Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Катастрофата с МиГ 29: Пилотът е загубил ориентация

"Военна полиция" е засякла и грешки в ръководството на трагичния полет. Какво е станало по секунди (пълен доклад)

41 коментара
МиГ 29, сн. БГНЕС

Загуба на пространствена ориентация е причината за катастрофата с изтребителя МиГ 29 от 9 юни тази година, при която загина пилотът майор Валентин Терзиев. Това е основната версия на "Военна полиция".

Според "Военна полиция" за трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".

Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".

"Военна полиция" е работила по още две работни версии – техническа повреда и поразяване на самолета от осколки, които са били отхвърлени.

Разследването на "Военна полиция" продължи около един месец. Все още не е разчетена т.нар. "черна" кутия на самолета, като се очаква това да стане до 3-4 седмици в Русия. Кутията бе намерена повредена на около 70 метра дълбочина в Черно море.

Разследването на "Военна полиция" засяга само авиационната безопасност и ще бъде предоставено на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.

Бойната авиация от години е изправена пред различни проблеми, сред които малкият брой часове на пилотите във въздуха заради липсата на изрядна техника и финансови средства.

Извън конкретните причини по време на полета, вероятно има и много други системни проблеми, които обаче не са обект на конкретното разследване.

Съпругата на починалия пилот Димитрина Попова коментира лаконично доклада на "Военна полиция".

Основната причина

Разследването е констатирало, че пуснатата мишена е започнала да пада по-бързо от предвиденото и това е наложило допълнителна маневра, за да може пилотът да я порази.

Усложнените условия на полета са довели до зрителна илюзия в пилота, че целта се намира над него (такова е и упражнението - стрелбата по мишената трябва да се извърши с принижение спрямо целта).

Вниманието на пилота е било концентрирано върху целта, а не върху параметрите на полета (скорост, височина, пространствено положение).

След пуска на ракетата, пилотът предприема стандартния маньовър за излизане от атака, но пилотът най-вероятно не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта заради зрителна илюзия.

Той е смятал, че целта се намира над него и е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране и стрелбата по мишената е извършена с превишение спрямо нея, на фона на морето.

Запасът от височина, който е притежавал самолетът след пуска на ракетата, е дала допълнителна увереност на пилота, че ще излезне безпроблемно от атака, тъй като в съзнанието на пилота до момента полетът е бил контролиран и управляем.

"Комисията счита, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална. Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди пре- 7 късване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите", се посочва в доклада на "Военна полиция.

[p class='left_orange']"В доклад за проведени разследвания за катастрофи със самолети от ВВС на САЩ за периода 1972 - 2000г е отчетено, че те намаляват като абсолютен брой, но се запазва нивото им по причина пространствена дезориентация в полет. Само за периода 1993 - 2000г, по причини възникване на илюзии в полет, загиват 19 пилоти на изтребители на ВВС на САЩ. Този тип катастрофи са сред найсмъртоносните в историята на авиацията и имат особена обществена значимост, тъй като е много трудно да се обясни на близките на жертвите защо технически изправен летателен апарат, управляван от квалифициран екипаж се е разбил в земната (морската) повърхност".[class='left_orange' p] 

Не е имало техническа неизправност

Разследването на "Военна полиция" не е установило технически проблеми.

Самолетът, двигателите, оборудването и въоръжението имат запас от ресурс и са им извършени всички предвидени от регламентиращите експлоатацията документи, проверки и технически мероприятия.
Пилотът на самолета не е докладвал за проблеми с авиационната техника по време на целия полет.

Няма отклонение и от техническите изисквания за качество на горивото.

Предпазните контри на катапултната седалка са снети преди излитането и са в пълен комплект.

При разглеждане на подводните снимки от мястото на падане на самолета се констатира, че сред останките има запазени дискове на работни колела от турбокомпресора (компресор-турбина) на двигателите с изцяло липсващи лопатки, равномерно скъсани в основата. Този факт показва, че при срещата на самолета с водата, турбокомпресора се е въртял с високи обороти, което от своя страна предполага, че двигателите са работили на повишени режими.

Не е имало поражения от осколки

Характерна грешка при атака е продължаване на траекторията след пускането на ракета, което би могло дадоведе до опасно приближаване със зоната на разлитане на осколките, но в случая тази възможност се отхвърля.

От видеоклипа на стрелбата се установява, че мишената е поразена седем секунди след пуска на ракетата.

Също така се вижда, че три секунди след пуска, бордните навигационни светлини на самолета се отклоняват от траекторията на атаката, което показва, че пилотът е започнал своевременно излизане от атака чрез отклонение от бойния курс, като в случая това са правилните действия.

При прослушването на радиоразговорите е регистрирано начало на реплика от екипажа пет секунди след поразяване на целта.

Изтребителят би могъл да бъде разрушен във въздуха, но в такъв случай останките от самолета биха били разпръснати на значително по-голяма площ и голяма част от тях биха останали на повърхността, което би улеснило откриването им.

