Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кандидат за концесията на летище "София" наддава с бонус нов стадион

Обещава да го направи неповторим като "Олд Трафорд" и "Етихад" в Манчестър

13 коментара
Така ще изглежда бъдещият национален стадион край летище "София" според предложението на MAG

Концесията за летище "София" става изключително оспорвана след като един от кандидатите разкри, че в разширеното си предложение е готов да инвестира допълнително 600 млн. евро в изграждането на нов национален стадион в София, който да отговаря на изискванията на УЕФА в следващите три години. Това съобщиха от "Манчестър Еърпорт Груп" (MAG) в официално съобщение до медиите.

То идва след като правителството взе решение България заедно с Гърция, Румъния и Сърбия да кандидатства за европейско първенство по футбол през 2028 г. и за световното през 2030 г. и ден след съобщението, че се избира мястото на новия национален стадион в София.

Към момента няма яснота дали е допустимо подобряване на офертите за концесията на летище "София" и дали няма да отприщи неформално наддаване и от страна на останалите кандидати. Според Закона за концесиите единствено това, което е посочено в обвързващото предложение на кандидатите, може да бъде оценявано и съответно класирано от комисията, разясниха експерти пред Mediapool.

Предложенията бяха отворени публично на 9 май. Надпреварата поведе френско-турски консорциум, който даде най-високо концесионно плащане от 32.8 млн. евро годишно и обеща инвестиции от 903 млн. евро за срока на концесията от 35 години.

Размерът на инвестициите на френския летищен оператор "Аеропорт де Пари"(ADP) и турската "ТАB Хавалиманларъ Холдинг" (ТАV) е втори по-големина, след този предложен от британско-китайския консорциум "Витоша", в който влиза MAG . Тяхната оферта беше за инвестиции от малко над 1 млрд. евро за срока на концесията, но предлаганата концесионна такса е най-ниската сред петте оферти – под 20 млн. евро.

Подобряването на предложението им с нови 600 млн. евро инвестиции в нов стадион коренно променя позициите им при условие, че това е допустимо. Сумата може да се сравни с инвестициите за други актуални нужди на българската държава, например закупуването на нови изтребители (1.5 млрд. лв. без ДДС) или изграждането на магистрала "Хемус" (1.1 млрд. лв. без ДДС).

Допълнената оферта на MAG

зграждането на нов национален стадион е част от офертата на MAG за концесията на летище "София", включено в разширеното предложение, подадено пред Министерството на транспорта. Стадионът е част от независима и допълнителна инвестиция на стойност от 600 милиона евро, която е извън обхвата на основната инвестиционна оферта от близо 1.5 милиарда евро. Така цялостното предложение за инвестиции надвишава 2 милиарда евро", се казва в съобщението на MAG.

Операторът на летището в Манчестър (MAG) участва в надпреварата за концесията на летище "София" заедно с китайския си партньор Beijing Construction Engineering Group (BCEG), обединени в консорциум "Витоша".

Предложението за новия стадион е част от по-мащабен проект на консорциума - иновативният Airport City Sofia (Летищен град София), който е част от офертата в концесионната процедура. Той ще включва нов национален стадион, подкрепен от търговска зона, магазини, зона за отдих и логистични съоръжения, за да се създадат допълнителни бизнес зони, както и такива за развлечения.

Проектът предвижда новият стадион да бъде мултифункционален, напълно подходящ за националните отбори по различни видове спорт, световни спортни състезания, както и концерти и фестивали. Той може да бъде завършен навреме, за да бъде използван при евентуално одобрение на домакинството на България на Младежките зимни олимпийски игри през 2024 г., се казва в съобщението на MAG.

Тази концепция е отражение на цялостното убеждение на MAG и BCEG, че разширяването и развитието на летище "София" трябва да донесе ползи за цялата българска икономика, както и да стимулира чуждестранните инвестиции и създаването на работни места.

Предложението за Airport City Sofia е като продължение на успеха на подобен проект, развит от двете компании на летище Манчестър – Airport City Manchester (Летище град Манчестър). MAG и BCEG сключиха партньорство за изграждането на Airport City Manchester през 2013 г., което доведе до значителни икономически ползи за северната част на Англия и проектът бе признат като един от най-мащабните от подобен вид след този за Олимпийските игри в Лондон през 2012 г.

