Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Какво струва на България зависимостта на бойната й авиация от Русия?

39 коментара
МиГ 29, сн. ВВС

17 години след присъединяването си към НАТО България продължава да разчита на старите съветски изтребители МиГ 29, за да пази небето си. Поддръжката на машините зависи от страна, която не е членка на НАТО. Tя има финансова, военна и политическа цена, чиито измерения стават видими в определени ситуации, като последния фатален инцидент с МиГ 29, отнел живота на пилота Валентин Терзиев. Ремонтът и поддръжката на изтребителите са тема на постоянно напрежение през всички години, независимо кое правителство е на власт.

В условията на хибридна война и огромната енергийна зависимост от България от Русия МиГ 29 и останалото съветско въоръжение се превръщат в силен лост за влияние на Москва.

Това прави страната силно уязвима по отношение на сигурността, включително като фактор за корупция по върховете на властта.

Независимо от натиска на партньорите от ЕС и НАТО за решаване на проблема с руската зависимост, през последните 17 години българските правителства са декларирали готовност за преодоляването ѝ, но реалните действия са твърде мудни и неубедителни.

Многобройните специфични нюанси на темата за отбранителните способности на страната дават възможност да се спекулира с нея на много нива, включително геополитическо. Намесва се и решението на България да закупи нови самолети от страна членка - САЩ, което е закъсняло най-малко с 10 години.

От друга страна, България разглежда поддръжката на МиГ-овете като важен елемент на националната сигурност, тъй като в противен случай няма да може сама да охранява въздушното си пространство.

Изясняването на фактите около състоянието, уязвимостта и бъдещето на бойната ни авиация, която е в центъра на общественото внимание, е от значение за минимизиране на възможностите за дезинформация, свободно тълкуване и изкривяване на реалността, както и формирането на полюсни позиции, които не са в интерес на страната и работят срещу националната ѝ сигурност.

Основният проблем около МиГ 29 е трудната му и скъпа поддръжка, ключова роля за която има Русия. Показателно за това е изпълнението на последното рамково споразумение с руската държавна корпорация "РСК-МиГ" на стойност над 80 млн. лева (без ДДС), което бе подписано от военния министър Красимир Каракачанов през 2018 година. Със серия въпроси по Закона за достъп на информация Mediapool проследи как се изпълнява това споразумение до момента.

За изясняването на фактическата ситуация около състоянието на бойната авиация са ползвани и много неофициални източници, тъй като голяма част от информацията в сектора традиционно се засекретява.

Колко струва?

Изчисляването на финансовите измерения на руската зависимост е по-лесната част.

Според информация на Mинистерството на отбраната в периода 2006-2020 година са сключени договори за поддръжката на МиГ 29 на обща стойност 275 млн. лева без ДДС. Парите са усвоени основно от Русия, което е нормално тъй като тя е производител на изтребителите.

Основните договори:

В периода от 2006 до 2009 г. е сключен договор между Министерството на отбраната и Федералното държавно унитарно предприятие /ФГУП/ "РСК "МиГ" на стойност 48.3 млн. долара. Той е със срок на действие 36 месеца и включва преминаване към експлоатация по техническото състояние на 16 броя самолети МиГ-29, ремонт на 22 броя двигатели РД-33, 10 броя кутии на самолетни агрегати КСА-2 и др.

В периода от 2011 до 2015 г. е сключено рамково споразумение между МО и "РСК МиГ" на стойност 17.24 милиона долара. То е със срок на действие 48 месеца и към него са сключени общо 8 договора.

В периода от 2015 до 2017 г.:

6.138 милиона евро са платени за основен ремонт на 6 двигателя РД-33 по споразумение между правителствата на България и Полша.

21.843 милиона евро за извършване на доставка на 10 броя двигатели РД-33, като от тях 4 са новопроизведени и 6 броя са ремонтирани. Договорът е сключен от МО с фирма "Авиостарт".

В периода от 2018 до 2019 г. между МО и "РСК "МиГ" е сключено рамково споразумение на стойност 41.565 милиона евро със срок на действие 48 месеца.

Сумата е значителна, но трябва да се отчита, че поддържането на боеспособна бойна авиация е много скъпо, без значение дали платформата е съветска или американска.

Още през 2014 г. обаче тогавашният командир на ВВС и настоящ президент Румен Радев обясни в списание "Криле", че поддръжката на МиГ 29 излиза скъпо.