Освен това голяма е вероятността да възникне пожар на борда, който да бъде лесно забелязан при аварийно-спасителните и издирвателни действия.

В случая останките са открити групирани в радиус от около сто метра, на 70 метра дълбочина, под водната повърхност и то повече от седмица след катастрофата.

Компактният вид на останките и факта, че при аварийно-спасителните и издирвателни действия са се наблюдавали петна от керосин на повърхността на водата, което показва, че същия не се е запалил, дава основание да се направи извода, че самолетът се е разрушил вследствие на среща с голяма скорост с водната повърхност и тези разрушения са станали под водата.

Заключенията на "Военна полиция" – едно към едно: 

Непосредствена причина: Среща на въздухоплавателното средство с водната повърхност. 

Основна причина: Загуба на пространствена ориентировка от екипажа при нощни полети над море. 

Съпътстващи причини: 

1. Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака.

2. Особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори. 

3. Неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #41

    майорът се е предоверил на старичкия си съветски сАмАлЬОт...
    До последно е мислел, че миг29-ката ще го измъкне от пикирането...
    ......................
    Но тъй или инак - към момента всичко е гадаене:
    не знаем (и не ни казват) кои уреди изобщо са работели -
    ни на борда на самолета, ни на пулта на наземните координатори и диспечери;
    не знаем и катапултът работел ли е (знам само, че не е активиран);
    не знаем дори кой ще ни баламосва за разчитането на "черната кутия".....
    И още нещо съвсем обективно:

  2. Mz/X
    #40

    Друг пилот каза по радиото че ако Терзиев е имал някакви съмнения е трябвало само да включи автопилота и да не пипа повече лоста за управление. Автопилота щял да го изведе на хоризонтален полет при който морето е долу.

  3. Mz/X
    #39

    И аз писах че тази е причината и че от дезориентация се забива в океана и Кенеди младши без да е бил притесняван от нищо пилотирайки малък едномоторен бизнес самолет. Досега компетентните органи трябваше да кажат колко часа полет има Терзиев нощем над море и ако има под минимума ще има много виновни включително и пилота който е трябвало да се откаже въпреки двойното и тройно заплащане при такъв полет.

  4. nik
    #38

    Права е съпругата на загинали пилот. Посочената причина - загуба на ориентацията е второстепенна. Тя е следствие на основната причина - некадърно ръководство на полетите. Не са ли усетили, че пилотът слиза твърде ниско? Не са ли предвидили, че тая мишена пада твърде бързо и пр.А тази основна причина си има друга, отгоре над нея. Неадекватното състояние на авиацията и ръководителите протежета на Румен Радев. Драмата показа за сетен път - авиацията е докарана до тоя хал благодарение на некадърното й управление от самия Радев.Дори когато получихме шанс да я обновим и приведем в адекватно състояние и съвместимост със съюзната авиация, пак беше против и се бореше като лъв да не стане.

  5. Владимир Павлов
    #37

    А джиджавките в този връх на съветско-руската военна техника, известни в останалият свят под общото име "авионика" не са му показвали къде е горе, къде е долу, колко е високо над морското ниво. Пък било много тъмно, и уж бил карал само по уреди. Да е.а аз тези уреди, да е.а! А и "Наташа", дето уж подсказвала се била нещо отплеснала. Бе, ей! Навигацията в колата ми казва след колко фута да завия и накъде и колко точно остава до дестинацията и от коя страна е. А колкото до обективната истина да не се и надяваме, че някога щяло да се разбере. Колкото се разбра за "Курск".

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #36
  7. Bлaдo
    #35

    накрая нашите 'разследващи и висши военни' (уж-НАТО-вци) ще ни кажат точно!!! каквото са им казали от ... мОсква тия, дето точно!!! в този момент подправят записите от съветската "черна кутия" на миг29-ката... ............................. Фильо, изтрезней, бе, човек...., дай ни малко почивка от тая твоя логорея (на латински - logos diaricus)

  8. Филип Тотю
    #34
    Отговор на коментар #31

    Не ми се влиза в режим на надприказване и дървена философия, достатъчно коментари изписах днес за месец напред. Но ще ти отговоря, не си прав, не ме разбираш, гледай малко по обективно и безпристрастно, защото заблуждаваш самият себе си. Да, бойната авиация ми е слабост, но съм лаик в сравнение с тия на които им е хоби. Толкова за "любовта към Льотчика" която ми приписваш, мнението ми за него е противоречиво и съдя по конкретните му действия. Уважавам военните пилоти и изобщо всички тези които посвещават

  9. Нато Натов
    #33
    Отговор на коментар #28

    Не рзбрах обаче, какво е казал баща ви за нальота.

  10. Джелсомино
    #32
    Отговор на коментар #27

    Почти същото го писах тук на 26 юни, летиш и си мислиш, че си с краката нагоре и не искаш да се съгласиш с уредите, които показват точно обратното. Вестибуларният апарат лесно се лъже. Не е мое мнение, имам приятел летял на МИГ 15 и МИГ 21 в Равнец. Той каза по случая - загуба на ориентация.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.