Калифорния ще пострада, ако кризата в търговските отношения продължи

Калифорния ще пострада, ако кризата в търговските отношения продължи

От автомобилите до електронните чипове, като се мине през лешниците и виното, икономиката на Калифорния ще пострада много, ако търговската война между САЩ и Китай се изостри.

Милиарди долари и стотици хиляди работни места са заложени на карта в най-богатия и най-населения американски щат, който е и главната крепост на опозицията срещу Доналд Тръмп.


"Ако има район в САЩ, който ще бъде най-силно засегнат от търговската война, то това е Лос Анджелис", обяснява Стивън Чеунг, бивш директор по международната търговия на пристанището в калифорнийския мегаполис.


"Китай е първият ни икономически партньор", каза той пред АФП, подчертавайки, че през 2017 година трансакциите с Поднебесната империята и пристанищата от района е превишила 170 милиарда долара.


Той обаче освен това се опасява, че цикълът на ответни действия след въвеждането на американските протекционистки мерки срещу китайските стоки в началото на юли заплашват цялата международната икономика.


"Страхуваме се, че ако този цикъл продължи, може да предизвика депресия", казва Чеунг, който в момента и ръководител на неправителствената организация Световен търговски център Лос Анджелис.

"Силно обезпокоени"

С население 40 милиона души Калифорния е приютила технологичните гиганти от Силициевата долина, киностудия и телевизионни компании.


Щатът изнася електрически коли, мотори, автомобилни части и алуминий, освен че е овощната градина на Америка.


А китайските ответни мерки са насочени именно срещу фъстъците, бадемите, орехите, портокалите, лимоните и ягодите от "Златния щат".


"Макар да не ни е известно как точно тези мита ще се отразят на нашите продукти, мислим, че загубата на китайския пазар ще облагодетелства други чуждестранни износители, предизвиквайки загуба на възможности в дългосрочна перспектива за продажбата на произведеното от нашите земеделци", коментира Сара Нийгю-Рийд от Федерацията на земеделците в Калифорния.


През 2016 година Китай беше третият пазар за калифорнийските земеделски продукти след Канада и ЕС с износ за 2 милиарда долара.


"Ние сме силно обезпокоени", казва по-прозаично Холи Кинг, която оглавява сдружението на производителите на бадеми в Калифорния. Секторът, който имаше износ за 518 милиона долара през 2016 година, сега е ударен с мита от 50%.


За фъстъците, които са донесли същата година 530 милиона долара, митата са 45%.


Кейси Крамър, вицепрезидент на Обединението на производителите на цитрусови плодове в Калифорния, в което влизат 2500 професионалисти, твърди обаче, че организацията подкрепя администрацията в действията ѝ срещу китайските търговски практики, които "нанесоха много щети на нашата индустрия".


От началото на годината Доналд Тръмп обяви още и още протекционистки мерки срещу търговските си партньори, обвинени, че се възползва от "щедростта" на Съединените щати.
Редица професионалисти признават, че Китай използва нелоялни търговски практики, само че "вместо да използва митата като тактика", посочва Чеунг, администрацията на Тръмп би трябвало да договори споразумение, което да облагодетелства и двете страни.

"Това е разочароващо"

Виното, друг водещ продукт за Калифорния, бе ударено с мита от 35%.


"Започнахме да изнасяме в Китай преди 10 години, изградихме добра мрежа, само че изведнъж всичко спря", оплаква се Майкъл Хониг, винопроизводител от Напа Вали, северно от Сан Франциско.


Неговият азиатска партньор е спрял всичките си поръчки, очаквайки да види как се развива ситуацията.


"Това е разочароващо", коментира лозарят.


Марио Кордеро, шеф на пристанището на Лонг Бийч, което заедно с Лос Анджелис е видяло да преминават 7,5 милиона контейнера през 2017 година, казва, че засега не е чул да се говори за блокирани доставки. Според него ще трябва да минат шест месеца, за да се получи по-добра представа за последиците от митата.


Когато нещата опират до заетостта, то неправителствената организация Калифорнийския център по бюджета и политиката твърди, че 285 000 работници са засегнати от тази търговска война.


Според Стивън Чеунг потребителите ще усетят повишение на цените до няколко седмици, а това пък вероятно ще накара вносителите да се замислят повече преди да направят поръчки.


Освен това Калифорния би могла да загуби китайските инвестиции, допълва той.


"Икономиката търпи вече последиците от търговската война, а ако тя продължи, ще бъде необходимо време, за да се върне към нормалното си функциониране", прогнозира Чеунг.

 

По БТА

Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?