Калфин призова туристическия бранш за общи позиции

Калфин призова туристическия бранш за общи позиции

Председателят на Държавната агенция по туризъм в оставка  Марио Ал-Джебури не успял да установи диалог с двете бизнес-организации в туризма. Това съобщи в петък по време на парламентарния контрол вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин.

Той отговори на питане на независимия народен представител Мария Капон за средствата, изразходвани за национална туристическа реклама и стратегия за развитие на бранша. 

Срещу предоставените от програма ФАР безвъзмездно 1,340 млн.евро за изработване на национална стратегия няма нищо, а снимките в отпечатаните рекламни брошури на страната ни като туристическа дестинация са от 70-те години на миналия век, заяви Капон. 

“За резултата от стратегията, която се изработва с пари от ФАР, трябва  да се попитаме какъв е диалогът между държавната агенция и организациите на бизнеса”, каза вицепремиерът Калфин.

Според него, проблемът не е в липсата на достатъчно качествени проверки за това как ръководството на ДАТ е усвоявало предвидени за реклама средства, а в липсата на единство в туристическия бранш и на достатъчно добра комуникация между бизнеса и агенцията.

“Съществуването на различни туристически организации не е най-добрият начин за сдружаване на бизнеса”, смята Калфин. Той допълни, че не разбира идеята на браншовите съюзи за създаване на министерство по въпросите на туризма.

Различните виждания от страна на самия бизнес пораждат проблемите у нас, счита Калфин. В една добре организирана страна, в сектора обикновено има една силна туристическа организация и държавата през нея финансира изработването на рекламните брошури без да създава огромна администрация като агенции и министерство, коментира той.

Независимият народен представител Мария Капон опонира на вицепремиера, че не става въпрос за естетически критерии за актуалност на информацията. Снимките на Слънчев бряг, публикувани в последните туристически рекламни брошури, не отговарят на сегашното състояние на курорта и умишлено подвеждат потребителите.

Фирмата, ангажирана за изработване на националната реклама “Нойзи”, веднъж е получила 531 хил. лв. по договор, от който по-късно сама се отказва, а при обявяването на втория конкурс за същата дейност е избрана отново. Вторият договор с “Нойзи” е за 850 хил. лв.

Каква ще е отговорността на председателя на агенцията по туризъм Марио Ал-Джебури и дали той е искал да си подаде оставката сам, или просто се опитва да избяга от отговорност за сключените договори и изхарчените пари, попита Мария Капон ресорния вицепремиер Калфин.

Той обаче избягна директен отговор на въпроса като обясни, че одобрението на националната реклама няма да се случи никога, ако бизнесът в сектора не се обедини и не започне да участва във вземането на решения за визията, с която ще се представя страната ни като туристическа дестинация.

Най-важният въпрос е да се създаде  работеща система, в която секторът да се обедини в интересите си, коментира вицепремиерът.

Надявам се максимално бързо да бъде назначен нов председател на агенцията по туризъм, който да може да поеме нещата, съобщи Ивайло Калфин. Понякога виждаме, че особеностите на коалиционното управление са проточването на някои срокове, коментира той.

Коалиционната политика не може да е оправдание за това, че е имало кражби и страната ни е без добра комуникация извън границата и има неактуални брошури, коментира Мария Капон. Председателят на ДАТ трябва да се държи като слуга на бранша, а не като негов господар, смята тя.

Ръководството на агенция по туризъм се избира от квотата на НДСВ.  Сред обсъжданите имена за нов председател са бившият министър на младежта и спорта Васил Иванов – Лучано, в момента народен представител, бившият заместник-министър на икономиката Милен Керемедчиев и бившият заместник-министър на транспорта Анелия Крушкова.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?