“Къртица“ копае софийското метро със скорост 9 м/ден

“Къртица“ копае софийското метро със скорост 9 м/ден

Специално поръчаната за строежа на софийското метро машина за подземно копане заработи от вторник. Съоръжението, тежащо 1600 тона и кръстено на Св. София, бе пуснато в експлоатация от премиера Бойко Борисов.

С помощта на огромната “къртица“ ще бъде изградена по-голямата част от втори метродиаметър на подземната железница – от пътен възел "Надежда" по бул. "Кн. Мария Луиза" и бул. "Витоша" до кръстовището с бул. "Патриарх Евтимий". Очаква се втората линия на метрото да бъде готова през август или септември 2012 година.

Грамадното съоръжение за 15 млн. евро бе изработено по поръчка в германската провинция Баден Вюртенберг, за където в края на миналата година замина Борисов и прие тунелопробивната машина. След това, по Дунав, отделните части пристигнаха в България. За около два месеца така наречената “къртица" беше сглобена и във вторник започна работа под земята. Тя е широка 9.5 метра и чрез нея ще се прокопават по 9 метра на ден. Тунелът ще е достатъчно голям, за да позволява едновременното полагане на релси и в двете посоки.

Отсечката от метрото от "Надежда" до центъра се стори от турската фирма "Доуш". Когато се направи добър договор с ясни клаузи, турските фирми са много дисциплинирани и са добре дошли в България, коментира Бойко Борисов.

Според контракта забавяне може да има само при форсмажорни обстоятелства - например при земетресение или наводнение, отбеляза премиерът. Няма и анекс за повече пари, уточни той. По думите му, в същото време при строежа на магистрала "Люлин" от турския консорциум "Мапа Дженгиз" не са спазвани никакви срокове и работата се е оскъпявала, докато за метрото са усвоени 100 процента от всички отпуснати досега средства от Европейския съюз.

Общината е успяла да скрие 60 млн. лева от тройната коалиция, за да строи метрото, заяви Борисов.

Финансирането на подземната железница е осигурено изцяло, предимно с пари от общината и европейски фондове, а също и с малък процент от държавата, посочи премиерът.

Той отбеляза, че София е строителна площадка и всички обекти са с осигурено финансиране. До два-три дни в Брюксел ще бъде изпратена апликационна форма за завода за преработка на отпадъци на София, вървят отчуждителните процедури на земя за строежа на южната дъга на околовръстното шосе на града, както и други проекти.

Метрото се прави с чисто нова машина, "нито един болт не е стар", заяви Борисов. "Другото е далавера, намираш си някоя фирма, подписваш си договор, който не е обезпечен от бюджета и вземаш комисион", посочи Борисов.

Още от България