ремонт".

Реновираната по европейски проект гара "Подуяне" беше официално открита на 22 декември 2020 г. от министъра на транспорта Росен Желязков. Тогава той казва, че "проектът е отличен пример за ефективното управление на пространствата и ревитализация на градските райони, в полза на жителите и пътниците на железницата".

"С изцяло реновираната гара "Подуяне" отбелязваме 90 години от изграждането ѝ. Това е първият цялостен ремонт на гарата, построена през 1930 г... Това е един коледен подарък за хората", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова, която също беше на откриването на обекта.

Днес пространството пред гарата е строителна площадка. Багер е насъбрал настилката пред изхода за пероните, а пътниците се чудят как да прескачат и откъде да минат, за да хванат влака. Вече ремонтираните колони пред сградата са увити във фибран.  "Нагледахме се на ремонт на ремонта", коментира Андрей Зографски от "Спаси София".

От НКЖИ обаче контрират, че разкопаването е фаза от реализацията на друг проект и в случая става въпрос за "синхронизирането" на двата проекта. Работата, която в момента се извършва на гара "Подуяне" е част от проекта за модернизация на железопътния участък София-Елин Пелин. В обхвата на този проект попадат строителните дейности по първи гаров перон в жп гара "Подуяне", като ще се направи модернизация на коловозното развитие с прилежащи гарови перони, подлези, пешеходни пасарелки, перонни покрития и т.н., посочват от НКЖИ. 

В момента се извършват строителните работи  по първи перон на коловозното развитие, свързани с полагането на тръбоканална мрежа за изграждане на системите за сигнализация и телекомуникация, уточняват от железопътната инфраструктурна компания.

Работните програми по двата проекта – за ремонта на гарата и за модернизацията на жп участъка "са изцяло синхронизирани, за да се спазят изискванията на Техническите спецификации за оперативна съвместимост относно височината на пероните".

Това налага извършването на посочените дейности да се изпълняват след ремонта на приемното здание. По този начин ще се осигури и гарантира цялостното съответствие на гаровия комплекс с посочените изисквания и тези за достъпна среда, твърдят от НКЖИ.

Според държавната компания не са коректни внушенията за ремонт на ремонта, защото "двата проекта се изпълняват поетапно, за да бъде гарантирана функционалността на гарата".

За хората и експертите обаче това са неудобства, които отново им се причиняват, и работа на парче.

И въпреки, че от НКЖИ са поставили табели, че стигането до пероните става през подлеза, почти всички чакащи и слизащи от влака предпочитат да минат през разкопания участък, което може да доведе до инцидент. Всекидневно през гарата минават средно по около 400 – 500 пътници, показват данните на БДЖ.

Приемното здание на гара "Подуяне" е построено през 1930 г. по проект на арх. Панайот Калчев, един от най-изявените архитекти на жп гари в България. Заради архитектурния си облик гарата е популярен декор за игрални филми и рекламни клипове. В рамките на изпълнения проект са реставрирани декоративните елементи от фасадата, орнаментите по стените в чакалнята, като напълно е запазена тяхната автентичност. Съхранен е и вграденият в чакалнята павилион, който е емблематичен за сградата.

"Интериорът на чакалнята е истинска съкровищница на форми и детайли. Прозорците ни напомнят на такива в храмова постройка – храм на напредъка, на развитието, на просперитета на България. Катедрала на железницата от една друга епоха, когато най-екологичният и енергоефективен транспорт е бил на голяма почит у нас. Характерни са прозорците от "оберлихт", чрез които се осъществява осветлението на навеса на първи перон. Същите са възстановени", заяви изпълнителният директор на НКЖИ Красимир Папукчиски на церемонията по официалното откриване в края на 2020 г.

Изпълнител на ремонтните дейности на гара "Подуяне" бе "Инфраструктурно строителство" АД. Договорът с тях бе за над 2.9 млн. лв. без ДДС. Строителният надзор се осъществяваше от "ИКюИ Контрол" ООД срещу 185 600 лева без ДДС.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Евроатлантизъмм
    #4

    Търпиш калинки, получаваш най-евтиното като за прост човек.

  2. Дядо ми Петър
    #3

    Фандъчката - лъжец № 1 на Републиката (може би само КАПО ДИ ТУТИ КАПИ я бие). Първата огромна лъжа в началото на мандата й беше когато започна ремонът на Витошка и разкараха трамвая - тя се закълна, че прекарването на всички възможни трамваи буквално под прозорците на живеещите на Скобелев е ВРЕМЕННО. Временно, та ДО ДЕН ДНЕШЕН.

  3. Контрапункт
    #2

    Хайде да наричаме нещата с истинските им имена! Аз съм решително против да се казва на бялото - черно, на зеленото - жълто и т.н..... Не е "ремонт на ремонта"! Този термин са използва, когато нещо е ремонтирано и скоро след това се ремонтира пак. Ама тук случаят не е такъв! Това което се копае сега НЕ Е било ремонтирано в обхвата на реконструкцията на гара Подуяне! То се вижда с просто око, че онзи жълт багер разбива стари плочки, а не новопоставени! Освен това, всеки журналист и въобще - всеки гражданин

  4. Практик от София
    #1

    Когато една поръчка за ремонт се явява плод на корупционна машинация, за какъв надзор и за какво качество можем да говорим ? Made in ГЕРБ. Прогнила власт. За политическото бунище. Факт.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.