Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кампанията 2 в 1 - най-малко разходи за медии от 2014 г. насам

2 коментара
Кампанията 2 в 1 - най-малко разходи за медии от 2014 г. насам

Десет дни след началото на предизборната кампания за президент и Народно събрание политическите сили са похарчили най-малко средства за реклама през медиите от 2014 г. насам. Това показва мониторингът на "Института за развитие на публичната среда", който следи какви средства влагат участниците за популяризиране на посланията си чрез медиите.

Това е третата предизборна кампания за парламентарни избори през тази година.

Засега големите частни национални телевизии - бТВ и Нова, не са публикували информация за договори за политическа реклама. Така начело с най-много приходи е телевизия "Евроком", както беше и по време на предишната кампания 10 дни след началото ѝ.

Разходите, декларирани от политическите субекти в отчетите им пред Сметната палата за изборите от април и юли, възлизаха общо на 18 млн. лв. Близо 70 % от тях бяха насочени за медийно отразяване на участниците тогава.

Сега в надпреварата за президент участват 23 двойки кандидати, а в кампанията за народни представители - 27 партии и коалиции. Мониторингът и този път обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции.

Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и могат да бъдат свалени едва след обявяването резултатите от вота.

Подписаните към 24 октомври договори са за 1 039 234 лв. без ДДС. От тях 733 421 лв. без ДДС са похарчени за кампанията за парламент, а 305 813 лв. без ДДС са вложени от кандидатите за президент и вицепрезидент.

Кой колко е похарчил до момента?

Общо 20 от регистрираните 27 партии и коалиции за парламентарните избори са сключили договори за медийно отразяване.

От тях към момента най-много средства са отделили така наречените "традиционни" формации.

Начело е ГЕРБ със 186 225 лв. (без ДДС), следвана от БСП – 113 338 лв. (без ДДС) и ДПС – 89 550 лв. (без ДДС).

В някаква степен това е обяснимо, тъй като от една страна тези формации са имали възможност през годините да акумулират средства, предимно от държавната субсидия, която при ГЕРБ и ДПС е водещ източник на финансиране на кампаниите, посочват от "Института за развитие на публичната среда). Освен това тези формации силно залагат на реклама в електронни и печатни медии.

Засега 17 от кандидат-президентските двойки са сключили договори за отразяване. Най-много средства за медийни изяви са инвестирали от инициативния комитет на Атанас Герджиков и Невяна Матеева – 37 945 лв. (без ДДС).

С почти същата сума след тях се нареждат Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова (издигнати от ДПС) – 36 350 лв. (без ДДС). Действащият президент Румен Радев и вицепрезидентът Илияна Йотова са чак на седма позиция с 22 580 лв. похарчени досега.

На четвърта позиция е вечният протестиращ Йоло Денев с кандидат за вицепрезидент Марио Филев. Двамата са инвестирали 33 279 лв. Това не е изненада, защото Денев и Филев, както и голяма част пот другите кандидати за президент, имат право на предоставен от държавата медиен пакет в размер на 40 000 лева. На такъв пакет имат право и Радев, и Герджиков, и Лозан Панов.

Кои от медиите са най-предпочитани?

На първо място сред доставчиците на медийни услуги се нарежда телевизия "Евроком" с 343 470 лв. (без ДДС). На следващо място е БНТ със 165 569 лв. (без ДДС).

И двете телевизии предлагат на участниците и безплатни форми на отразяване. Докато при обществената БНТ те са съгласно предварителните изисквания на Изборния кодекс, то при "Евроком" са под формата на безвъзмездни договори. Няма изискване те да се публикуват от медиите и така не става ясно нито какви услуги точно включват, нито пък каква е стойността на отразяването, която участниците получават "про боно".

Към 24 октомври безплатна медийна реклама в "Евроком" са използвали кандидат-президентските двойки Лозан Панов и Мария Касимова, както и Волен Сидеров и Магдалена Ташева. Договори имат и следните участници в парламентарната надпревара - "Българска прогресивна линия", БСП, "Изправи се БГ! Ние идваме", "Русофили за възраждане на отечеството", "Български национален съюз - НД", "Благоденствие - обединение - градивност" (БОГ).

Мониторингът на средствата за медии на кандидатите за народни представители сочи, че разходите за реклама на участниците във вота 2 в 1 - 733 421 лв. (без ДДС) са чувствително занижени в сравнение с предишни избори.

Така например, те са три пъти по-малко от рекордните почти 2.2 млн. лв., които партиите и коалициите похарчиха на този етап от кампанията за парламент през април тази година.

Вложените до момента суми значително отстъпват и на тези, засечени за същия период за изборите от юли – почти 1.15 млн. лв.

Отделените ресурси за отразяване на кандидатите за президентската институция за първите 10 дни от кампанията от 2016 г. са били малко над 1 млн. лв., а сега са едва 305 813 лв.

Очевидно третата парламентарна кампания за годината, съчетана с президенската, страда от намалелите средства в бюджетите на партиите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kvsz2008
    #2

    Ф а т м а к а за медийни изяви на 7-мо място по разходи????А билбордовете в Пловдив София. ....със средства от кои "чекмеджета "??????? Ви списващи тези простотии със "зеле - н серт-т " ли сте???????

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.