"Щастливи сме, че можем да направим това предложение на жителите на София като част от нашата оферта за летище "София". Нов стадион с емблематичен дизайн ще може да бъде използван както за световни първенства, така и от гражданите за ежедневни спортни дейности. Проектът ни за Airport City Sofia ще предостави нужните услуги на пазара, които в момента липсват, за висококачествена и добре свързана бизнес среда и ще предостави нужните условия на бизнеси, които имат интерес да стъпят на българския пазар, на Балканите, както и на международния пазар, най-вече чрез глобалната свързаност, която едно летище може да осигури", казва Греъм Фъргюсън, директор по корпоративно развитие за MAG.

Предложението за новия стадион ще се отличава с типични архитектурни характеристики, което ще позиционира Airport City Sofia като дестинация сама по себе си – като например стадионите "Олд Трафорд" и "Етихад" в Манчестър - "родния" град на MAG, е посочено в съобщението на компанията.

BCEG ще ръководи изграждането на стадиона на базата на предишния си опит в подобни проекти. За пример са дадени спортните съоръжения за Олимпийските игри в Пекин през 2008 г., както и националния стадион на Танзания и стадиона на работниците в Пекин.

Хвърлена ръкавица към останалите кандидати

Сега се очаква да се види как ще реагират останалите четирима кандидати в надпреварата и дали те също ще надградят офертите си с нови разкрития по тях.

Още от самото начало на процедурата MAG възприе тактиката да е публичен и да представя пред обществото какво смята да прави. Очевидно по този начин се опитва да спечели общественото доверие за кандидатурата си, още повече че имаше спекулации по темата от страна на БСП.

Към момента нито един от другите кандидати публично не е представял офертата си за летище "София".

Водачът в съревнованието, след отварянето на обвързващите предложения, френско-турският консорциум ADP-TAV реагира чак след изказване на лидера на БСП Корнелия Нинова, което определи като манипулативно. Изявлението обаче беше направено от Френско-българската търговска и индустриална камара, а не от името на консорциума. Още преди да бъдат отворени офертите социалистите коментираха, че концесията ще бъде спечелена от турска компания. Според съобщението на Френско-българската търговска и индустриална камара обаче мажоритарен собственик на оператора на летище "Ататюрк" в Истанбул е френска компания.

Останалите кандидати в надпреварата за концесията на летище "София" публично не са излизали с информация относно предложенията си. Това са операторът на летището в Копенхаген (26 млн. евро годишна концесионна такса), консорциум "СофКънект" (24.5 млн. евро) и българската "Фрапорт", зад която стои "Химимпорт" (21 млн. евро).

Как се оценяват офертите?

Офертатите на кандидатите се състоят от предложение и обвързващо предложение, което съдържа резюме на конкретните предложения по критериите за възлагане. При несъответствия между предложението и обвързващото предложение оценката на офертата се извършва по обвързващото предложение, съгласно чл. 88, ал. 5 от Закона за концесиите (ЗК), се казва в отговора на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) до Mediapool.

Съгласно обявената концесионна процедура два са основните компонента в оценяването на офертите на кандидатите. Това са концесионното възнаграждение, което има тежест от 55% и техническото предложение с относителна тежест 45%. Така максималните точки, които може да получи победителят са 100.

Обвързващите предложения на кандидатите бяха отворени и прочетени публично, за да няма никакви съмнения. Именно съобщените и известни на всички вече показатели ще бъдат взети предвид, а не допълнителните обещания, които в момента се разкриват, разясниха експерти по концесионни процедури пред Mediapool, които не искат да бъдат цитирани.

В момента най-вероятно комисията разглежда техническите предложения на участниците, които имат относителна тежест от 45% в общата оценка. Техническата оценка се формира от цялостно разглеждане на плана за развитие на летището, обвързването му с бизнес плана и финансирането. Освен това се гледат още общата стратегия за реализирането на плановете, както и прогнозите на трафика и капиталовите разходи.

Размерът на обещаваните инвестиции има едва 10% относителна тежест в техническата оценка. Така че обещанията на MAG за 600 млн. евро инвестиции в нов национален стадион не би трябвало да им донесе някакво преимущество освен чисто имиджово. Очевидно следят добре живота в България и обществените нагласи и искат да се харесат на публиката, коментираха неофициално конкуренти.

