Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Къртица“ копае софийското метро със скорост 9 м/ден

13 коментара
“Къртица“ копае софийското метро със скорост 9 м/ден

Специално поръчаната за строежа на софийското метро машина за подземно копане заработи от вторник. Съоръжението, тежащо 1600 тона и кръстено на Св. София, бе пуснато в експлоатация от премиера Бойко Борисов.

С помощта на огромната “къртица“ ще бъде изградена по-голямата част от втори метродиаметър на подземната железница – от пътен възел "Надежда" по бул. "Кн. Мария Луиза" и бул. "Витоша" до кръстовището с бул. "Патриарх Евтимий". Очаква се втората линия на метрото да бъде готова през август или септември 2012 година.

Грамадното съоръжение за 15 млн. евро бе изработено по поръчка в германската провинция Баден Вюртенберг, за където в края на миналата година замина Борисов и прие тунелопробивната машина. След това, по Дунав, отделните части пристигнаха в България. За около два месеца така наречената “къртица" беше сглобена и във вторник започна работа под земята. Тя е широка 9.5 метра и чрез нея ще се прокопават по 9 метра на ден. Тунелът ще е достатъчно голям, за да позволява едновременното полагане на релси и в двете посоки.

Отсечката от метрото от "Надежда" до центъра се стори от турската фирма "Доуш". Когато се направи добър договор с ясни клаузи, турските фирми са много дисциплинирани и са добре дошли в България, коментира Бойко Борисов.

Според контракта забавяне може да има само при форсмажорни обстоятелства - например при земетресение или наводнение, отбеляза премиерът. Няма и анекс за повече пари, уточни той. По думите му, в същото време при строежа на магистрала "Люлин" от турския консорциум "Мапа Дженгиз" не са спазвани никакви срокове и работата се е оскъпявала, докато за метрото са усвоени 100 процента от всички отпуснати досега средства от Европейския съюз.

Общината е успяла да скрие 60 млн. лева от тройната коалиция, за да строи метрото, заяви Борисов.

Финансирането на подземната железница е осигурено изцяло, предимно с пари от общината и европейски фондове, а също и с малък процент от държавата, посочи премиерът.

Той отбеляза, че София е строителна площадка и всички обекти са с осигурено финансиране. До два-три дни в Брюксел ще бъде изпратена апликационна форма за завода за преработка на отпадъци на София, вървят отчуждителните процедури на земя за строежа на южната дъга на околовръстното шосе на града, както и други проекти.

Метрото се прави с чисто нова машина, "нито един болт не е стар", заяви Борисов. "Другото е далавера, намираш си някоя фирма, подписваш си договор, който не е обезпечен от бюджета и вземаш комисион", посочи Борисов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Machiavelli
    #14

    Dali takava mashina mozhe da byde izpolzvana edin den i za prokopavane na tunel v Stara Planina?

  2. tim
    #13

    машината може да изкопае максимум 3 км/година.Ще видим кога ще пуснат тази отсечка.

  3. Румен
    #11

    само така!

  4. Наблюдател
    #10

    Само так - Бойко е единствени министър председател (след Тодор Живков между 1960 и 1980) който разбира за какво иде реч! Жалко че лигавата ни интелигенция се е омотала като пате в кълчища в собствените си фантазии и е все по неадекватна. А за червените буклуци да не говорим.

  5. Венелин
    #9

    по пътя на тази машина? предполагам, че едва ли на някой ще му направи впечатление ако тази машинка раздроби някой скелет, малко панички и украшения. Но пък от друга страна, мисля, че отсечката Надежда - Черни връх лежи доста далеч от сърцевината на древния Средец. Но знае ли човек дали точно там няма я вила, я църква.

  6. брр
    #8

    Да дадем прокопаването на археолози. По този начин няма да загубим нищо а пък някъде около 3000-та година ще имаме метро :)

  7. копач
    #7

    Браво, той Боко, явно и от машиностроене разбира, след като самият Той е приемал машината?

  8. BG_EAGLE
    #6

    NA BYLGARSKI EZIK SE KAZVA KOPAENE, A NE KOPANE!!! :-) Ah, tezi jurnalq... :-) plateni kucheta! :-)

  9. Деян
    #5

    Вторият лъч минава много под т.нар археологически пласт в центъра на стара Сердика... Извън този участък, минава по-плитко, но пък там не се очакват кой знае какви находки.

  10. Венелин
    #4

    като си ги преставя с четчиците почиствайки внимателно всяка песъчинка, май и през 3000-та няма да имаме метро :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.