"МиГ-29 е скъпо решение по много причини. Вярно е че има ресурс до 2029 г., но само на планера. Големият проблем на МиГ-29 е, че поради остарелите технологии, двигателите, кутията на самолетните агрегати (КСА) и редица други важни агрегати имат много нисък общ технически и междуремонтен ресурс. Така например на всеки 350 ч. двигателят трябва да се снема и изпраща на капитален ремонт в Русия, а като стигне 1200 ч. се хвърля и заменя с нов. Данните за КСА са съответно 500 ч. за ремонт и 1000 ч. за замяна. По подобен начин са и стойките на колесниците, катапултните седалки и редица други агрегати. На 1000 ч. трябва да се извършат задължителни контролно-възстановителни работи по самолетите".

Бившият депутат от ГЕРБ Христо Гаджев, който през последните години участва в парламентарните комисии по отбрана и следи динамиката на процесите около бойната авиация, коментира пред Меdiapool, че изтребителите МиГ 29 имат междуремонтен ресурс на двигателите от 350 часа, който е по-малък от този на машините, които се използват в страните членки на НАТО.

"Със съветска техника няма как да се постигне натовски нальот. Ако изтребителите се експлоатират по стандартите на НАТО, ресурсът ще бъде изчерпван за по-малко от година. Това означава един непрестанен цикъл ремонт – ремонт", поясни Гаджев.

Споразумение без резултати

Показателно е последното рамково споразумение с "РСК МиГ" за ремонт и поддръжка на изтребителите МиГ 29 на въоръжение в българските ВВС за над 80 млн. лева. Тогавашният министър на отбраната Красимир Каракачанов първоначално твърдеше, че ще се ремонтират всички изтребители МиГ 29 – (към момента те вече са 14), но после стана ясно, че това няма да стане.

Засега не е ясно колко са изрядните самолети. Меdiapool поиска точна информация от МО по ЗДОИ, но тя бе отказана.

Според различни източници обаче в момента летят пет-шест МиГ-а.

Защо тогава не летят повече самолети?

Авиоекспертът Димитър Ставрев от списание "Криле" коментира пред Меdiapool, че проблемът е в България, която не сключва изгодни договори с ясни параметри.

Той не смята, че това се дължи на някакви руски лобита, а на липсата на капацитет в МО.

Отсъствие на административен капацитет се наблюдава и при поддръжката на малкото западна техника, смята Ставрев:

"Милионите са дори повече от 100. Ефектът от тях се изчислява по това колко летящи самолети имаме. Броят им не се увеличава. Това е крайният резултат. Когато сключваш договор, трябва ясно да си написал какво трябва да получиш, без да има възможности за тълкуване".

"Административният капацитет на МО клони към нула. Много държави продължават да използват съветско и руско въоръжение. Въпросът е да се осигури поддръжка на приемливи цени, без посредници, с ясни договори".

Отказа ли се България сама от неустойки?

От МО посочват в отговор на въпроси по ЗДОИ, че по рамковото споразумение са сключени пет договора, като четири от тях са изпълнени 100%, а единият - 99.23%.

Сега от МО твърдят, че България е предявила неустойки за забавяне на доставки в размер на 186 782.05 евро и руското дружество ги е изплатило.

"Крайният срок за изпълнението на останалата част по договора е до 26 декември 2021 г., но имаме уверението на AO "РСК МиГ", че ще изпълнят договора значително по-рано", посочват от МО.

Tук обаче е налице "леко" разминаване. В отговор на въпроси на Mediapool към януари тази година, от МО съобщиха, че България вече е предявила неустойки за близо 925 000 евро към руската корпорация РСК "МиГ" заради забавяния по договорите за ремонт на старите съветски изтребители МиГ 29.

Към месец май в отговор на въпроси на БГНЕС от МО казват, че "Министерството на отбраната е поискало от AO "РСК МиГ" неустойки общо в размер на 924 686.76 евро, от които до настоящия момент са изплатени 185 782.05 евро."

Сега обаче, само няколко месеца по-късно, поисканите от България неустойки са се стопили. От МО отговарят дословно това:

Въпрос: На каква обща сума са предявените неустойки от българската страна към "РСК МиГ" към 21.09.2021 година? На каква обща сума са изплатените от "РСК МиГ" неустойки към днешна дата?

Отговор: По изпълнението на договорите по рамковото споразумение с AO "РСК МиГ" са предявени неустойки за забавяне на доставки в размер на 186 782.05 (сто осемдесет и шест хиляди, седемстотин осемдесет и две) евро. Като дружеството е изплатило пълния размер на предявената неустойка от българска страна.

Проблемната поддръжка

Основното предизвикателство около МиГ 29 си остава проблемната поддръжка и зависимостта от Русия.

