Каракачанов видя натиск поръчка за десетки милиони да отиде към Русия

Беларуска фирма се оказа единствената, която иска да ремонтира самолетите Су 25

Самолети Су 25

Само 558-ми авиационен ремонтен завод – Беларус е подал оферта да ремонтира и поддържа руските самолети Су 25, които все още са на въоръжение в българската армия, съобщи военният министър Красимир Каракачанов по време на парламентарния контрол в петък.

Стойността на поръчката може да надхвърли 82 млн. лева без ДДС. Военното министерство изпрати покана за участие до две дружества - 558-ми авиационен ремонтен завод - Беларус, и Обединена авиостроителна корпорация – Русия, тъй като според проучването на ведомството ремонтът може да се направи само в тях.

В петък депутатът от БСП Николай Цонков попита защо наскоро национализираният завод "Авионамс" не е получил покана и заподозря участието и на посредник в поръчката.

"Става въпрос за директно лобиране на определени среди за руската фирма. Ако руската фирма беше толкова заинтересована или имаше тези възможности, за които казвате, включително в България да се извърши това, защо не подадоха предложение... Вероятно някой ви е заблудил. Целта е целият този натиск, който беше направен опит да бъде оказан, е да се върви към разговори с руската страна. Аз исках да има конкуренция – който даде най-добра цена. Основен критерий е икономически най-изгодната оферта, най-ниска цена", обърна се Каракачанов към депутата Цонков.

Военният министър категорично отрече да има каквато и да е възможност за влизането на посредник в поръчката и обясни липсата на покана до "Авионамс", с това, че заводът няма възможности да се справи с ремонта.
Според него там от 2001 г. не са ремонтирали подобни самолети. По думите му е имало писмо от синдикатите в "Авионамс", имало е и среща в началото на септември, като самите те са наясно, че "Авионамс" няма нито лиценз, нито способност в момента да извърши този ремонт.

Способности имат и ремонт могат да извършат фирми, които имат лиценз за това, те са двете, до които сме изпратил поканата - в Русия и в Беларус, посочи министърът.

"Вие ще ме попитате защо не поканите и "Булгарплод". Ми не могат да го направят. Документацията по обществената поръчка, включително и методиката за оценка, са публикувани в сайта на МО, няма нищо скрито", добави шеговито Каракачанов.

Според него "Авионамс" може да придобие възможности да се справи с подобен ремонт за около три години.

"Придобиването на подобни способности, но и получаването на лиценза би отнело в най-добрия случай 2 години, но може и да са необходими 3", каза Каракачанов, като добави, че ВВС не могат да чакат толкова време.

Прогнозната стойност на поръчката е 82.51 млн. лева без ДДС. В документите се уточнява, че общата стойност на всички договори по рамковото споразумение ще бъде до 41 млн. лева, но има опция при възникнала необходимост и правителствено решение да се сключват и конкретни договори към споразумението до 82.51 млн. лева. За тази цел ще бъде сключено допълнително споразумение към рамковото споразумение, се обяснява в поканата за обществената поръчка.

Удължаването на ресурса на машините трябва да се извърши от оригиналния конструктор – руската "Компания Сухой", или на базата на негово заключение.

От направеното проучване е установено, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под ръководството на оригиналния конструктор може да се направи в Русия и в Беларус. Затова и покана за участие в поръчката е отправена до "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, Руска федерация, и до "Авиоремонтен завод 558", Баранович, Беларус.

Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и всичките те ще бъдат ремонтирани.

Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?