В хода на процедурата комисията може да изиска участниците да предоставят разяснения относно представените разработки и информация или относно приложените в офертата документи, или да представят допълнителни доказателства за заявените в офертата обстоятелства, или да отстранят технически нередовности. Такава възможност дава чл. 101, ал. 4 от Закона за концесиите. Разясненията обаче не може да променят предложенията, съдържащи се в обвързващото предложение (чл. 101, ал. 5 от ЗК).

"И занапред Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и членовете на комисията, ще продължат стриктно да спазват законовите разпоредби при провеждането на процедурата и ще се въздържат от действия, които могат за повлияят негативно върху хода на процедурата и резултатите от нея. В тази връзка, и министерството, и членовете на комисията няма да коментират медийното и всяко друго поведение на участници по време на процедурата, провеждаща се по ясни, публични и стриктни правила", се казва още в отговора на МТИТС до Mediapool.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #13
    Отговор на коментар #12

    Българското „Ръководство на въздушното движение“ (РВД) ще обслужва новото летище на Истанбул https://www.mediapool.bg/balgarskoto-rvd-shte-obsluzhva-novoto-letishte-na-istanbul-news289927.html България събра целия трафик, който Турция, Гърция, Румъния и Кипър отказват поради липса на капацитет и го обслужва без никакво закъснение за разлика от тях. Самолетите за истанбулското летище се издигат и снишават над българското въздушно пространство, а България се превръща в стратегически разпределителен

  2. boriana
    #12
    Отговор на коментар #11

    Галенето на егото е едно, любезните обяснения друго, но истината е, че не летище София ще бъде регионален център на Балканите, а вече новото летище в Истанбул стана не само такова, но и с ключово значение за връзката Европа-Азия-Африка. А намесването на Белград за сравнение е несъстоятелно не само по темата, но изобщо.

  3. Филка Русофилка
    #11

    Съжалявам, ако засягам „националното“ достойство на хейтърите, но Летище Белград беше дадено 2018 г. на VINCI Airports за доста по-малко от офертите за Летище София и без стадиона. Дадоха го за сумарна концесия 501 млн.€ и обещание за 732 млн.€ инвестиции. Защо е така става ясно от обясненията през октомври 2018 г. на главните изпълнителни директори на Manchester Airport Group Чарли Корниш и на "Летищни услуги" Андрю Харисън:

    „Предпочетохме София пред Белград, защото възможностите за растеж в

  4. boriana
    #10

    Има скрита корупция има и открита корупция. В случая е открита корупция. Печелиш като даваш под масата или над масата. И в двата случая участието на другите в офертите за концесия се обезсмисля. След като си съгласен да хвърлиш допълнително 600 мил. явно, защо да не си склонен да дадеш някому допълнително тайно.

  5. Javor
    #9

    За мен е реализъм, а не черногледство. Каквото и да си говорим 600 млн € ще бъдат инвестирани на хартия, а в действителност много по-малко!

  6. ivancho ivanov
    #8

    Сигурен тест е отношението на БСП, ако е против, значи е добър за България! Тестът е сигурен, но внимавайте какво и как ви се преставя, Нинова послъгва!

  7. Ч И Б А! Неоколониален модел! Държавата е инвестирала над 900 млн,които ще се харижат. 35 години за накой е повече от 1 живот. След софийска вода и хиляди незипъленени обещания, пак френска компания. Очаквайте вдигане цените на летищните такси в пъти. При френската -софийска вода-цената се вдигна 30 пъти. Без промяна в качеството. Без никакви изпълнени обещания. Летините такси щенадхвърлят ената на евтините самолетни билети. Гарантирано от НАТО ЕС и ЕНП!

  8. Георги Бочев
    #6
    Отговор на коментар #5

    Не става дума за парите, а за черногледството. Освен това за тази сума не влиза само стадиона, а още сумата ти работи около него. И не България ще го плаща.

  9. Javor
    #5

    Бочев, не се изказвай неподготвен! Националния на македоците е за 60 млн Евро! Алианц арена е за 340мин €! https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Национална_арена_„Филип_II_Македонски“

  10. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #4

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.