Камионите и автобусите ще плащат до седем пъти по-висока екотакса от леките коли

Целта е обновяване на автопарка и намаляване на замърсяването на въздуха

Камионите и автобусите ще плащат до седем пъти по-висока екотакса от леките коли

От пет до седем и половина пъти по-високи такси за първа регистрация ще плащат автобусите и камионите спрямо леките автомобили. В момента те са освободени от плащането на екотакса. Това предвиждат измененията в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса, които са публикувани за обществено обсъждане от Министерството на околната среда и водите.

Това е една от мерките на правителството за намаляване на замърсяването на въздух, посочи министърът на екологията Нено Димов. По думите му те трябва да станат факт преди срещата в Брюксел на 12 юни, на която ще бъде представен напредъкът на България в битката ѝ с мръсния въздух.

Промените в наредбата предвиждат намаляване на екотаксата за нови автомобили, запазване на размера ѝ за тези на възраст до 5 години, а над пет години таксата нараства с около 15%, каза Нено Димов пред Нова телевизия. Изменения важат и за хибридните автомобили.

Като най-големи замърсители се въвежда продуктова такса и за автобусите с над 8 места и за камионите, която е с до седем пъти и половина от тази на леките коли. Досега тежкотоварните автомобили не плащаха екотакса.

Единствено за електромобилите се предлага да не плащат продуктова такса при първа регистрация до 31 декември 2021 г. След това тя да бъде 102 лв., колкото е в момента.

С промените в наредбата се въвежда и правила за преработката на излезлите от употреба автомобилни гуми, както и за маслото, което се държи на склад в държавния резерв. То се освобождава от плащането на продуктова такса, което би трябвало да доведе до намаляване на цената му.

Екотаксата за стара лека кола поскъпва с 35 лв.

Измерванията показват, че у нас 60 % от замърсяването на въздуха идва от трафика. Масово автомобилите у нас са над 10 години, като всяка година се регистрират около 260 000 коли втора ръка, показват данните на КАТ.

Това поражда необходимост от поощряване употребата на нови автомобили, съдържащи по-малко опасни вещества и отделящи по-малко вредни емисии и по тази причина се завишава таксата за първа регистрация на автомобила, мотивира се екоминистерството.

Именно при старите коли над 10 години е и най-голямото увеличение на продуктовата такса с 35 лв. - от 275 лв. сега на 310 лв.

За леките коли на възраст между 5 и 10 години таксата става 290 лева спрямо сегашните 260 лева.

За колите до 5 години няма промяна в таксата и тя остава 194 лв.

За новите коли обаче екотаксата пада от 138 лв. сега на 125 лв. Същото се отнася и за новите хибридни автомобили до 3.5 тона, където намалението е с 24 лв. - от 124 лв. на 100 лв.

За стари хибиридни автомобили над 10 години обаче таксата се увеличава от 227 лв. сега на 255 лв., а за тези на възраст между 5 и 10 години – от 215 лв. на 240 лв.

В тази връзка се предлага да се намали размерът на продуктовата такса за нови автомобили и да се запази размерът ѝ на такива на възраст до 5 години. За по-дълго употребявани автомобили се предлага таксата да бъде увеличена.

Предложението за новите продуктови такси на МОСВ

Въвеждат се високи екотакси за тирове и автобуси

За първи път се въвеждат продуктови такси и за автобусите с над 8 места и за камионите над 3.5 тона. Досега те не плащаха продуктова такса при първа регистрация.

Сега размерът на екотаксата е изчислен като е взет предвид средния брой и среднопретегленото тегло на МПС от допълнителните категории и съотношението на теглото спрямо това на леките автомобили. Така спрямо тонажът е направено разделяне на микробуси и камиони от 3.5 тона до 12 тона и над 12 тона.

Според данните от КАТ тяхната средната възраст е по-висока от тази на леките автомобили. Освен това имат по-големи двигатели с вътрешно горене, което са основно дизелови и най-много замърсяват въздуха. Досегашната липса на продуктова такса за тях е довела до по-голямо търсене на камиони и автобуси втора ръка. По тези причини сега се въвежда продуктова такса и за тях, става ясно от аргументите на екоминистерството.

За новите автобуси с над 8 места и за камиони до 12 тона тя ще бъде 625 лева и се увеличава с възрастта на автомобила. За старите над 10 години достига 1550 лева.

По същия начин расте продуктовата такса и при най-тежките автомобили над 12 тона, които са и най-големите замърсители. За нови тирове екотаксата е 938 лв., до 5 години – 1455 лв., между 5 и 10 години е 2175 лв., а над 10 години - 2325 лева.

Ефектът от промените – повече нови коли

Очакваният ефект от промените е да се увеличи покупката на нови автомобили, което да доведе до подобряване на качеството на въздуха, посочва екомонистерството в мотивите си към промените.

У нас масово се карат стари коли, но през последните три години България е сред лидерите в ЕС по ръст на купените нови коли. Годишната база все още е много ниска, но обнадеждаващ е фактът, че ако през 2016 г. на всяка нова продадена кола са се падали 11 сделки с автомобили втора употреба, то през 2017 това съотношение вече е 1:8, по данни на КАТ и Асоциацията на европейските производители на автомобили.

Другият положителен резултат от промените е, че ще нарасне делът и качеството на рециклираните отпадъци и ще се предотврати тяхното депониране. Това ще се отрази върху изпълнението на целите по рециклиране на отпадъците, посочват от МОСВ.

 

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?