Камион падна от Аспаруховия мост, шофьорът загина

Пета година върви ремонт, който трябваше да приключи за две

Стимка: Виждам те КАТ Варна

Камион падна от Аспаруховия мост във Варна. Шофьорът е загинал, съобщиха от МВР.

Инцидентът е станал около 14:15 часа в четвъртък в платното за движение в посока Бургас.

Товарният автомобил е паднал през мантинелата на сухата част под моста.

Към момента все още няма информация за причините и обстоятелствата довели до тежкия инцидент, казаха от полицията във Варна.

Шофьорът, който е на видима възраст около 45 години, е починал на място, съобщиха от Спешния център във Варна. По данни на КАТ той е правоспособен водач.

Първата регистрация на камиона е направена през 2016 г. При инцидента автомобилът е превозвал пръст и камъни. 

Според свидетели се е движел с разрешената скорост преди да падне върху стар бетонов път на островната част. На моста няма спирачен път.

Работи се по различни версии, включително спукана гума или прилошаване на шофьора.

Пътният инцидент затрудни трафика, като движението в посока Бургас се осъществява в една лента.

След края на огледа ще започне възстановяването на мантинелите, разбити от автомобила.

Тежкият инцидент предизвика лавина от коментари в социалните мрежи относно състоянието на Аспаруховия мост. Той е в експлоатация от 1976 г. и се състои общо от 11 съоръжения. През 2016 г. започна основния им ремонт, като плановете бяха той да приключи за две години, но вместо това продължава вече пета година.  Към момента са ремонтирани съоръжения 1, 2, 3, 4, 5 и 6, като вложените средства възлизат на около 7.8 млн. лв.

Ремонтните дейности по моста се извършват без обществена поръчка, а с директно възлагане на пътноподдържащите фирми за област Варна. Този модел беше въведен по време на втория кабинет на Бойко Борисов, но се наложи в практиката през третия му мандат.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) излезе с кризисно съобщение, че съоръжението е в добро общо състояние, без да коментира защо първоначално обявения ремонт за две години се точи вече пета и не е ясно кога ще приключи.

АПИ твърди, че заключението за доброто състояние на Аспаруховия мост е на независими пътни експерти от научноизследователската общност - преподаватели от Университета по архитектура, строителство и геодезия и Висшето строително училище "Любен Каравелов", както и експерти от "Научноизследователски строителен институт - НИСИ". 

В края на 2019 г. експерти от Института по пътища и мостове към АПИ също са извършили  обследване на съоръжението и заключението им е, че конструкцията на съоръжението е здрава и преминаването по него е безопасно.

Становището на независимите пътни експерти е, че носещата конструкцияе в добро състояние, предвид 44-годишната ѝ експлоатация. В значителната си част регистрираните дефекти и повреди по моста влошават външния вид, без това да има пряко отношение към носещата способност на конструкциите, твърдят от АПИ.

Независимите експерти са препоръчали мерки в краткосрочен план - подмяна на авариралата дилатационна фуга на стоманената конструкция в платното в посока Бургас – Варна (това, на което стана инцидента – бел.ред.) и отстраняване на дефектите по разположените под нея елементи. Частични ремонтни дейности на фугата вече са извършени, твърдят от АПИ.

Другите препоръчани мерки са почистване на фугите, при дъждовно време извършване на оглед за течове през тях, както и проследяване на движението на подвижните лагери.

Като мярка за подобряване на експлоатационното състояние на моста се препоръчва още изработване на проект за ремонтно-възстановителни дейности, включващ пълна рехабилитация на пътното платно, ремонт на фуги и лагери, както и извършване на необходимите ремонтни дейности на стоманената връхна и стоманобетонните връхни конструкции.

В дългосрочен план, поради това че през годините на експлоатация на Аспаруховия мост нормите за проектиране и изпълнение са актуализирани и изменяни, както и за привеждане на конструкцията на съоръжението към настоящите изисквания, се препоръчва извършването на задълбочено обследване, дигитализиране на цялата проектно-строителна и експлоатационна документация, преизчисления и при необходимост ремонт и усилване на определени елементи. Всички тези дейности следва да бъдат анализирани, структурирани, приоритизирани и планирани в бъдеще, е становището на независимите пътни експерти.

Споделяне

Още от България