Каракачанов предлага фиксирана надценка за "социална кошница" с продукти

ВМРО предлага да бъде изготвена социална кошница с основни хранителни продукти, за които да има ясно разписани ставки за печалба на производител и търговец. Идеята е лансирана от лидера на партията и вицепремиер Красимир Каракачанов в публикация в профила му във Фейсбук по повод дебата за евентуално повишение на цените на хляба и други хранителни продукти през есенно-зимния период.

“Във връзка с възникналия дебат около цените на хляба и спекулациите, които определени политически сили лансират сред обществото, че през зимния период крайните цени и на други основни продукти ще поскъпнат значително, свиках за консултация експертите на ВМРО“, информира Каракачанов.

Според тях в т .нар. социална кошница трябва да влизат храни от първа необходимост като хляб, кисело и прясно мляко, краве сирене, краве масло, кашкавал тип "Витоша", пилешко и свинско месо, 10 бр. яйца, брашно и олио от български производители. Идеята на ВМРО е този пакет да има ясно разписани ставки за печалба на производител и търговец - мярка, която ще гарантира балансирани крайни цени.

Маржът за търговците в случая не трябва да бъде по-висок от този за производителите, казва още Каракачанов.

Според експертите на ВМРО така ще бъде възможно устойчиво развитие на производителите, спиране на безразборното повишаване на цените от търговците, а крайният ефект ще са по-ниски цени на продуктите от социалната кошница.

“Подобни бързи действия ще донесат по-голяма социална сигурност на българските граждани и ще гарантират не само техните права като потребители, но и ще облекчат семейния бюджет на домакинствата. Ние, Патриотите от ВМРО, сме заявили своята категорична позиция, че повишаването на доходите и гарантирането на всички икономически и социални права на гражданите е приоритет в политическата ни програма“, коментира Каракачанов.

Във ВМРО смятат, че ценообразуването трябва да се контролира от Комисията за защита на потребителите. От партията се мотивират с разпоредба, съществувала до 1 юни 2006 г. от стария Закон за защита на потребителите и за правилата за търговия, според която се дава възможност на Министерския съвет по изключение да определя задължителни правила за образуване и прилагане на цените на някои стоки и услуги.

“В сега действащия ЗЗП тази точка не фигурира, ето защо в качеството ми на заместник министър-председател ще инициирам разговори с представители на всички сектори на хранителния бранш, синдикатите и коалиционните ни партньори с цел постигането на консенсус по този така важен и наболял за хората проблем“, посочва Каракачанов. 

Toва е второто подобно предложение, което излиза от министър през последните седмици, в които все по-често започнаха да се появяват вестникарски заглавия за предстоящ "ценови шок".

Миналата седмица министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов лансира революционната идея големите търговски вериги да продават хляб без да включват в цената му печалба за самите себе си.

"Идеята сега е надценката да бъде само за покриване на брака и на разходите в самата верига. Засега получавам подобни уверения, защото самите вериги са регулатори на цените”, каза Порожанов.

Той обясни, че и сиренето, и кашкавалът достигат до крайния потребител с около 30% надценка. По този казус също се водели разговори с търговците. 

Още по темата
Още от България

Защо протестираха строителите?