Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Караджов прати на прокуратурата доклада за пътните ремонти

Браншовата камара: Да не сме малоумни да работим и утре да ни арестуват

5 коментара
Караджов прати на прокуратурата доклада за пътните ремонти

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов обяви, че е изпратил на прокуратурата доклада за пътните ремонти, според който близо 80 на сто от тях са незаконни.

"За да е ясно кой от коя страна на барикадата е, сезирах прокуратурата с доклада за пътните ремонти", заяви Караджов при изслушването му от парламентарната комисия по регионална политика..

Заради очертаващия се 3.9 млрд. лв. дефицит по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството трябва да избираме между двете злини - фирмите спират да работят и лошо за държавата или продължават да работят, но ние не им плащаме, каза Караджов.

Председателят на Управителния съвет на браншова камара "Пътища" инж. Стефан Чайков, който също беше изслушан от парламентарната комисия, заяви, че няма никакъв шанс пътните фирми да завършат започнатите 287 обекта през 2021 г. до края на септември 2022 г.

али не си представяте, че държавна институция ще излезе с доклад, в който 80 процента от дейностите са незаконни, защото се твърди, че са основен ремонт. Как очаквате ние да продължим да работим? Дори оставям настрана факта, че няма нито една стотинка в бюджета. Ние да не сме малоумни утре да ни арестуват", каза емоционално Стефан Чайков.

Докладът на работната група

Междуведомствена комисия на министерствата на финансите и на регионалното развитие провери 906 възлагания от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Договорите са сключени в периода 2018 г. - 2020 г. по времето на управлението на ГЕРБ.

Комисията излезе с доклад, чиято цел бе да помогне за разплитане на проблемите с договорите за текущ ремонт, като установи каква част от натрупаните задължения до края на 2021 г. да бъдат разплатени.

Документът обаче не дава отговор на този въпрос, а препоръчва нова работна група да се занимае с плащанията, посочи Караджов.

Той повтори, че договорите за текущ ремонт и поддържане са законни, сключени след проведени процедури по Закона за обществените поръчки и след съдебни обжалвания. По тях обаче са правени възлагания над позволения от закона размер и са възлагани на фирмите основни ремонти по договори за текущ ремонт и поддръжка. Това е нарушение на законите за обществените поръчки и за устройство на територията е записано в доклада, каза Караджов.

Общата стойност на възлаганията по тези договори е 3.106 млрд. лв. Това е и завареният дефицит в бюджета на пътната агенция, който съществуваше, когато поехме министерството, каза Караджов. Той допълни, че от тях близо 80% са приети за основни ремонти от комисията.

"Единствената възможност за преодоляване на допуснатите несъответствия е органите на изпълнителната власт да бъдат подпомогнати от Народното събрание посредством законодателна дейност... С други думи - тези обекти не могат просто да бъдат захвърлени и забравени, това ще бъде гигантска разруха и загуба на държавата. Затова тя трябва да ги урегулира със специален акт, като ги провери за качество и безопасност", заяви Караджов.

Сред изводите на доклада е, че е необходимо ново законодателство за инфраструктурните обекти.

Съгласно решението на Народното събрание от април тази година АПИ вече изплати половината от сумите за пътни ремонти по договорите за текущ ремонт в размер на 656 млн. лв. Тези средства са от бюджета на АПИ за тази година и остават като дефицит, защото не са предвидени в актуализацията на държавния бюджет, каза Караджов.

Идеята на финансовия министър Асен Василев е тъй като АПИ има рекорден бюджет от 2.2 млрд. лв. с него да се разплати на пътните фирми. Трактовката на Караджов е, че тези пари са за нови възлагания за ремонт на 3000 км пътища през тази година.

Пътният бранш: Пари има, но държавата не ще да ни плати

По закон, когато един обект е незаконен, той трябва да спре незабавно и да се възстанови в предишното му състояние, каза председателят на Управителния съвет на браншова камара "Пътища" Сте3фан Чайков.

Той изтъкна, че между първо и второ четене на актуализацията на бюджета има възможност да се потърсят допълнителни средства. Посочи, че по перо "капиталови разходи" има 8.4 млрд. лева, а изпълнението за полугодието е около 10%.

Пари има и по капиталовите разходи от 1.1 млрд. лева на пътната агенция поради подобно съотношение на изпълнението им, каза Чайков.

"Значи пари има, търси се политическа воля и грижа поне за живота и здравето на хората, ако такава няма към фирмите, в които по линия на доставките са включени над 150 000 български граждани", каза в заключение браншовият шеф.

В отговор на въпрос на председателя на парламентарната регионална комисия Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната", Чайков заяви, че досега не е видял нито един държавен орган да е констатирал нередност в дейността на пътностроителните фирми.

"Действията на експертите от пътната агенция по темата за договорите са били в рамките на действащата нормативна уредба и в този смисъл те не са "организирана престъпна група", каза Чайков цитиран от БТА.

На базата на спорни тълкувания на нормативната уредба се обричат на гибел десетки български фирми - не го разбирам, допълни той.

ДНСК не се ангажира със срок по проверката на пътните ремонти

Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) не се ангажира със срок кога ще приключи проверката по направените пътни ремонти, за които се твърди, че са незаконни.

ДНСК не е била част от работната групата и се запознахме с доклада на междуведомствената група, когато той беше публикуван на страницата на МРРБ, каза Лиляна Петрова, началник на ДНСК. Тя уточни, че има указателно писмо на ДНСК от януари, в което е дадено становище какво е основен и текущ ремонт.

Вече са изпратени писма до всички областни пътни управления за съдействие за информация в помощ на допълнителната проверка за извършените ремонти по договорите за текущ ремонт и поддържане. Проверката ще бъде извършвана по документи и на място във всеки един от обектите, посочени в доклада на работната група, каза Петрова.

Тя не се ангажира със срок за приключване на проверката, защото става дума за "огромен обем от информация и множество проверки на място, които трябва да се извършат". В същото време ДНСК от няколко години е с намален състав.

В писмото до финансовия министър Гроздан Караджов беше поискал допълнително пари и за увеличаване на щата на ДНСК и вдигане на заплатите.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trajkow
    #5

    Това са все схеми на ГБС още от Татово време. И сега големите в бранша са клонинги на ГБС, с техни екс кадри ...!

  2. Козин Човков
    #4

    Караджов се оказа рядко корумпе. За няколко години е успял да се сноши с мафията.

  3. mediaman
    #3

    ИТН завършва един сюжет на ГЕРБ. Действие последно. Мафията спуска завесата!

  4. ирис
    #2

    вън бе Караджов,вън

  5. Евроатлантизъмм
    #1

    Иска да платят на фирмичките на Герб чичето. А проверките кучета ги яли

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.