Калина Крумова с учени дами творят психотестове за шофьорите срещу близо 500 хил. лв.

Експертът по пътна безопасност Калина Крумова с учени от БАН пишат новите психотестове за шофьорите

Бившият депутат от "Атака" Калина Крумова, която сега е експерт в МВР, работи заедно с три представителки на БАН по осъвременяването на психотестовете, които държат професионалните шофьори и тези с отнети права. Общата стойност на проекта е 453 600 лв. от еврофондовете по линия на оперативна програма "Транспорт". Това стана ясно от съобщение на Институт за изследване на населението и човека (ИИНЧ) при БАН с директор проф. д-р Антоанета Русинова-Христова, която е и ръководител на проекта.


Целта е да се осъвременят използваните в момента психологически методики за оценка на психологическата годност на водачи, извършващи обществен превоз на пътници и товари и шофьорите, които временно са лишени или са загубили правоспособност за управление на моторно превозно средство, е посочено в съобщението на ИИНЧ.

По проекта се разработва профил на рисковия водач и се определят какви характеристики - когнитивни, социални и личностни, имат влияние върху поведението му на пътя. Идеята е да се подготвят програми за превенция на водачи, за които е установен рисков профил.

Инициативата за проекта е на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Поводът е ангажиментът на страната ни към европейската политика за нулева смъртност на пътя – цел до 2050 г., и намаляване на половина на броя на загиналите и на тежко ранените до 2020 г. спрямо 2010 г. За България това означава, че броят на жертвите трябва да бъде намален до 388, при над 707 загинали през миналата година.

Тай като според официалната статистика над 90 на сто от катастрофите у нас се дължат на човешка грешка и агресивно поведение на пътя от страна на водачите, се налага да се разработи нов инструментариум за психологически изследвания на кандидатите за придобиване на шофьорска книжка и на тези с отнети права, посочват от МТИТС.

За това транспортното министерство пуска обществената поръчка, която трябва да направи обзор на актуалната научна литература по темата и прилаганите в страните от ЕС в други страни методи за оценка на психологическата годност на кандидатите за шофьорска книжка. Освен това трябва да се проучат методиките за изследване на качествата, свързани с уменията за управление на автомобили, които намаляват риска от допускане на грешки.

За целта се изисква да се направи научно изследване за "валидизация и стандартизация на селектираните методики за изследване на психологическата годност" на кандидат шофьорите и на тези с отнети права. Да се разработят и нови психотестове, както и кампания за разясняване на ролята на човешкия фактор за пътната безопасност.

Двама кандидати

Обществената поръчка е обявена в началото на 2017 г. Оферти подават двама кандидати - Институт за изследване на населението и човека при БАН, в чийто екип е Калина Крумова, и "ОС България" ООД, където е бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев.

Двете оферти са сходни, но учените от БАН печелят поръчката благодарение на по-ниската цена - 453 600 лв. с ДДС.

Договорът с Институт за изследване на населението и човека при БАН е подписан през юни 2017 г., а срокът му за изпълнение е година и половина.

Научният състав

Научният състав е от четири дами, които са и преподаватели в наскоро създадения Институт за политика, който се занимава с обучението на политически лидери, изпратени с препоръка от централите на ГЕРБ и БСП.

Ръководител на екипа, разработващ психотестовете за шофьорите, е проф. д-р Антоанета Русинова-Христова, която е председател на Управителния съвет на Института за политика и често гостува в медиите с анализи за невербалния език на политиците.

Изпълнителният директор на Института за политика Калина Крумова е посочена като ключов експерт в областта на пътна безопасност в екипа, подготвящ осъвременените психотестове за шофьорите. Бившата журналистка от телевизия "СКАТ" и депутат в 41-ото Народно събрание от парламентарната група на "Атака" в момента е докторант, но не е ясно къде и по каква тема, става ясно от съобщението. На запитването на Mediapool не беше отговорено.

Другите двама експерти в екипа с психотестовете са гл. ас. д-р Зорница Тоткова, която е ключов експерт в областта на психологическите измервания, и гл. ас. д-р Росица Рачева, която се занимава с обработката и анализа на данните от интервютата с до 780 шофьори, инструктури и други специалисти в пътната безопасност.

Ще има ли психотестове за всички кандидати за книжка?

Въз основа на направеното проучване по въпроса на БАН се очаква правителството да вземе решение дали психотестовете да се въведат за всички кандидати за шофьори. Очаква се това да стане през следващата година.

В момента на такъв изпит се подлагат само кандидатите за професионален шофьор на пътници и товари, както и тези с отнета книжка.

В новите, осъвременени тестове, ще се отчита дали кандидатите са концентрирани на пътя, страдат ли от тревожност, гняв, агресия, дали търсят силни усещания и имат ли склонност към рисково поведение, стана ясно от коментара на Зорница Тоткова пред Нова телевизия. Целта е на пътя да не попадат опасни и агресивни шофьори.

Най-честите фактори, които отключват рисково поведение на пътя са стрес, употреба на алкохол, разсейване, умора, високи нива на агресия и враждебност, импулсивност, самоувереност. Към тях може да се добави разговори по мобилния телефон, липса на опит и реакция при непредвидени обстоятелства, става ясно от проведени изследвания по въпроса.

Освен това по проекта за половин милион лева ще се разработи и провеждането на кампании за повишаване на знанията на водачите, медийна политика за отразяване на опасностите по пътя и поощряване на специализираните предавания по темата в електронните и в печатните медии. Заложено е още проектът да има свой сайт, на който да се качва актуална информация по проблема.

 

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?