"Не може да се разчита на договорите с руската страна. Винаги има забавяния, проблеми с доставките. Дори и при последното рамково споразумение с "РСК-МиГ" имаше огромно забавяне. Руската страна няма интерес да достави качествено и навреме техниката, защото това означава, че ще имаме боеготова авиация. А това не е в техен интерес. Почти всички договори с "РСК-МиГ или други руски доставчици се забавят. Това се наблюдава при почти всички военни доставки от Руската федерация", посочи Гаджев.

Той отбеляза още, че основната част от разходите за поддръжка на МО отиват за самолетите, което задушава поддръжката и модернизацията на другите родове въоръжени сили, включително и на останалата част от ВВС, която не е свързана с изтребителната авиация.

Ставрев обаче вижда още един проблем.

"Средствата за поддръжката се отпускат кампанийно, когато броят на летящите машини е паднал под критичния минимум. Тя трябва да се прави равномерно, с план, което би улеснило и поевтинило поддръжката. Разходите тогава биха били по-ниски. Разходите стават много по-високи, когато една машини излезе от строй", посочи той.

Сега предстои да се сключи и ново споразумение.

"Командването на ВВС, съвместно с Института по отбрана, са подготвили техническа спецификация за осигуряване на летателната годност на самолети МиГ-29 и има готовност, след приключване на действащото рамково споразумение, в най-кратки срокове да бъде иницииран процес за сключване на нови договори", уточниха от МО за Меdiapool.

Каква е целта на руснаците?

Последното рамково споразумение също протече с големи закъснения и несигурност.

"Дори и да искаш обезщетения, те ги плащат. Руснаците няма да станат по-богати с нашите пари. Целта им е да ни блокират", смята Христо Гаджев.

Той припомня и модела за действие на Русия – да зачестява полетите над Черно море, за да се налага вдигането на български изтребители и изразходването на ресурса им. Тази практика е видима от 2013-2014 година и продължава до днес.

Според Димитър Ставрев обаче основният интерес на руснаците е търговски.

Така българските пилоти летят опасно малко

По неофициална информация дори пилотите, които летят най-много, имат по около 30 часа (числото варира) във въздуха на година. Според изискванията на НАТО пилотите трябва да летят средно около 180 часа годишно.

Тази година МО твърди, че часовете вероятно ще се окажат повече, но според информация на Меdiapool пак няма да надвишават 35-40 часа и то само за определени пилоти.

Меdiapool изисква точна информация от МО съгласно ЗДОИ, но тя се оказа секретна, въпреки че подобни данни са били изнасяни в миналото от официални източници.

Съпротива срещу свалянето на МиГ 29 от въоръжение

Според Христо Гаджев съпротивата да се свали МиГ 29 от въоръжение е огромна, включително вътре във ВВС - от хора, чиято работа е свързана с тях.

"Но и от политически и икономически кръгове, на които последните 30 години това им е бизнесът", отбеляза той.

Може ли Русия да бъде заобиколена?

Показателен е опитът да бъде заобиколена Русия за поддръжката на МиГ 29 по времето на военния министър Николай Ненчев през 2015 година. Тогава Ненчев се отказа от услугите на руснаците, които поддържаха изтребителите МиГ 29, и сключи договор с Полша за ремонт на шест двигатели за старите съветски машини.

Заради сделката българската прокуратура проведе шумна акция срещу Ненчев. По-рано тази година обаче с окончателно решение на Върховния касационен съд той бе оправдан по обвинението за неизпълнение на договори с руската компания РСК "МиГ" за ремонт на изтребители на въоръжение в българската армия.

След опита на Ненчев, някои от поръчките от Русия минаха с посредник и на по-високи цени.

Според Гаджев Русия може да бъде заобиколена, ако има желание.

"Инициативата трябва да тръгне от ВВС, после експертизата в МО да търси възможности. Противниците на това решение казват, че така ще падне гаранцията на частите, ако са ремонтирани другаде, и руската страна няма да ги ремонтира повече, но това не е вярно", смята той.

По думите му при желание България може да ползва услугите на Украйна и Полша.

Според Димитър Ставрев Украйна не може да се справя с поддръжката на нашите МиГ 29 и МО не може да приеме гаранцията на Украйна. Полша пък купува ремонтни комплекти от РСК "МиГ" и когато сключихме договора с поляците, руснаците спряха доставката на части.

През последния кратък парламент депутатът от "Демократична България" и бивш военен министър Велизар Шаламанов предложи да бъдат ограничени военните разходи към страни извън НАТО и ЕС, с изключение за ремонти в Украйна и Грузия. Това предложение обаче не бе прието.

