Каракачанов видя натиск поръчка за десетки милиони да отиде към Русия

Беларуска фирма се оказа единствената, която иска да ремонтира самолетите Су 25

Самолети Су 25

Само 558-ми авиационен ремонтен завод – Беларус е подал оферта да ремонтира и поддържа руските самолети Су 25, които все още са на въоръжение в българската армия, съобщи военният министър Красимир Каракачанов по време на парламентарния контрол в петък.

Стойността на поръчката може да надхвърли 82 млн. лева без ДДС. Военното министерство изпрати покана за участие до две дружества - 558-ми авиационен ремонтен завод - Беларус, и Обединена авиостроителна корпорация – Русия, тъй като според проучването на ведомството ремонтът може да се направи само в тях.

В петък депутатът от БСП Николай Цонков попита защо наскоро национализираният завод "Авионамс" не е получил покана и заподозря участието и на посредник в поръчката.

"Става въпрос за директно лобиране на определени среди за руската фирма. Ако руската фирма беше толкова заинтересована или имаше тези възможности, за които казвате, включително в България да се извърши това, защо не подадоха предложение... Вероятно някой ви е заблудил. Целта е целият този натиск, който беше направен опит да бъде оказан, е да се върви към разговори с руската страна. Аз исках да има конкуренция – който даде най-добра цена. Основен критерий е икономически най-изгодната оферта, най-ниска цена", обърна се Каракачанов към депутата Цонков.

Военният министър категорично отрече да има каквато и да е възможност за влизането на посредник в поръчката и обясни липсата на покана до "Авионамс", с това, че заводът няма възможности да се справи с ремонта.
Според него там от 2001 г. не са ремонтирали подобни самолети. По думите му е имало писмо от синдикатите в "Авионамс", имало е и среща в началото на септември, като самите те са наясно, че "Авионамс" няма нито лиценз, нито способност в момента да извърши този ремонт.

Способности имат и ремонт могат да извършат фирми, които имат лиценз за това, те са двете, до които сме изпратил поканата - в Русия и в Беларус, посочи министърът.

"Вие ще ме попитате защо не поканите и "Булгарплод". Ми не могат да го направят. Документацията по обществената поръчка, включително и методиката за оценка, са публикувани в сайта на МО, няма нищо скрито", добави шеговито Каракачанов.

Според него "Авионамс" може да придобие възможности да се справи с подобен ремонт за около три години.

"Придобиването на подобни способности, но и получаването на лиценза би отнело в най-добрия случай 2 години, но може и да са необходими 3", каза Каракачанов, като добави, че ВВС не могат да чакат толкова време.

Прогнозната стойност на поръчката е 82.51 млн. лева без ДДС. В документите се уточнява, че общата стойност на всички договори по рамковото споразумение ще бъде до 41 млн. лева, но има опция при възникнала необходимост и правителствено решение да се сключват и конкретни договори към споразумението до 82.51 млн. лева. За тази цел ще бъде сключено допълнително споразумение към рамковото споразумение, се обяснява в поканата за обществената поръчка.

Удължаването на ресурса на машините трябва да се извърши от оригиналния конструктор – руската "Компания Сухой", или на базата на негово заключение.

От направеното проучване е установено, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под ръководството на оригиналния конструктор може да се направи в Русия и в Беларус. Затова и покана за участие в поръчката е отправена до "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, Руска федерация, и до "Авиоремонтен завод 558", Баранович, Беларус.

Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и всичките те ще бъдат ремонтирани.

Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева.

Споделяне

Още по темата

Още от България