Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кампаниите на БСП и ДПС като операция "Шок и ужас"

63 коментара
Кампаниите на БСП и ДПС като операция "Шок и ужас"

Мнозина от основните играчи за парламентарния вот решиха да не пропагандират толкова собствената си политика и успехи, а да използват лицата на конкуренцията в опит да насаждат страх и ужас сред избирателите. Далеч преди старта на кампанията социолозите напомниха, че българинът е по-склонен да гласува "срещу", а не "за" определен политически субект, за де се избегне по-голямото зло.

Много партии очевидно са предпочели да заложат на този "първичен инстинкт" и на ирационалните страсти, с които нерядко изненадва "мистерията" на българските гласове.

На тази вълна е полетяла БСП, доминиращата партия в тройната коалиция. На фона на всички безобразия, натворени от тяхното правителство, социалистите явно са преценили, че нямат друг шанс, освен да плашат народа с някаква друга власт, различна от тяхната.

Преди европейските избори БСП отказа да афишира открито своя основен "артикул" от черния PR "Гласуваш за Бойко, получаваш Костов" и цялата агитация се водеше от името на коалиционния ѝ партньор "Нова зора". Медиите бързо разкриха, че сайтът на кампанията е регистриран на името на приближен премиерски съветник.

По тази или друга причина, в решаващата кампания за парламентарните избори БСП вече открито пропагандира този продукт от свое име.

Той е озвучен от най-професионално отработения социалистически глас – този на на актьора и министър на културата Стефан Данаилов. Почти като прокоба звучи неговото послание, че "Борисов е билетът на Костов за връщане в политиката" и че "Само ти можеш да спреш Борисов и Костов". Според запознати изработването на черната PR-стратегия е дело на американско - израелската фирма Джи Си Ес, с която БСП работи от няколко месеца.

"Личните писма" на Станишев

Този подход е доразвит в "личните писма", които премиерът и лидер на БСП изпраща по електронната поща до партийни членове и симпатизанти.

Тук внушението за страховити бъднини, причинени от приватизацията и въобще от пазарните взаимоотношения, граничи с неизказаното вричане на младата гордост на Социнтерна, че ще гради комунизма наново.

Едно от писмата – шедьоври, пред които Владимир Спасов може само да бледнее от завист, е озаглавено "Да не позволяваме да приватизират България". В него се казва: "През 1997 г. Костов продаде авиокомпания “Балкан” на Гад Зееви почти без пари, а “Кремиковци” – за един лев. Приватизацията ги унищожи. Сега той планира да приватизира болниците, университетите, АЕЦ “Козлодуй”, даже и пенсионно-осигурителната система".

В агитацията си Станишев не споменава, че и в предизборната програма на БСП е предвидено "преструктуриране на болничната мрежа, съобразно потребностите на населението от болничната медицинска помощ". Това означава или закриване на лечебни заведения или промяна на управлението им, примерно публично-частно партньорство.

Подминава се и незначителният факт, че тройната коалиция се провали главоломно в здравеопазването.

"Борисов е вратата на Костов обратно във властта", предупреждава премиерът. После пак "плаши", че ако тандемът Борисов-Костов управлява страната, с бъдещата приватизация, хиляди българи "ще загубят отново работата си".

Много странно защо в предизборната платформа на БСП никъде не се споменават намерения за пълна забрана на всякаква приватизация.

В същото време по места кандидатите на партията обясняват на по-възрастните си симпатизанти как, ако ГЕРБ и десните дойдат на власт, ще спрат пенсиите.

И за да е ясно, че за БСП няма по-голям и по-висок хоризонт от Русия, партията черпи електората с безплатни концерти на Йосиф Кобзон, а за закриването на кампанията е поканена любимата на Путин група "Любе".

Огледални кампании

Без съмнение най-големите изцепки произведе ДПС и най-вече лидерът му Ахмед Доган. Предизборното му признание "Властта е в моите ръце!...Аз съм инструмент на властта, който разпределя порциите на финансирането от държавата" взриви публичното пространство и галванизира настроения в полза на националистите.

Иначе основното послание на ДПС към собствения му електорат също е натоварено с една огромна заплаха, която, ако не беше чиста манипулация и откровен предизборен фишек, е наистина страховита – задава се нов "Възродителен процес". Кой може да го спре? Само ДПС.

Докато Доган и хората му плашат с "Атака" и Волен Сидеров, самият Сидеров плаши с ДПС и Доган. Напълно изоставени са обясненията за налагане на конкретни нови механизми за управление или излизане от кризата.

На подобна карта залага и борецът №1 срещу корупцията Яне Янев. Многобройните билбордове "Спри корупцията", залели родните пътища преди евровота, обаче сега са заменени с ново послание: "Спри доганизацията".

Този апел е право в целта, особено след като Доган така услужливо подаде толкова много "топки".

Пред Mediapool PR-екипът на "Ред, законност и справедливост" обаче обясни, че това е своеобразно развитие на посланието. "Корупцията е само част от явлението "доганизация". Този политик стана емблема повечето негативни процеси в обществения живот, а последните му изявления са насочени и срещу конституционна система", обясниха за Mediapool от РЗС.

Кулминация в тази нова линия на кампанията ще е митингът, организиран от РЗС пред централата на ДПС в София. Неговото провеждане в петък вече е съгласувано със Столична община. Покана за участие е отправена и към всички десни партии.

