Кандидат за общински шеф в София е заподозрян за връзка с нацистка организация

Спорната номинация за борда на "Столичен автотранспорт" може да бъде оттеглена

Кандидат за общински шеф в София е заподозрян за връзка с нацистка организация

Едно от предложенията за нови членове на бордовете на директорите на трите общински транспортни дружества може да бъде оттеглено. Причината е съмнение, че свързаният с ВМРО Георги Желязков, който трябва да влезе в ръководството на "Столичен автотранспорт", е привърженик на българското подразделение на неонацистката организация "Кръв и чест".

Това стана ясно по време на заседанието на комисията по икономика и собственост, която въпреки притесненията за репутационен риск одобри кандидатурата на Желязков с гласовете на ГЕРБ и ВМРО.

Освен неговата номинация за член на борда на "Столичен автотранспорт" съветниците Карлос Контрера (ВМРО) и Николай Стойнев (ГЕРБ) предлагат и по един нов човек в управата на "Столичен електротранспорт" и "Метрополитен". Ако бъдат одобрени, тримата ще бъдат назначени без конкурс с мотива, че в момента такъв не може да бъде организиран заради правен вакуум. В същото време и в трите борда имало по един човек, който искал да бъде освободен, а ръководствата не можели да взимат легитимни решения в непълен състав.

Репутационен проблем

Кандидатурата на Георги Желязков предизвика най-много спорове и възражения от страна на опозицията още при представянето ѝ в комисията по транспорт в понеделник. Причината е, че не е ясно доколко той е подготвен да управлява едно от най-големите дружества на общината.

В същото време, въпреки че Желязков формално не членува във ВМРО, очевидно е партийно назначение. Кандидатът за шеф в автотранспорта на два пъти е бил номиниран от ВМРО за районен кмет в столицата. Освен това е сътрудник на евродепутата от същата партия Ангел Джамбазки.

Междувременно, общинарят от "Демократична България и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев разпространи във фейсбук профила си снимки, на които човек, приличащ на Желязков, е сниман пред знаме на неонацистката организация "Кръв и чест". В сряда на заседанието на комисията по икономика и собственост Панев заяви, че един от вносителите на доклада - Карлос Контрера, потвърдил, че на една от снимките е именно Желязков. Добави, че организацията "Кръв и чест" е забранена в Германия заради идеологията си.

Самият кандидат нямаше как да отговори на въпросите за снимките, тъй като от съображения за сигурност заради разпространението на коронавируса достъпът на външни лица до комисиите на съвета беше забранен.

Според Панев и без това "Столичен автотранспорт" търпи сериозни имиджови вреди, а като пример даде случая със съблечения ученик в градския транспорт. "За какво ще служи вкарването на такъв човек в автотранспорта? Дружеството ще търпи имиджови щети от такъв човек в борда", коментира Панев.

Независимият общински съветник Борис Бонев смята, че заради "участието в неонацистки организации" кандидатура на Желязков "трябва да бъде оттеглена незабавно". Той предложи, след като така или иначе е решено на поста да се назначи човек, свързан с ВМРО, партията да предложи друго име, за да се избегне репутационният проблем.

Съветниците от БСП също се обявиха против номинацията на Желязков. "Липса на всякакъв разум от наша страна ще е да го изберем за поста", коментира Иван Таков от левицата. Колегата му Диана Тонова призова управляващите да оттеглят Желязков, за да не се налага след две седмици да се чудят как да го сменят с друг човек.

Тези снимки истински ли са

"За Георги Желязков не зная на базата на какви факти твърдите, че изповядва някаква идеология. Има някакви снимки, които се разпространяват, но хората, които разпространяват такава идеология, трябва да бъдат наказани. Не зная дали така могат да се лепят етикети. Не мога да кажа дали Желязков участва в такова движение", коментира първо Николай Стойнев от ГЕРБ. Добави, че самият той не знае дали снимките са истински, а освен това Желязков от 2015 г. работил като експерт към транспортната комисия на общинския съвет и досега никой не бил видял, "че има някакви противозаконни или противообществени прояви".

В защитата на Желязков се включи и общинарят Михаил Петров от ВМРО. "Трябва едва ли не народен съд да му организираме за това, че е "нацист", че ще бие деца по автобусите. Това е недопустимо", обяви той.

Според Карлос Контрера снимките на Желязков били от поне 15 години "като им гледам качеството", а едната била правена на връх Шипка. "Развяват се сега, изпратени неясно от кого с идеята за дискредитиране. Много интересно как Желязков може да е неонацист, след като работи заедно с депутат, който е от еврейски произход - Александър Сиди. Това оборва цялата ви теза. Съжалявам, че избирането на управителните съвети се превръща в лов на вещици по снимки", добави председателят на групата на "Патриоти за София".

Контрера заяви още, че поема отговорност за кандидатурите и на тримата предложени за бордовете на транспортните дружества, но не каза в какво ще се изразява поемането на отговорността. Изрично уточни, че няма да е с подаване на оставка.

В края на обсъждането на точката все пак другият му вносител Николай Стойнев обяви, че "ще направим справка дали има основателни съмнения за принадлежност към забранени формирования" и "ако има доказателства, може да отложим и точката". Иначе тя трябва да бъде гласувана на заседанието на общинарите в четвъртък.

Другите предложения

Другите две назначения - в "Метрополитен" и "Столичен електротранспорт", са на хора, които от години работят в общинските транспортни оператори.

Настоящият шеф на базата на "Столичен автотранспорт" в "Малашевци" Кирил Георгиев е номиниран за член на борда на "Столичен електротранспорт". Според Контрера трансферът му от едното в другото дружество не бил нелогичен, тъй като имал опит в ръководството на гаражи, а той можело да се използва за депата на електротранспорта, в които в следващите години щели да се правят инвестиции. Освен това имал опит с електробусите, а "Столичен електротранспорт" щял да купува още такива.

Бордът на директорите на "Метрополитен" ще бъде попълнен от Ангел Джоргов, който е ръководител на инвестиционното управление на дружеството и в момента е зам.-директор на проекта за изграждането на третата линия на метрото. Работил е и по отделни участъци от втората линия, а професионалният му опит е изцяло от фирмата, която отговаря за столичното метро.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес