Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Какво жънеш, когато сееш университети?

14 коментара
Какво жънеш, когато сееш университети?

Колко университети ще са твърде много за България? Новината за откриването на новия филиал на Софийския университет "Свети Климент Охридски" в Бургас, в който ще се обучават студенти по две научни направления - "Музикално и танцово изкуство" и "Религия и теология", беше посрещната със смесица от присмех и ентусиазъм. Тя е и показателна за пътеката, по която е поело висшето образование в страната през последните години - пътека на финансово разхищение; липса на контрол върху качеството на образованието, маскиран зад академичната автономия на ВУЗ-овете и безидейност по отношение на бъдещото развитие на системата - било то в регионален, национален или международен план.

Къде обаче се корени проблемът?

Въпреки че е трудно да се даде еднозначен отговор на този въпрос, общият корен на проблемите в системата можем да търсим в избрания модел на финансиране, който предписва почти пълно публично финансиране на база брой записани студенти в определени специалности по научни направления.

Участието на студентите е сведено до заплащане на (много често) минимална държавна такса, а приемът им гарантира безпроблемно завършване и получаване на диплома.

Този модел създава сериозни стимули за университетите да се разширяват, а за студентите - да си затварят очите пред дупките в качеството на услугата, а в някои случаи дори целенасочено да търсят "най-лесното" за получаване на диплома.

Точно заради тези фактори обвързването на финансирането частично с резултатите от рейтинговата система дава, макар безспорно позитивен, все пак лимитиран ефект.

Липсата на сериозна външна и равноотдалечена от висшите училища институция, която да гарантира, че зад дипломите стоят знания и умения, отговарящи на разбирането за университетско образование, в съчетание с липсата на вътрешна мотивация да се търси и подкрепя по-добро качество, неминуемо води до това, което наблюдаваме днес - роене на университети с покриващи се "доходоносни" направления, недостатъчно добри преподаватели, които да ги обслужват, регионално изкривяване, липса на предлагане на необходими за пазара на труда специалности и направления, заедно с множество безсмислено защитени специалности.

Крайният резултат е обезценени "кухи" дипломи, бягство на завършващите ученици с амбиции в чужбина и сектори с недостиг на високо квалифициран труд, въпреки множеството "висшисти".

Висшето образование, за разлика от средното, е по-близо до дефиницията за "частно благо" - индивидуалната полза от него е по-голяма от обществената. Това означава, че лицето, което потребява услугата, получава по-големи лични ползи от нея, изразяващи се в повече възможности за намиране на работа, по-високи бъдещи доходи, дори и по-високо обществено положение.

При почти изцяло държавно финансиране на такъв тип услуги се наблюдава трансфер на разходи от лица, които не потребяват услугата, към такива, които я потребяват. Или с други думи всички плащаме, за да могат няколко да учат теология.

Този трансфер е оправдан до известна степен, защото все пак висшето образование, освен индивидуална, носи и обществена полза, изразяваща се например в по-умно и образовано население, наличие на специалисти в определени академични и обществени сфери и по-висока производителност на труда.

Въпреки това трансферът на разходи не бива да е прекомерен, както се получава в България при наличието на 54 висши училища според НСИ (52 според рейтинговата система на МОН), от които 38 държавни.

Какво да се прави?

И за да не сме само теоретично–голословни - нека отбележим каква следва да е ролята на държавата, която в момента МОН не реализира твърде успешно в областта на висшето образование. Ето някои предложения:

1) Включване на оценката на качеството в модела на финансиране - време е рейтинговата система да навлезе по-дълбоко.

2) Оптимизиране на финансовия модел и активно повишаване на участието на студентите.

3) Разкриване на нови структури само за сметка на ограничаване на други и на база на регионална оценка на пазара на труда и нуждата от специалисти, споделено финансиране, анализ на разходите и ползите и др.

4) Премахване на огромния брой защитени специалности и направления, които правят защита им на практика безсмислена.

И в заключение ще припомним отново, че не бройката има значение, а качеството. А неумението (или нежеланието) то да се развива, стимулира и контролира адекватно е равно на разхищение на обществен ресурс и нулев резултат.

Текстът е публикуван тук

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milanova Magda
    #14

    Когато аз завърших инженерно строителния институт в София имаше не повече от 10 висши институти. Мисля , че във Пловдив , Свищов и Варна имаше по един. Нека са били 15 , но сега 52, при по малко население са много. Лошото е , не че са много , а са с некачествено образование. Другото е , че софийските преподаватели прелитат в цялата страна поне в два , три университета. Аз завърших университета си без да чуя , че някой с връзки е взел изпит или , че са дадени пари. Държавата няма политика и проучване

  2. Коментарът е изтрит в 18:51 на 7 януари 2023 от автора.
    #13
  3. joro
    #12

    Сееш кенефи(нужнуци), жънеш лай///на(в целофан)...

  4. асен
    #11

    ректумът на СУ иска да стане милиардер за наша сметка.

  5. В и К
    #10

    Който сее университети, жъне професори.

  6. Георги Съдиев
    #9

    В поредния филиал на университета в БУРГАС да се открие специалност ПРОСТИТУЦИЯ.

  7. The Rock
    #8

    Жънеш тинята в Парламента, Президентството и институциите. Жънеш такива като Ревизоро, който е хореограф по образование но управляваше митниците и екологията. Жънеш такива като Копейкин, който е етнограф и вместо да събира шевици, рецепти, народни песни и обичаи из България тръгнал да я Възражда плезейки се изпод полата на Митрофанова. Жънеш такива като Президента, който вместо да си гледа внуците тръгнал държава да управлява. И още, и още демони на прехода, които са Легион!

  8. boriana
    #7

    Време е за рейтингово система. Ама няма да стане. Нали от работодтелте трябва да се очаква да се съобразяват с нея. Ама много често те горките са си полуобразовани или я са си хкупили диплома, я са изкара на две на три такава. Рейтингова система иска и реформа в критериите за назначаване особено на държавна служба. А от друга страна крие опасността някое момиче или момче завършило по- ниско оценен университет, на креативно и с качества да бъде пренебргнато пред някой, който умел да изкарва шестици в добър университет и толкова. И все пак е време за рейтингова система.

  9. boriana
    #6
    Отговор на коментар #5

    Или съдиш по своя опит, който е в някакъв мижав университет или си нямаш понятие от академизъм. Заплатите на преподавателите в водещите ни университети са големи, а допълнително си изкарват пари в подобни на горните филиали, където обаче нито се стараят, нито ги интересува какво научават студентите, КОИТО С ВЛИЗАНЕТО СИ ОЩЕ СА НА НИСКО РАВНИЩЕ. Така си остават и до края. С диплома и ниска степен на компентност. Единствено СУ държи някакво равнище, но и там нещата от гл. т. на равнището на студентите

  10. Мюнхен
    #5

    Хаосът във висшето образование е толкова голям, че само външна намеса може да го оправи.Преподавателите нямат никакъв стимул за работа, поради крайно ниското заплащане, по-ниско или равно на даскал в килийно училище. А и самото обучение води до дезинтересираност и у преподавателя, и у студента.Ректорите са се превърнали в нещо като образователни феоди, посочени от определени кръгове- едни и същи хора, от едни и същи среди са ректори и декани.След 5-6 години няма да има достатъчно нито преподаватели, нито студенти. Едните ще поемат навън, а другите ще се пенсионират, или също ще последват примера на студентите, или ще преминат в частния сектор.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.