Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова:

Катар иска 14% възвращаемост, ако инвестира в магистрала “Черно море”

Сн. БГНЕС

Катар е поискал минимум 14 процента възвращаемост, ако се включи в проекта за изграждането на магистрала "Черно море", съобщи в петък министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя бе член на делегацията, придружаваща премира Бойко Борисов по време на визитата му в Катар, приключила в четвъртък.

Магистрала “Черно море” е продължението на “Тракия” от Бургас до Варна. Първоначалният план отсечката да се включи като отделен лот в проекта за “Тракия” и да се изгради с помощта на фондовете на ЕС отпадна, тъй като пътят не лежи на европейски коридор.

Идеята на правителството е да я отдаде на концесия, а трасето присъства в пакета оферти на всяка правителствена делегация до богатите близкоизточни държави. След посещението в Кувейт през март 2010 г. Борисов обяви пред медиите, че местни инвеститори имали интерес към автомагистралата и разговорите щели да продължат на министерско равнище.

Сега Павлова обясни, че България е предложила на Катар публично-частно партньорство в проекта за строителство на магистралата, за която няма осигурено финансиране. В зависимост от икономическия анализ пътят ще бъде магистрала или скоростен път, каза още Павлова.

Това означава, че Катар може да вземе магистралата на концесия – ще я изгради, а след това ще печели от таксите за преминаване на автомобилите. При недостатъчен трафик приходите от такси ще се компенсират от държавния бюджет.

Едва ли трафикът по магистралата ще осигури възвращаемост от 14% за разлика от проекта за летището в Балчик например, призна Павлова. Предстои да се водят преговори, допълни тя.

Павлова обясни, че е необходимо да се направи финансов и социално-икономически анализ, за да се прецени колко ще струва изграждането на магистралата, за колко време може да се възвърне инвестицията, при какъв тип публично-частно партньорство може да се постигне подобен процент на възвращаемост и т.н. Едва след това може да се говори за концесия.

Дотогава парламентът ще приеме закона за публично-частното партньорство, който ще даде добра основа за подобни инвестиции, каза Павлова. Министърът допълни, че целият процес по проекта ще се улесни при условие, че мине на междудържавно равнище чрез правителствени спогодби.

Запитана дали може да се потърси нисколихвен заем от Катар за проекта за магистралата, ако не се стигне до концесия, министърът каза, че в случая не се говори толкова за кредитиране, а по-скоро за инвестиция, която да има възвращаемост.

По време на срещите в Катар министър Павлова е представила и възможностите за инвестиции в инфраструктурни проекти от водния сектор – големи язовири с пречиствателни съоръжения и с възможност за производство на електроенергия.

България е предложила на Катар сградата на банята в "Овча купел" за осъществяването на проект за луксозен хотел, каза още Павлова.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: