Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Камерите в градини и училища можело да демотивират учителите

Изключение в правилата за прием на първокласници като мярка срещу сегрегацията

10 коментара
Камерите в градини и училища можело да демотивират учителите

Поставянето на камери в стаите в детските градини и училищата може да демотивира учителите, а видео наблюдението няма да реши основния проблем - липсата на доверие между преподавателите и родителите. За това трябва да се подобри връзката между образователните институции и родителите. Това обясни министърът на образованието Красимир Вълчев в петък.

Коментарът му беше по повод разгорялата се наново дискусия за задължително видео наблюдение в детските градини, с което да се предотвратят случаите на насилие на възпитатели над деца. Дебатът за видео наблюдението започна наново след поредния случай на грубо отношение на преподавател към деца, заснет със скрита камера в градина в Бургас.

"С камерите в учебните заведения рискуваме да влезем в спирала на търсене на липсващо доверие и заместването му с технически средства", коментира Вълчев. Според него видео наблюдението няма как да замести основния елемент, на който е базирана образователната система - доверието. Вълчев смята, че основание за задължително следене с камери на помещенията в детските градини и в класните стаи винаги може да се намери, но ефектът може да е обратен.

Всъщност голяма част от учителите не са съгласни работата им да се следи с камери. Срещу това предложение са и учителските синдикати. В част от детските градини има видео наблюдение в стаите, но преподавателите и родителите имат право да откажат да се записва и тогава директорите трябва да се съобразят с това.

Диалог с родителите

Според образователния министър решението на проблема не е в поставянето на камери, а в подобряването на диалога между родители и учители. "Призовали сме училищата и детските градини да инвестират усилие във взаимодействие с родителите", каза Вълчев и добави, че за да бъдат улеснени директорите, министерството е направило списък с добри практики за работа с родителите.

Вълчев осъди поведението на преподавателя от детската градина в Бургас и заяви, че няма как директорът или останалите хора от колектива да не са знаели за агресивните методи. Според него те са проявили "непрофесионална толерантност", въпреки че става въпрос за "практика, която е осъдителна".

Промени за първокласниците

Образователното министерство смята да прецизира текст от наредбата за прием в първи клас, предложен за обществено обсъждане преди дни. Целта му е да се предотврати сегрегацията на децата от ромски произход и да се даде възможност на общините да насочат първокласниците от този етнос към други училища, а не само към тези, в чиито район попада адресът им. Доводът е, че обикновено ромското население в големите градове е концентрирано в един квартал, в който има едно училище и ако се спази наредбата децата да имат най-голям шанс за прием в училището в района, то всички ромчета трябва да бъдат събрани на едно място.

Предложението за решаване на проблема със сегрегацията беше изтълкувано като привилегия за децата от малцинството, тъй като общите правила за прием в първи клас няма да важат за тях. Идеята беше критикувана от "Обединените патриоти".

Вълчев коментира, че предложението на министерството не е разбрано правилно. "В големите градове трябва да полагаме усилия за десегрегация в училищата", коментира той. Преди няколко месеца Европейската комисия критикува България за това, че у нас все още има много изцяло ромски училища.

"Това не е привилегия. Правилото за достъп до най-близкото училище е единствената привилегия. Родителите могат да запишат детето си във всяко едно училище, ако са останали свободни места. Конкретният текст (за малцинствата - бел. ред.) говори за насочване и то по решение на общината", заяви Вълчев и допълни, че през миналата година, когато беше приета наредбата за прием в първи клас, ведомството пропуснало да уреди този въпрос.
За да не се стига до напрежение и изключението за малцинствата да се определя като дискриминационно, то вероятно ще бъде прецизирано. Идеята е децата от ромски произход да бъдат насочвани към училища в друг квартал само ако в тях има свободни места след класирането на първокласниците по общите правила. Освен това броят на прехвърлените към други училища ромчета не трябва да е голям, за да има ефект от мярката.

"За да бъде ефективна десегрегацията, децата от ромски произход трябва да бъдат малък процент - до максимум 15%, за да очакваме резултати от тази политика“, допълни Вълчев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #10
  2. trezwomislesht
    #9
  3. trezwomislesht
    #8
  4. Коментарът е изтрит в 17:21 на 16 април 2021 от автора.
    #7
  5. edin.drug
    #6
  6. анита хегерланд
    #5

    Качеството не зависи от наблюдението. Проблемът с персонала в детските градини е като проблема с медицинските сестри. И в двата случая говорим за застаряване, дефицит на подготвени кадри, изискват се допълнително финансиране и намаляване на натовареността. Изход от кризата: работа в малки групи, гъвкава програма, добра материална база /моделин, пластелин, моливи, бои, хартия, конструктори, развиващи игри, роботи, механизирани играчки, детски енциплопедии, детски куклен театър, танци, спорт, закаляване, здравословно хранене, творчески игри, връзка с природата, анимации и т.н./.

  7. edin.drug
    #4

    Сигурността на децата стои над професионалното удовлетворение на учителите. А за доверие от страна на родителите, особено при по-малките, които като ги накажат или обидят не казват, защото имат детски пиетет пред авторитета на възрастните, въобще не може да става дума. КАМЕРИ! Това е начинът.

  8. Сибила
    #3

    Аз лично на следващите местни избори, задължително ще проверя коя партия предлага и обещава видеонаблючение в яслите и детските градини. Ще гласувам само за тази, която е обещала и съм сигурна, че ще го изпълни. Иначе спасението е БГ.Мамите да се въоръжат с камерки и да започнат да си ги инсталират сами в детските градини. Хич не е лоша тази идея. Обявявам обществена поръчка за мини камери, които могат да се скрият в играчка (няма да кажа каква). Бройката ще уточним с другите майки, по-късно. Натискът от учителките е страх от контрол или да не се види, че не си вършат работата или мързелуват. Споко, за мързел не уволняват, само за шамари.

  9. Сибила
    #2

    Глупости, говори министърът. Този министър отговаря само за съдържанието на учебната програма на детските градини! Детските градини са отговорност, собственост и работодател на персонала на ОБЩИНИТЕ. Проблемът е основно в детските градини. Там задължително трябва да има камери. Какво доверие! Министърът да си вземе тогава на доверие онези двете възпитателки от Бургас, "брезичките" за детегледачки в къщи, да му гледат децата. Това е агресия и насилие срещу деца (които дори не могат ясно да говорят) от възрастни!

  10. ivancho ivanov
    #1

    Що за глупост? Няма ли да ги демотивират и съветите с родирелите, даже повече?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.