Казахстан се интересува от проекта Бургас - Александруполис

Казахстан проявява засилен интерес за участие в проекта за петролопровода Бургас - Александруполис, заяви министърът на регионалното развитие Валентин Церовски при завръщането си от посещение в Казахстан.

Цитиран от Дарик радио, Церовски заяви, че Казахстан има готовност да участва в проекта в зависимост от предстоящите преговори с консултантите и другите страни по изграждането на петролопровода.

Министърът не отговори конкретно на въпроса дали държавната петролна казахстанска компания Казмунайгаз е поела ангажимент да осигури петрола, който да се транзитира по трасето Бургас - Александруполис. Церовски обаче подчерта, че страната е с най-голям добив на суров петрол и е заинтересована от намирането на алтернативни пътища за доставка към Западна Европа.

Пред кореспондента на БНТ в Москва Церовски допълни, че на срещите в Казмунайгаз е била потвърдена информацията за увеличаване на добива на нефт в каспийската зона. Казахстан следял и другите конкурентни проекти на Бургас - Александруполис и ще наблюдава активно тръбопроводите през Румъния.

По думите на Церовски обаче, проектът Бургас - Александруполис е с най-добри икономически параметри в сравнение с конкурентните му и трябва да се ускори работата по осъществяването му. България и Гърция вече подписаха меморандум относно проекта за петролопровода, към документа обаче още не е присъединила Русия.

Според Церовски посещението му в Казахстан е една от последните стъпки преди старта на финансовата част на проекта Бургас - Александруполис.

Министърът припомни, че първо е водил разговори с руската компания Лукойл, като сега са били доуточнени позициите по проектното финансиране. По-късно са проведени срещи във Вашингтон с американските компании, добиващи нефт в Каспийския шелф -Шеврон, Ексел-Мобил и Кембриджската асоциация за енергийни ресурси, а след това министър Церовски е разговарял в Лондон с Бритиш петролиъм и групата Лацис. На тези срещи са съпоставени 25-годишните проучвания за увеличаването на добива на каспийски нефт и най-удобните пътища за транспортирането му до световните пазари.

Българският министър напомни, че пропускателни възможности за петролни танкери на Босфора намаляват постоянно.

Загубите от престоя на корабите в проливите се е увеличил от 50 на 70 хил.долара дневно, а средният престой е 20 дена. Загубите са съизмерими с инвестициите, необходими за проекта Бургас - Александруполис, според Церовски. По думите му, политическият риск на проекта е най-нисък в сравнение с всички останали, защото през 2007 г. трасето ще бъде изцяло в еврозоната. От този проект са заинтересовани както компаниите, добиващи петрол на територията на Русия и Казахстан, така и страните, през чиято територия ще мине проектът и крайните потребители на европейския и американския пазар.

Според Церовски, след две години Босфора и Дарданелите няма да са в състояние да поемат увеличаващия се транзит. Баку - Тбилиси - Джейхан не е конкурентен проект, защото решава други задачи. Бургас - Александруполис трябва да поеме излишъците от петрол в Черноморския басейн.

Проектът се разработва в два варианта - с капацитет 35 млн. тона и 50 млн. тона суров петрол годишно. Най-важното е на изхода на тръбата в Александруполис да бъде осигурена възможност за товарене на 300-хилядни петролни танкери.

Още от Бизнес