"Каолин": Варовикът влияе минимално върху цената на тока

Медиен терор се опитва да отнема бизнес в полза на конкуренти, смята Иво Прокопиев

Иво Прокопиев

Тезата, че поскъпването на тока от 1 юли 2012 г. с около 10 процента е свързано най-вече с високата цена на варовика за сероочистващите инсталации на двете частни топлоцентрали в комплекса "Марица Изток", бе опровергана от доставчика на суровината "Каолин".

Дружеството на Иво Прокопиев, който е съсобственик в издателската група "Икономедия", бе обвинено от водещия на сутрешен блок в ТВ7 Николай Бареков, че токът поскъпва от 1 юли най-вече заради високи цени на варовика от "Каолин". Компанията обаче обяснява, че влиянието на цената на варовика върху тарифите на електроенергията е минимално.

Самият Прокопиев в открито писмо, публикувано на сайта му, посочва, че разликите в цената на варовика влияят с части от процента в крайната цена на енергията. "Каолин”, нито е единствен доставчик, нито доставя най-скъпия варовик за електроцентралите. Фактът, че само една от няколко фирми е атакувана, показва че става въпрос за кампания", посочва бизнесменът. Според Прокопиев това е поредната атака срещу неговия бизнес и у нас се налага формулата на медиен терор като отнемане на бизнес в полза на конкуренти, а институциите в България отказват да реагират на това "Последствията са, че се отнемат последните шансове за правене на нормален бизнес и привличането на нормални инвеститори в България", пише бизнесменът.

В отделно съобщение "Каолин" обясняват, че цените на варовиците, които продават за сероочистките на "КонтурГлобал Марица Изток 3" и "Ей и Ес - 3С Гълъбово Марица Изток 1", са договорени през 2001 г. и 2005 г. в условията на конкурентни процедури. "Очевидно е, че фиксирани финансови параметри преди повече от 7 години няма как да се отразят на увеличаващата се цена на електроенергията в страната", пише в съобщението.

В него се обяснява още, че варовикът за сероочистването съставлява не повече от 3 процента от себестойността на тока от топлоелектрическите централи произвеждат.

Разликата в доставните цени на варовика към отделните клиенти произтича от специфичните им изисквания за начина на доставка и качеството на суровината, които се отразяват на продажната ѝ цена. "Каолин" АД доставя варовик на своите клиенти на цена, която включва всички разходи - концесионни такси, заплати, осигуровки, включително транспорт на продукта.

"Каолин" АД не е единствен доставчик на варовик за централите от комплекса "Марица - изток", а цената, на която доставя варовик, не е най-висока, посочват от компанията.

Прокопиев отделно коментира, че ако конкурентите, които искали враждебно да превземат бизнеса на "Каолин”, започват също да плащат законните концесионни такси, осигуровки, данъци, подпишат същия колективен трудов договор за минния бранш, тяхната цена ще е много над тази на неговото дружество.

"Атакува се “Каолин” – една от фирмите, в която акционер е "Алфа финанс”, холдингът, който ръководя. През годините сме развивали и управлявали "Каолин” така, че сега е водещата компания в Източна Европа, дава работа на над 1000 души и е един от най-големите данъкоплатци в някои от най-бедните региони на страната. Целта на безпочвената атака е разваляне на договори и отнемане на бизнес в полза на конкурентни фирми", пише издателят на "Капитал" и "Дневник".

"Атакуват се медиите, които издавам заедно със съдружника ми Теодор Захов – директно и чрез опити за съсипване на моята репутация. Твърдя, че това се случва заради невъзможността тези медии да бъдат подчинени на политическата конюнктура и поради факта, че те са един от малкото останали острови, къдeто свободно се изразяват различни гледни точки и със здрав разум се казва какво се случва в България", продължава Плокопиев.

Той допълва, че "през последните няколко години, пред очите на цялото общество се извършва подмяна на понятието независима медия".

"От коректив на властта, медиите се превърнаха в коалиционен партньор. Политици станаха издатели, а "журналистическото разследване” се изроди в инструмент за оплюване и издаване на присъди като в "Народния съд”. Публично се извършва саморазправа с бизнес и политически конкуренти, масово се насажда страх, нормалните хора се отвращават. Обществото ни върви с големи крачки назад, към годините от началото на прехода, когато всички основни граждански институции – медии и обществени организации, бяха фалшифицирани", посочва Прокопиев.

Според него ценностите на истинската журналистика са почти напълно загубени – с малки изключения в единични издания и електронни медии, между които издаваните от "Икономедия", и няколко блога. "В моя личен случай и в случая на много други хора, чиято репутация брутално и безнаказано бива съсипвана, резултатът е, че публичната реакция се обезсмисля, защото не сработват журналистическите механизми за добросъвестно разделяне на факти от манипулации. Борбата на такъв публичен терен е като да се бориш с прасе, и от нея няма как да излезеш по-чист отколкото си влязъл", коментира издателят.

Той допълва, че вече е завел и продължава да подготвям дела срещу конкретни публикации. "Такава ще е реакцията ми и след последната кампания, на която от няколко дни говорител е г-н Николай Бареков и TV7, част от същата медийна групировка ( "Обединени български вестници" на Ирина Кръстева и банкера Цветан Василев – бел. ред.)", заявява Прокопиев.

"Държа да стане ясно, че като издатели на "Капитал” и "Дневник” Теодор Захов и аз сме решени с всички средства да защитим правото на изданията да бъдат обективни и независими в позицията си, такива, каквито са били през последните 18 години", завършва писмото си Прокопиев.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?