Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Катар има интерес да изгражда коридор от Русе до Истанбул

Арабската страна е готова да вложи 100 млн. евро в България, но чака сериозни проекти

6 коментара
Премиерът Бойко Борисов с държавния министър на външните работи на Катар д-р Халед Ал-Атия

Катар е готов да вложи 100 млн. евро в България, но чака София да предложи сериозни проекти. Всички разговори са все още в проучвателна фаза, заяви в петък външният министър Николай Младенов, който е домакин на гостуващия у нас катарски държавен министър по въпросите на външните работи д-р Халед Ал Атия.

Катар заяви официално интереса си към строителството на скоростния път от Русе през Бяла до граничния пункт "Капитан Андреево". 300-километровият път не може да бъде построен с европейски средства и държавата търси инвеститор за него. България вече предложи на Катар да строи магистралата "Черно море", но арабската държава поиска минимална възвращаемост от 14%, която не може да се осигури.

Халед Ал Атия уточни, че имат интерес към целия коридор, който включва и воден участък до пристанището в Истанбул. Оттам по магистралата до "Капитан Андреево“ и след това по скоростния път до Русе трафикът ще бъде изключително улеснен и по него биха могли да се транспортират стоки и продукти за Западна Европа. Проектът за пътя до Русе може да е готов до 3 години, ако се намери инвеститор до края на 2012 г., според разчетите, представени преди ден от МРРБ.

Министърът Халед ал Атия е начело на делегация висши служители от различни министерства, както и представители на катарски инвестиционни компании. Целта е да се подготви визита министър-председателя и министър на външните работи на шейх Хамад бин Джасем бин Джабар Ал Тани, планирана за средата на май.

Министър Атия коментира след срещата с Николай Младенов, че се наслаждава на слънцето и хубавото време в София. Делегацията му ще има срещи в министерствата на икономиката и туризма, земеделието, здравеопазването, транспорта, културата и в регионалното ведомство.

Николай Младенов заяви за пореден път, че за България Катар е ключов и приоритетен партньор в Персийския залив. Въпреки активността на правителството до момента няма конкретни проекти, по които Катар да инвестира в България. От Външно министерство обаче твърдят, че такива се подготвят и ще бъдат подписани скоро.

"В момента се работи по шест споразумения, за да може те да бъдат подписани и зад тях да има конкретни проекти по време на посещението на катарския премиер", заяви Николай Младенов.

Той обясни, че първото споразумение е рамково за създаване на механизъм, чрез който да се инвестират първоначално около 100 млн. евро в различни проекти в България.

Младенов коментира, че е много важно да се инициира поне един ключов инвестиционен проект в България, с който да започне сътрудничеството между България и Катар.

Останалите споразумения са за сътрудничество в здравеопазването, селското стопанство, културата, минната индустрия и военната област.

Катар са проявили интерес и към българския опит в строителството на метролинии предвид и това, че в Доха започва първи етап от изграждането на метро. Катарският външен министър отбеляза от своята страна, че в страната му знаят за българските постижения в областта на здравеопазването и желаят да използват нашия опит.

Сред конкретните проекти, които са били представени на Катар, са и развитието на летищата в Пловдив и Балчик.

"Има конкретни проекти в процес на подготовка. Във външно министерство имаме карта с повече инфраструктурни проекти откогато и да било в неговата история. Част от тези проекти са свързани с инфраструктурата, с летището в Балчик, но аз не бих ги разглеждал в пакет. За мен е важно финализирането на разговорите за механизма за инвестиции..., за да можем да създаде необходимата среда за тези инвестиционни проекти и да приключим поне един ключов инвестиционен проект в България, с който да се започне сътрудничеството между нашите две страни", заяви Младенов.

По-късно Халид Ал-Атия се срещна и с премиера Бойко Борисов, на когото е казал, че "България е привлекателна за инвестиции държава и ние сме тук със сериозни намерения да продължим договореното по време на срещите ни в Катар през март тази година", съобщи правителствената пресслужба.

На срещата са били набелязани възможностите за реализиране на проекти, извън разгледаните до момента, които ще бъдат обект на обсъждане при други посещения на катарска делегация у нас, съобщиха още от Министерския съвет без да уточняват за какви проекти точно става дума.

Посещението на катарската делегация е в отговор на българската визита в Катар през март, която се запомни с организирания от външно министерство бизнес форум в Доха, който не бе уважен от нито една катарска фирма. Форумът беше повторен и на него дойде лично катарският премиер шейх Хамад бин Джасим ал Тани заедно с Бойко Борисов. След посещението в Катар бе уволнен министърът на икономиката Трайчо Трайков, а след причините за отстраняването му премиерът Бойко Борисов посочи и неуспешния форум.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #6

    В крайна сметка посещението в Катар даде видими резултати, независимо скандалите, които бяха създадени около него. Още след връщането си министър Найденов сподели за успехите си в подобряването на българо-катарските отношения и сега става ясно, че с преговори са осигурени доста ключови инвестиции в сектора на земеделието. Работата на Министъра беше изцяло насочена към отварянето на българските пазари и по мое мнение и този път той постигна успех в преговорите.

  2. Анонимен
    #5

    Хехе, че кой дава пари бадева (освен европейския съюз, ама ние и там им се назландисваме). Все пак възвръщаемост от 14% трябва да е съобразена с възможността България да потърси кредитиране на по-ниска цена и да си го построи сама, ако е икономически изгодно.

  3. Анонимен
    #4

    Не е лошо да дадат пари. Лошото е че си ги искат обратно, че и с печалба. Това означава да плащаме извън винетките и за този път, нищо че няма да е магистрала. Сиреч - ще плащаме двойно.

  4. Анонимен
    #3

    И той кво каза,.....Боко?

  5. Анонимен
    #2

    Затова беше бързането с отсечката Русе - магистрала Марица. Чертежа беше принтиран сред нощ и показан по телевизията.За да предложат проект за приготвените пари. Кой знае, може и да стане.

  6. Анонимен
    #1

    Ух, бабачка! 100 милиона евро! Точете калъчката, лапачи и тарикати!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.