Камионите и автобусите останаха само със седмични и дневни винетки

Хаосът с въвеждането на тол таксите расте, заради забавяне на законови промени, след като държавата и "Капш" още не са изградили системата

Камионите и автобусите останаха само със седмични и дневни винетки

След хаоса с въвеждането на е-винетки в началото на годината, сега управляващите сътвориха нов заради отложения старт на тол системата, който обаче законово все още не е факт.

Така камионите и автобусите останаха само със седмични и дневни винетки, след като в края на миналата година спря продажбата на годишните стикери, а от 16 юли - и на месечните.

Причината за спирането на продажбата им е Законът за пътищата. В него пише, че "от 16 юли 2019 г. Агенция "Пътна инфраструктура" преустановява издаването на месечни електронни винетки за пътни превозни средства с обща технически допустима маса над 3.5 тона, като след 1 януари 2019 г. за тази категория пътни превозни средства не се допуска заявяване на начална дата на валидност на месечна електронна винетка, по-късна от 16 юли 2019 г."

Въпреки че този факт е добре известен управляващите не предупредиха превозвачите за изтичащия срок. Това се случва в момент, когато Народното събрание експресно променя Закона за пътищата за отлагане на старта на тол системата от 16 август 2019 г. на 1 март 2020 г. и съответно се променят и сроковете за издаване на месечни винетки.

Всичко това става, защото шумно рекламираната тол система все още не е изградена и едва тепърва ще се монтират сензорите в пътната настилка, т.нар. "кантари", които ще теглят превозните средства в движение. Повече от година няма яснота и за обхвата на платените пътища и таксите, като пазарлъците между бизнеса и държавата продължават да се точат.

Във вторник на среща с превозвачите, вместо отговорникът за тол системата Николай Нанков да им напомни, че от 16 юли спира продажбата на месечни е-винетки, той се съгласяваше с исканията им за намаляване на цените обръщайки наопаки логиката на тола – колкото повече караш камиона, толкова по-малко ще плащаш.

БСП привика регионалния министър

При пълното мълчание от страна на управляващите и недоволството от страна на превозвачите БСП се възползва от ситуацията и поиска спешно изслушване по проблема на регионалния министър Петя Аврамова.

Георги Свиленски обяви, че от сутринта в държавата е преустановена продажбата на електронни месечни винетки.

"Хаосът с тол системата в момента е пълен. Предупреждавахме ви за този хаос и от днес той е факт", каза заместник-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски.

Той коментира, че превозвачите в момента стоят и се чудят какво да правят по българските пътища.

Свиленски призова министъра на регионалното развитие Петя Аврамова да дойде в парламента и да обясни какво се случва в държавата и какви мерки са предприети за решаването на проблема.

"Ще има ли месечни винетки, ще се плаща ли или ще се пътува безплатно", попита Свиленски.

Петя Аврамова върна топката в парламента

Регионалният министър Петя Аврамова веднага дойде в Народното събрание, но върна топката в полето на депутатите. Тя не даде никаква яснота от кога превозвачите ще могат да купуват годишни и месечни винетки, защото това зависи от приемането на промените в Закона за пътищата, което е отговорност на парламента.

 

"Във връзка с искане за даване на малко повече информация относно продажбата на винетки съм тук (Народното събрание – бел. ред.), за да ви кажа последното, което АПИ и МРРБ изпълняват. Първо, АПИ изпълнявайки закона е спряла продажбата на винетки с едномесечно действие", каза Аврамова.

 

Тя посочи, че отлагането на въвеждането на тол системата за автомобилите над 3.5 тона е на база на постигнат консенсус с представители на превозвачите.

"Промяната на закона ще бъде гледана днес на второ четене на комисия", каза регионалният министър.

Превозвачите остават без годишни винетки

Промените в Закона за пътищата бяха одобрени за второ четене от парламентарната комисия по регионална политика в сряда и в четвъртък предстои те да бъдат гласувани и в пленарната зала.

В случай, че президентът веднага издаде указ за обнародване на закона и той бъде публикуван в Държавен вестник в петък, тогава още същия ден може да бъде подновена продажбата на месечни е-винетки за камионите и автобусите. Това е най-оптимистичния сценарий. Реалистичният е, докато пътува документа между отделните ведомства да мине около седмица и в някой ден от следващата седмица продажбата да бъде възстановена.

Промените в закона обаче не предвиждат купувачите да си купят годишна винетка, която е значително по-изгодна. Те нямат тази възможност от началото на годината, защото се предвиждаше тол системата да влезе в сила от 16 август 2019 г., но сега стартът ѝ се отлага за 1 март 2020 г.

Така повече от година шофьорите са принудени да карат с по-скъпите месечни, а за момента и единствено със седмични и дневни винетки.

Това предизвика коментари от тяхна страна, че държавата не отлага тол системата, а я въвежда предсрочно с принудителното закупуване на седмични и дневни винетки. Причината е, че тяхната цена приблизително се равнява на предложените от МРРБ тарифи за тол таксите.

Добрата новина е само за превозвачите, които предвидливо са си купили хартиени винетки на 31 декември 2018 г. Те ще могат да ги ползват до края на тази година, решиха депутатите с поправките в закона.

Още по темата
Още от Бизнес