Кошлуков е почти на всеки километър

След като част от бизнес спонсорите на Янев са оттеглили "безплатната" си подкрепа чрез предоставяне на билбордове, в момента най-масово представен в това отношение е тандемът "Лидер" – "Новото време". Лице на кампанията е звездата от последния "ВИП-брадър" Емил Кошлуков, който изскача почти на всеки километър, включително до погранични участъци на пътищата, из които се срещат предимно румънски коли.

Коалицията "Лидер" – "Новото време", която "внедри" на евроизборите новия инструмент "корпоративен вот" и има съмнения, че е получила прилив на гласове от ДПС, в момента прави всякакви нестандартни кампании, агитиращи срещу купуването на гласове.

Куцият крак на Борисов – "кадем" на ГЕРБ

ГЕРБ и Синята коалиция разработват своите стратегии със значително по-спокоен тон. Партията на Бойко Борисов напълно се е отказала да отговаря на анти-кампанията на своите червени конкуренти. За сметка на това от ГЕРБ предупреждават избирателите "да не си разпиляват вота", гласувайки за по-малки анонимни партии, защото това е "схема".

Според формацията част от тези партии са креатури на големите конкуренти на ГЕРБ за властта. "Ние няма да отговаряме на тези послания. Това са избори, а не война. Този подход не е демократичен. Хората не се страхуват, на тях по-скоро им е писнало. Затова тези черни кампании са неефективни", коментираха от щаба ГЕРБ.

При отсъствие на по-запомнящи се послания или предизборни клипове, емблема на ГЕРБ-овата кампания стана контузеният крак на Бойко Борисов. С това оправдание той почти не агитира за евроизборите, остава да видим как ще бие БСП "на куц крак", както се закани още преди евровота, но не му се отдаде в достатъчна степен.

Под синята шапка

Синята коалиция прави впечатление с по- пестеливо количество на визуалната реклама, но която е по-запомняща се, включително заради стилистиката на плакатите и билбордовете, които се различават от общо взето еднотипното изпълнение, демонстрирано от конкуренцията.

В същото време идеята за нискобюджетни клипове, тип "народни", демонстриращи нагледно програмни идеи на коалицията, станаха обект на остри критики и охулване от симпатизанти във Facebook. Така и този път на десните не им се удаде да избягат от "елитарните" вкусове на привържениците, които освен това имат претенции към логото и други елементи на синята пропаганда.

Извън общата "шапка" на националната синя кампания, издържана в лежерния тон на "Синьо лято", се забелязват и изблици на индивидуална изява и по-особени креативни решения. Така например електоратът с изненада може да преоткрие неизвестни досега творчески заложби на бившия земеделски министър Венцислав Върбанов. Из Добруджа са разпространени плакати и билбордове, които приличат повече на кадри от родна версия на "Волни ездачи" – Върбанов с развят перчем води породист кон, Върбанов с ведър взор сред жита, има и клип на Върбанов, чевръсто подкарал комбайн.

СДС-София, които наскоро възнегодуваха срещу лидера Мартин Димитров и отнетото първо място в 24 МИР за Иван Сотиров, спретнаха свои билобордове. Те са почти в същата стилистика като на Синята коалиция, носят образа на главния секретар на СДС и член на софийската организация Иван Сотиров. С огромни букви обаче се съобщава, че той е кандидат на "СДС-София", а със съвсем малки в ъгъла е указано, че е представител и на Синята коалиция, която все пак трябва да се отбележи на бюлетината, за да стане Сотиров депутат.

"Това е подкрепяща кампания. Решихме да развием лицата от листите и да мотивираме допълнително нашите симпатизанти в града да гласуват", обясни пред Mediapool Сотиров. По думите му с такъв тип кампания се слагат и край на спекулациите, че СДС-София работи срещу кампанията на Синята коалиция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

63 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Нибелунг
    #66

    Затова бюлетина №19.

  2. Карина
    #65

    от нас зависи да си го направим, Хайде българи, ВРЕМЕ Е !

  3. Peter
    #64

    Обясняване на хората какво означава програмата им, директен и личен контакт с избирателите в otgovori.eu.... Кампанията е перфектна. От глупавите билбордове пръскащи познати мутри и елементарни послания ми се гади направо вече.

  4. Балканец
    #63

    Така са учени и възпитавани.В такава среда са раснали.Комунистът не е помръднал от точката на раждането си.От най-черното на човешката същност.Всичко е лошо положен грим-когато е застрашена власта им уродлиноста излиза наяве.Не се подвеждаите по добрия им Английски и по кожените якета-това са деца и наследници на масови убиици!

  5. майкъл
    #62

    И ШАТ!

  6. Дядо Йоцо
    #61

    Прави неприятно впечатление звуковата шапка на клиповете. Много неприятни звуци.И това "Да изберем добрите" е меко казано инфантилно. Едва ли е идея на Костов. Повече прилича да е на Мартин.

  7. Peter
    #60

    Това, че Костов е умния, а Мартин е тъпия е просто игра, която играят, не би трябвало да разединява обединението. Костов играе по-компромистния и екипен играч ("доброто ченге"), докато Мартин играе "лошото ченге" в тандема. Така всеки от тях се бори с имиджа си (Костов на авторитарен а Мартин на човек с мек характер) и привличат по-широка база избиратели. И двамата са адски умни и много добре знаят какво правят според мен.

  8. Българин
    #59

    С Любе,Кобзон и Путин БСП твърди, че е европейска лява партия.Лапайте въдицата червени шарани,лапайте дървото безмозъчни същества,лапайте тоягата на червената олигархия.

  9. Да,да!
    #58

    Бюлетина №19 - секира за....Доган, Станишев и всички червени ретрогради!

  10. Роси
    #57

    Гласуваш за Борисов, получаваш Костов - де този късмет...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.