Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Картите за една линия от транспорта в София ще бъдат върнати

5 коментара
Картите за една линия от транспорта в София ще бъдат върнати

Още една от спорните промени на правилата за пътуването в градския транспорт в София вероятно ще бъде отменена. Месечните карти за една линия и за метро вероятно ще бъдат възстановени, след като продажбата им спря от 1 януари. Причината е общественото недоволство от факта, че около 30 000 души са лишени от възможността да ползват тези превозни документи.

Алтернативите за тях са да купуват билети от 1.60 или 2.20 при всяко пътуване, да си вземат месечна карта за всички линии за 50 лева или годишна за цялата мрежа за 365 лева. При всички варианти пътуването им се оскъпява. Освен това се налага да купуват карта, от която на практика нямат нужда.

За връщането на картите за една линия призова преди няколко дни и обмудсманът Диана Ковачева.

В четвъртък председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев (ГЕРБ) обяви, че ще предложи връщането на картите за една линия или за метро. Същото искат и съветниците от БСП. Председателят на групата на "Патриоти за София" Карлос Контрера също обяви, че се върви към отмяна на промяната. Отпадането на картите за една линия беше критикувано и от "Демократична България". Независимият Борис Бонев пък в четвъртък направо заяви, че тези превозни документи ще бъдат възстановени.

Не е ясно дали ще поскъпнат

Никой от говорилите по темата обаче не каза дали след възстановяването на картите те ще се продават на цените от преди 1 януари 2023 г. До 31 декември се плащаха по 35 лева на месец за метро и по 23 лева за една линия от наземния транспорт.

Премахването на тези карти беше аргументирано с това, че градският транспорт е в тежко финансово положение и се налага да се субсидира с все по-големи суми от бюджета на общината т.е. от парите на всички данъкоплатци. С отмяната на картите и другите промени в тарифната политика се очакваше приходите на Центъра за градска мобилност, който продава превозните документи, да нараснат с около 26 млн. лева на година без формално да се увеличават цените на билетите и картите. Въпреки това дупката в бюджета за транспорт ще остане минимум около 120 млн. лева.

Съветниците от БСП пък обявиха в парламента, че ще предложат освен връщане на картите за една линия, да се възстанови и продажбата на талони с 10 билета за 12 лева. Според Милка Христова от левицата промените отблъскват хората от градския тарнспорти  те ще спрат да го ползват за сметка на личните си автомобили. Именно привличането на повече пътници в публичния транспорт беше един от митивите за промените в тарифите.

Процедурата отнема повече от месец

Георгиев вече обяви, че ще иска и отпадане на глобата от 3 лева за нечекирани валидни абонаментни карти. До 1 януари валидирането на документите беше задължително, но нямаше санкция, ако не се направи. От 1 януари беше въведена глобата от 3 лева и това също предизвика недоволство. По устно разпореждане на кмета Йорданка Фандъкова към момента санкцията не се налага. Георгиев аргументира идеята за отпадането ѝ с това, че не е добре комуникирана от страна на ЦГМ и това е довело до недоволството на пътуващите.

Предстои и двете предложения да минат през обществено обсъждане, през комисиите на общинския съвет и да бъдат гласувани от съветниците. Процедурата отнема минимум месец и половина.

Политически игри

Георгиев призова съветниците от ГЕРБ, ВМРО, БСП, "Демократична България" и независимият Борис Бонев, които са участвали в работната група по разработването на новата тарифна политика, да се съберат отново и да преразгледат решенията си. Той за пореден път каза, че в комитета, работил по новите тарифи, са били съветниците Зафир Зарков и Прошко Прошков от ГЕРБ, Калоян Паргов и Альоша Даков от БСП, Симеон Ставрев от "Демократична България" и "най-гласовитият и твърдящ, че е експерт в транспорта Борис Бонев". Всички те били подписали документа, в който се предлага отпадането на картите за метро и за една линия.

Симеон Ставрев отрече в последните дни да е подкрепил идеята. Той не гласува и за промените, когато те се приемаха в зала. Тогава измененията бяха подкрепени от ГЕРБ, "Патриоти за София", Борис Бонев и по два общински съветници от БСП и от "Демократична България". С "въздържал се" гласуваха 13 общинари от ДБ и от БСП.

"Не съм предлагал картата за една линия да отпадне. Подкрепих общия доклад за въвеждане на новите билети и карти, само защото в него бяха включени 4 изключително важни наши цели, за които се борим от години и успяхме да ги постигнем", коментира в профила си във Фейсбук Борис Бонев. Добави, че важните цели на "Спаси София", заради които подкрепил всички изменения, са годишните карти за ученици и студенти на по-ниски цени, младежките карти, билетите за време и запазване на цената на годишната карта.

"Въпреки, че при приемането ѝ бяха взети множество експертни мнения предвид, очевидно е че една от мерките предизвика големи полемики - отпадането на картата за 1 линия. Поради тази причина това решение ще се преразгледа и картата за 1 линия ще се върне", добави Бонев. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Human
    #5

    И каква стана тя - леле-мале, кой ми с_Р_а в гащите???

  2. someone
    #4

    И нито дума или въпрос от някой псевдожурналист, за възможност tъnoto прuложение мпасс да се преработи така, че да купува и карти за повече от един ден, без нужда да имаш физическа пластика. Тоя шyшлqk Б. Бонев само мимикрира на интелигентен, а всъщност е същият аналогов глynak, като гeрбeрастuтe, срещу които уж рита.

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #2
  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.