Докога ВВС ще използват МиГ 29?

Жизненият цикъл на машините на въоръжение в България изтича 2029-2030 година и вероятно ще бъдат използвани дотогава с различен интензитет. България вече закупи 8 машини от САЩ и Lockheed Martin за над 2.1 млрд. лева, които бяха платени авансово. Според българския проект трябва да закупим още 8 машини, за да можем постепенно да се откажем от старите съветски МиГ-ове.

Според плана се очаква първите шест машини да пристигнат в България през 2023, а последните две през 2024 година. Все още не е ясно кога ще закупим следващите 8 машини.

"Най-правилното нещо е максимално бързо да се закупят още 8 F-16, за да се свали от въоръжение МиГ 29", коментира Христо Гаджев.

Проектът бе приет с относителен консенсус от парламента, но повдигането на въпроса сега предизвиква скандали. В същото време отлагането на втората сделка във времето ще я оскъпи и ще продължи несигурността в бойната авиация.

Какво следва?

България трябва да се подготви отсега за бъдещето след МиГ 29. Въпреки че вече няма да има зависимост от Русия, предизвикателствата остават.

Според Димитър Ставрев поддръжката на F 16 ще излезе още по-скъпо. Полша, например, е закупила 48 F-16 Block 52, а по-чисто икономически причини летят малка част от тях.


подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

39 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Williams Smith
    #39

    МОЕТО ИМЕ Е УИЛЯМ. Аз съм късметлия, че намерих истински заклинател и за да спазя думите му, д-р Огунделе върна жена ми, която ме напусна заради друг мъж след 3 години, след работата му за мен тя се върна след 24 часа... благослови ти и моят Бог те пазят в безопасност и здраве. Това е моят начин да го оценя, ако имате нужда от помощ за вашата връзка, брак и т.н. Свържете се с д-р Ogundele WhatsApp или Viber: 27638836445. Той е добър човек.

  2. Bлaдo
    #38

    за начало е добре МИГОМ ДА СЕ ПРЕКРАТЯТ! траншовете от стотици милиони левчета от нашия военен бюджет към руския военен бюджет (напоследък поне половин милиард сме им превели за измислени ремонти на допотопните им съветски дръндулети). Оня ... мех каракОчаноф захранваше пут(ин)чо с наши пари като да го беше абонирал... ............... Да не говорим за последната прАстАтия... - дето платихме на врага да ни сваля данните от черната кутия на ... погиналия изтребител...

  3. Zlatan
    #37

    Диван - чик Владко, напиши редакцията да си смени заглавието .... Разбирам че си съгласен да се бракуват руските, пардон съветските самолети

  4. Bлaдo
    #36

    съветските!, дарагой Златанчик, съветските... ;-)

  5. Zlatan
    #35

    Бракувайте руските самолети . Какво чакате ?

  6. Борис
    #34

    Струва ѝ липсата на винаги боеготова и съвместима със съюзниците ѝ бойна авиация. А българската прокуратура вместо да защитава интересита на България, в лицето на министъра на отбраната, защитава интересите на Русия, в лицето на РСК "МиГ", което деяние се квалифицира като държавна измяна.

  7. Коментарът е изтрит в 18:43 на 06 октомври 2021 от автора.
    #33
  8. Коментарът е изтрит в 18:43 на 06 октомври 2021 от автора.
    #32
  9. roser
    #31
    Отговор на коментар #22

    Човек, който твърди, че към настоящия момент ни трябват "минимум 50 боеспособни самолета", очевидно не си пие хапчетата или не са му предписали правилните. Ти имаш ли представа колко пари са това? Ако нямаш - ще ти кажа. Това са поне 15 милиарда само за самолетите. Още поне 2 милиарда за инфраструктура. И поне по 2-3 милиарда на година за въоръжение, полети и поддръжка. Тъжно е когато прочетеш такива глупости от човек, който има някакви претенции за интелигентност. Ако за бойната авиация дадем 20

  10. Мюнхен
    #30
    Отговор на коментар #12

    Абсолютно вярно. Тогава даже ни "учеха" още в училищата, че Гърция и Турция са "наши вражески държави", които нямали добри намерения към "постиженията на социалистическата ни родина, поради тяхната принадлежност към империалистическия блок на НАТО". А Югославия бе дефинирана от комунистите и официалната пропаганда като държава, която е "изменила на марксизма-ленинизма" и на практика също бе "враг".Някои хора забравиха тази отровна комунистическа пропаганда. Вече и за лусдтрация- може би- е късно, но поне частична лустрация, свързана с дерусификацията на държавата е необходима.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.