"Капш" с най-добра оферта за тол системата

Очаква се до дни да бъде обявен изпълнителят, а след това да има обжалване на процедурата

"Капш" с най-добра оферта за тол системата

Предложението на австрийската "Капш" за изграждането на платеното преминаване по пътищата у нас за тежкотоварните камиони е най-доброто. Офертата беше оценена с максималните 100 точки за техническо изпълнение от тръжната комисия, а компанията даде най-ниската цена за изпълнение – 149.997 лв. без ДДС при прогнозна цена от 200 млн. лв.

Другият кандидат, допуснат до отварянето на ценовата оферта - обединението от български фирми "Тол България", предложи цена от 193.5 млн. лв. без ДДС, а техническото му предложение получи оценка от 66.67 точки. Това стана ясно при отварянето на ценовите оферти на кандидатите.

Сега предстои да бъде направена проверка на ценовите им предложения и съвсем скоро комисията ще излезе с решение за избор на изпълнител, каза неин представител.

Министърът на регионалното развитие Николай Нанков коментира преди дни, че ако няма обжалване на процедурата още до края на октомври може да има подписан договор с избрания изпълнител. Той обаче прогнозира, че при всички случаи ще има жалене, защото участници използваха и "ланския сняг" да обжалват.

Шестима кандидати участваха в обществената поръчка. Четирима от тях бяха отстранени, след прегледа на техническото предложение. Така на финала останаха двама.

Надпреварата за избор на изпълнител за внедряване на тол системата беше обявена в началото на април 2016 г. по време на второто правителство на Бойко Борисов. Повече от година подаването на оферти беше блокирано от непрекъснати жалби. Пътната агенция реши да се справи с проблема, като даде само ден срок за подаване на предложения, но дори и тогава заедно със шестте оферти бяха внесени и три жалби. Накрая премиерът Бойко Борисов се закани държавата сама да изгради тол системата, за да не губи по 1.5 млн. лв. дневно по изчисления на Световната банка. В крайна сметка на 16 август 2017 г. бяха отворени шестте оферти, подадени още на 19 май, а днес стана ясен и евентуалния победител.

Съгласно правилата това би трябвало са е консорциума "Капш Трафик Солюшънс", ако всичко с ценовото им предложение е наред. Консорциумът получи максималните 100 точки за техническо изпълнение и даде най-ниска цена – 149.997 млн. лв. без ДДС.

Обединението от дъщерни компании на австрийската "Капш" беше посочено за победител в поръчката в разпространена "фалшива новина" до подбрани медии още през септември. За случаят пътната агенция сезира ДАНС, но до момента няма информация кой е неин автор. Подозренията са, че атаката идва от конкурент.

 

"Капш": Не коментираме фалшиви новини

От "Капш" отказа коментар. "Фалшиви новини не коментираме", каза представителят на компанията при отварянето на ценовите предложения пред Mediapool. Той уточни, че преди комисията да излезе с официално решение за избора на изпълнител "Капш" няма да коментират нищо по оспорваната процедура.

 

В обединението "Капш Трафик Солюшънс" влизат "Капш Телематик Технолоджис България" ЕАД, "Капш Телематик Сървисиз" Полша, "Капш Трафикком" Италия, "Капш Трафик Транспортейшън", Испания.

 

Компанията майка – австрийската "Капш", има над 100-годишен опит на пазара, а основната дейност на дружеството е свързана с доставки на електронни системи за събиране на пътни такси. Компанията е реализирала 280 проекта в 44 страни на пет континента с приблизително 70 милиона доставени бордови устройства и 18 000 оборудвани ленти. "Капш груп" са внедрили тол системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия.

 

Ценовото предложение на другия кандидат "Тол България" е значително по-високо от това на австрийците и се доближава до прогнозната стойност на поръчката – 193.5 млн. лв. без ДДС. Техническото им предложение е оценено по-слабо - с 66.67 точки.

 

В обединението влизат български фирми, които през последните години работеха по въвеждането на електронното управление. Това са "Телелинк" ЕАД, "Сиенсис" АД и "Сирма Солюшънс" АД.

 

"Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, който след това изкупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма, писа в."Капитал".

 

Мажоритарен собственик на "Сиенсис" е Александър Тодоров (80%), а останалите са на Николай Медаров и Лъчезар Стаменов.

 

Отпадналите

Отстранени участника са обединение "БГ Път", "Толлнет" Прага, "Сиела Норма" АД и обединение "Телетол" ДЗЗД.

 

В обединение "БГ Път" влизат българската фирма "Контракс" АД и унгарската "Ай Сел Глобал Солюшънс" (I-Cell).

 

Чешката компания "ТоллНет" участва самостоятелно в търга. Тя е една от шестте фирми, които обжалваха поръчката за тол системата. Също самостоятелно в търга участва и българската "Сиела Норма"АД.

 

В обединението "Телетол" участват представляваната от Спас Русев БТК ЕАД, "Нованор" ООД и "Иком" ООД.

 

Амбицията - тол системата до края на 2018 г.

 

Амбицията на правителството е платеното преминаване по пътищата за тежкотоварните автомобили да бъде въведено до края на 2018 г.

 

Съгласно обявените тръжни условия избраният изпълнител ще има 19 месеца за въвеждането на тол системата изцяло за своя сметка от подписването на договора с пътната агенция. След това АПИ ще изплаща електронната система на изпълнителя в продължение на три години със събраните приходи от таксите.

 

Тол системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. Целта е страната ни да не бъде зависима от лиценз при покупка на вече готов продукт и да може свободно да си избира доставчик за поддържането и адаптирането на системата, според обясненията на управляващите

 

След внедряването на тол системата предстои да бъде избран оператор, който да я поддържа и експлоатира. Очакванията са предимство да имат компании, които са участвали във внедряването ѝ, защото най-добре ще познават как работи, затова и залогът за избор на изпълнител е толкова голям, а поръчката непрекъснато се саботира, обясняват експерти.

 

Това, което към момента е без отговор и предизвиква гнева на превозвачите, е липсата на яснота относно обхвата на платените пътища, колко ще се плаща за километър, колко ще струва оперирането на тол системата и кой ще го прави.

 

В обществената поръчка е записано, че тол системата ще обхване до 80% от републиканските пътища, чиято дължина е 19 853 км, няма и ред обаче за цената на километър. Тя ще бъде определена допълнително с постановление на правителството.

 

Според документа, разработен от Световната банка, за тол системата са разгледани три варианта на плащане - 12, 20 и 26 стотинки за километър. Годишните приходи, в зависимост от предпочетения от държавата вариант за тарифа и обхват на пътищата, варират между 661 млн. и 1.5 млрд. лева годишно, показват сметките на Световната банка.

 

Към момента министри и държавни чиновници обещават на думи преференции за българските превозвачи, но нормативно не са се ангажирали с нищо.

Още по темата
Още от Бизнес