Камери и колани в автобусите след поредните трагедии на пътя

Всичко му е наред на участъка, където загинаха 11 души. Четири пъти ли да вдигнем глобата за скорост, пита вътрешният министър

Камери и колани в автобусите след поредните трагедии на пътя

Задължение всички обществени превозни средства да бъдат оборудвани с видеорегистратори, които записват в реално време пътната обстановка около возилото, и да имат колани за всички пътуващи, които на свой ред да са принудени да ги слагат, смята да въведе правителството до няколко месеца.

Новите мерки срещу пътните катастрофи бяха оповестени след свикано заседание при премиера Бойко Борисов в неделя, след като за два дни три катастрофи в близки един до друг участъци от пътя Варна-София взеха 11 жертви и бяха ранени близо 20 души, един от които още е в критично състояние.

В петъчния тежък инцидент край ловешкото село Микре загинаха девет души при челен сблъсък на автобус и камион, а в събота станаха още две катастрофи между Микре и Сопот и край село Български извор, при които съответно загинаха жена и дете.

Борисов свика в неделя по обяд министрите на вътрешните работи Валентин Радев, на транспорта Ивайло Московски и на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, главния секретар на МВР Младен Маринов, директора на Главна дирекция "Национална полиция" Христо Терзийски и представители на ДАИ и АПИ. По-рано стана ясно, че в злополучното трасе ще се увеличат двойно полицейските патрули в почивните и празничните дни и автомобилите им ще стоят с включени светлини.

След заседанието при премиера Московски заяви, че "с наредби ще задължим в най-кратки срокове всички превозни средства, които изпълняват обществен превоз, да се снабдят и да си оборудват автомобилите с т. нар. видеорегистратори".

"Това са камери, които заснемат в реално време периметъра извън превозното средство, т. e. цялата пътна обстановка, като превозното средство, което извършва обществен превоз, да бъде задължено да оборудва абсолютно всички седалки с колани", каза транспортният министър. 

Магдалена Милтенова от Съюза на автобусните превозвачи каза пред БНР, че идеята се подкрепя от бизнеса, но транспортният сектор е лишен от всякакъв вид финансиране в последните години и без подпомагане от държавата няма как да изпълни набелязаните мерки..

Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики, но все още не е ясно какъв ще бъде той.

"Категорично ще бъдем безкомпромисни към водачи и събития, които могат да доведат до тежки произшествия“, закани се Московски и обеща преглед на цялата система за подготовка на водачите. По думите му предстои да бъде въведен механизъм, чрез който системите на Автомобилната администрация да бъдат информирани за промяна в здравословното състояние на водачите. "Това ще е посоката, колкото и да създаде дискомфорт на превозвачите, считаме, че човешкият живот трябва да бъде максимално гарантиран и обезопасен“, заяви транспортният министър. Той каза още, че предстои да се създаде регистрационен режим за автосервизите и автоморгите, за да може да се контролира тяхната дейност.

"Ако считаме, че към момента все още има празноти на контрола на пътя, при всички положения след въвеждането и на тол системата това ще бъде покрито“, смята Московски.

По думите му, каквито и действия да извършват държавните институции, докато хората не разберат, че като се качват в колата носят отговорност, докато манталитетът не започне да диктува по-безопасно шофиране, нищо няма да се постигне.

Главният секретар на МВР Младен Маринов пък информира, че вече при тежко нарушение на пътя виновните шофьори  ще получават глобите си в най-близкото районно управление на полицията. Затова той призова шофьорите: "ако искате да стигнете навреме, не нарушавайте правилника, в противен случай ще бъде необходимо да посетите районното управление, което е в този участък".

Като единствен начин да се премахне "триъгълникът на смъртта" на пътя Варна-София в Ловешко регионалният министър Николай Нанков посочи спешното изграждане на магистрала "Хемус" от Ябланица към Ловеч. Той каза още, че в района на Ябланица във вторник предстои полагането пилотно на шумяща маркировка.

"Защо шофьорите не се стряскат? Трябва да спазваме правилата и се опитваме, спазвайки ги, това да даде ефект. Тези промени, които направихме, са за два пъти увеличение на глобите за скоростта. Какво да направим, да ги увеличим 4 пъти?", включи се в темата по време на брифинга и вътрешният министър Валентин Радев.

"По време на демокрация какво да правим – да почнем да стреляме по тях? Вчера бях там. Гледаме тоя път... аз изобщо го избягвам, а минавам по магистралата. Ами, то една забележка никой не можа да направи. Отстрани ленти, вътре маркировки, всичко му има. Как станаха там тези нарушения? Гледаме и не вярваме, че се е случило това нещо“, коментира Валентин Радев, който в съботната вечер е инспектирал смъртоносния участък с главния секретар на МВР, директора на ловешката полиция и областния управител.

"Един мини-кризисен щаб направихме, за да видим какво е станало. Трети път катастрофа, пак убит човек. Да видим какво е това място. Моето притеснение беше главно да видим дали са изпълнени указанията на главния секретар да се увеличи тук наблюдението и какви допълнителни мерки да вземем, за да не се случи подобно нещо и утре. Не мога да повярвам, че на това място поредна катастрофа с жертви", каза и преди заседанието Радев, цитиран от БНР В неделя.

"Мислим всякакви варианти, но пак ви казвам: сигурността и живота са в ръцете на водачите. И ние като водачи, виждайки тези светлини, трябва да се сетим, че това нещо се е случило и че ние не сме изключение и че ако не внимаваме може да се случи и на нас. Участъкът е нов, асфалтът е нов, пътната маркировка е ясно видима, знаците са обозначени. Всеки нормален водач ще види, че това е населено място и трябва да кара внимателно", коментира и главният секретар на МВР Младен Маринов.

Очаква се  в неделя да е е готов и анализът на пътния участък:

"Да ни кажат в този участък, който как ли не го кръщаваме вече, защо се е случило това. Имаме вече някакви числа, статистика, но искаме точни анализи", посочи Младенов.

Още по темата
Още от България