Каквото и да стане на американските избори, "тръмпизмът" ще остави своя отпечатък

Доналд Тръмп
Дори Доналд Тръмп да изгуби днешните президентски избори в САЩ, отпечатъкът му може би ще се запази дълго след датата 8 ноември: популистките му идеи, гневът на симпатизантите му и разединението в републиканската партия изглежда ще са трайни.
 
За всеобща изненада 70-годишният милиардер, който никога не е заемал изборна длъжност, се изкачи чак до прага на Белия дом. Част от републиканската върхушка се отрече от него, други влиятелни представители на партията го подкрепиха "с отвращение".
 
Републиканските избиратели обаче шумно го аплодират: най-сетне един кандидат, който назовава нещата с истинските им имена, нетипичен претендент, на когото могат да се възлагат надежди, човек, който изразява техния гняв и безпокойството от глобализацията и демографските промени.
 
Запитани наскоро коя личност отговаря повече на представата им за републиканската партия - Тръмп или Пол Райън (председателят на Камарата на представителите в Конгреса), 51 процента от републиканците избраха Тръмп, а едва 33 процента Пол Райън. Данните са от допитване на Блумбърг от средата на октомври.
 
Доналд Тръмп предизвика дълбоки пукнатини в партията, както с грубостта си, така и с позициите си, които понякога бяха в пълен разрез с републиканската праволинейност. Той е против свободната търговия, изолационист е, много по-категоричен е по отношение на имиграцията и обратното - по-отстъпчив за социалните помощи и дефицитите. Той дори предложи платен отпуск по майчинство, което за някои републиканци е чиста ерес.
 
"Върхушката в републиканската партия ненавижда Тръмп. Тя иска да си върне симпатизантите му, но те са привързани към Тръмп", обяснява експертът от Колумбийския университет Робърт Шапиро.
 
Неговите привърженици ще бъдат пак там на 9 ноември, "със същите разбирания за свободната търговия или имиграцията. Те все така ще ненавиждат демократите, Хилари Клинтън и преобладаващото течение в републиканската партия", допълва Шапиро.
 
Доналд Тръмп "промени също начинът, по който се води кампания", казва Джийн Зейно, експерт от колежа "Айона". "Вероятно ще видим още кандидати да работят извън партията, да използват социалните мрежи през главата на партията, ще станем свидетели и на много груб език", предрича тя.
 
Изблик на популизъм
 
"Наблюдава се изблик на невъобразим популизъм, както в републиканската, така и в демократическата партия, и това ще продължи. И за двете партии ще е предизвикателство да си върнат разочарованите избиратели", отбелязва Зейно.
 
Точно с това разочарование играеше Тръмп през цялата кампания, представяйки се за кандидат, борещ се срещу върхушката, обещавайки да върне в страната изнесените в чужбина работни места, критикувайки ежедневно "мошеническата система".
 
Той обиди жените, испаноезичните, мюсюлманите, хората с недъзи и съперничката си демократ Хилари Клинтън. Шестдесет на сто от обществено мнение за него е негативно. Заради гафовете, крайностите му и разкритията за отношението му към жените американският печат нееднократно го обяви за политически мъртъв.
 
Симпатизантите му обаче не намаляха.
 
"Партията няма да стане отново партийният кънтри клуб на Джеб Буш", заяви наскоро Роджър Стоун, спорен политически консултант, много близък с Доналд Тръмп. "Тя няма да стане отново партията на върхушката на Пол Район и Мич Макконъл във Вашингтон (републиканските председатели на Камарата на представителите и на Сената). Движението на Тръмп ще преобладава в партията, то ще бъде важно и влиятелно", подчерта той в интервю за уебсайта "Вокс".
 
Някои смятат, че Доналд Тръмп би могъл да основе собствено политическо движение, разполагайки с огромната база данни на привържениците си, събрана по време на кампанията му.
Мнозина се съмняват в това, прогнозирайки за него по-скоро нашествие в телевизията и електронните медии, както може да се заключи от анализите на обкръжението му напоследък във Фейсбук.
"Според мен той ще продължи да бъде сила в политиката", казва Джийн Зейно.
 
Освен ако (което пак не може да се прогнозира) не се върне просто към бизнеса си, за да укрепи марката си, като отново използва огромната си база данни с избиратели).
 
По БТА.
Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?