Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Камионите и автобусите останаха само със седмични и дневни винетки

Хаосът с въвеждането на тол таксите расте, заради забавяне на законови промени, след като държавата и "Капш" още не са изградили системата

0 коментара
Камионите и автобусите останаха само със седмични и дневни винетки

След хаоса с въвеждането на е-винетки в началото на годината, сега управляващите сътвориха нов заради отложения старт на тол системата, който обаче законово все още не е факт.

Така камионите и автобусите останаха само със седмични и дневни винетки, след като в края на миналата година спря продажбата на годишните стикери, а от 16 юли - и на месечните.

Причината за спирането на продажбата им е Законът за пътищата. В него пише, че "от 16 юли 2019 г. Агенция "Пътна инфраструктура" преустановява издаването на месечни електронни винетки за пътни превозни средства с обща технически допустима маса над 3.5 тона, като след 1 януари 2019 г. за тази категория пътни превозни средства не се допуска заявяване на начална дата на валидност на месечна електронна винетка, по-късна от 16 юли 2019 г."

Въпреки че този факт е добре известен управляващите не предупредиха превозвачите за изтичащия срок. Това се случва в момент, когато Народното събрание експресно променя Закона за пътищата за отлагане на старта на тол системата от 16 август 2019 г. на 1 март 2020 г. и съответно се променят и сроковете за издаване на месечни винетки.

Всичко това става, защото шумно рекламираната тол система все още не е изградена и едва тепърва ще се монтират сензорите в пътната настилка, т.нар. "кантари", които ще теглят превозните средства в движение. Повече от година няма яснота и за обхвата на платените пътища и таксите, като пазарлъците между бизнеса и държавата продължават да се точат.

Във вторник на среща с превозвачите, вместо отговорникът за тол системата Николай Нанков да им напомни, че от 16 юли спира продажбата на месечни е-винетки, той се съгласяваше с исканията им за намаляване на цените обръщайки наопаки логиката на тола – колкото повече караш камиона, толкова по-малко ще плащаш.

БСП привика регионалния министър

При пълното мълчание от страна на управляващите и недоволството от страна на превозвачите БСП се възползва от ситуацията и поиска спешно изслушване по проблема на регионалния министър Петя Аврамова.

Георги Свиленски обяви, че от сутринта в държавата е преустановена продажбата на електронни месечни винетки.

"Хаосът с тол системата в момента е пълен. Предупреждавахме ви за този хаос и от днес той е факт", каза заместник-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски.

Той коментира, че превозвачите в момента стоят и се чудят какво да правят по българските пътища.

Свиленски призова министъра на регионалното развитие Петя Аврамова да дойде в парламента и да обясни какво се случва в държавата и какви мерки са предприети за решаването на проблема.

"Ще има ли месечни винетки, ще се плаща ли или ще се пътува безплатно", попита Свиленски.

Петя Аврамова върна топката в парламента

Регионалният министър Петя Аврамова веднага дойде в Народното събрание, но върна топката в полето на депутатите. Тя не даде никаква яснота от кога превозвачите ще могат да купуват годишни и месечни винетки, защото това зависи от приемането на промените в Закона за пътищата, което е отговорност на парламента.

 

"Във връзка с искане за даване на малко повече информация относно продажбата на винетки съм тук (Народното събрание – бел. ред.), за да ви кажа последното, което АПИ и МРРБ изпълняват. Първо, АПИ изпълнявайки закона е спряла продажбата на винетки с едномесечно действие", каза Аврамова.

 

Тя посочи, че отлагането на въвеждането на тол системата за автомобилите над 3.5 тона е на база на постигнат консенсус с представители на превозвачите.

"Промяната на закона ще бъде гледана днес на второ четене на комисия", каза регионалният министър.

Превозвачите остават без годишни винетки

Промените в Закона за пътищата бяха одобрени за второ четене от парламентарната комисия по регионална политика в сряда и в четвъртък предстои те да бъдат гласувани и в пленарната зала.

В случай, че президентът веднага издаде указ за обнародване на закона и той бъде публикуван в Държавен вестник в петък, тогава още същия ден може да бъде подновена продажбата на месечни е-винетки за камионите и автобусите. Това е най-оптимистичния сценарий. Реалистичният е, докато пътува документа между отделните ведомства да мине около седмица и в някой ден от следващата седмица продажбата да бъде възстановена.

Промените в закона обаче не предвиждат купувачите да си купят годишна винетка, която е значително по-изгодна. Те нямат тази възможност от началото на годината, защото се предвиждаше тол системата да влезе в сила от 16 август 2019 г., но сега стартът ѝ се отлага за 1 март 2020 г.

Така повече от година шофьорите са принудени да карат с по-скъпите месечни, а за момента и единствено със седмични и дневни винетки.

Това предизвика коментари от тяхна страна, че държавата не отлага тол системата, а я въвежда предсрочно с принудителното закупуване на седмични и дневни винетки. Причината е, че тяхната цена приблизително се равнява на предложените от МРРБ тарифи за тол таксите.

Добрата новина е само за превозвачите, които предвидливо са си купили хартиени винетки на 31 декември 2018 г. Те ще могат да ги ползват до края на тази година, решиха депутатите с поправките в закона.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.