Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Казахстан се интересува от проекта Бургас - Александруполис

0 коментара

Казахстан проявява засилен интерес за участие в проекта за петролопровода Бургас - Александруполис, заяви министърът на регионалното развитие Валентин Церовски при завръщането си от посещение в Казахстан.

Цитиран от Дарик радио, Церовски заяви, че Казахстан има готовност да участва в проекта в зависимост от предстоящите преговори с консултантите и другите страни по изграждането на петролопровода.

Министърът не отговори конкретно на въпроса дали държавната петролна казахстанска компания Казмунайгаз е поела ангажимент да осигури петрола, който да се транзитира по трасето Бургас - Александруполис. Церовски обаче подчерта, че страната е с най-голям добив на суров петрол и е заинтересована от намирането на алтернативни пътища за доставка към Западна Европа.

Пред кореспондента на БНТ в Москва Церовски допълни, че на срещите в Казмунайгаз е била потвърдена информацията за увеличаване на добива на нефт в каспийската зона. Казахстан следял и другите конкурентни проекти на Бургас - Александруполис и ще наблюдава активно тръбопроводите през Румъния.

По думите на Церовски обаче, проектът Бургас - Александруполис е с най-добри икономически параметри в сравнение с конкурентните му и трябва да се ускори работата по осъществяването му. България и Гърция вече подписаха меморандум относно проекта за петролопровода, към документа обаче още не е присъединила Русия.

Според Церовски посещението му в Казахстан е една от последните стъпки преди старта на финансовата част на проекта Бургас - Александруполис.

Министърът припомни, че първо е водил разговори с руската компания Лукойл, като сега са били доуточнени позициите по проектното финансиране. По-късно са проведени срещи във Вашингтон с американските компании, добиващи нефт в Каспийския шелф -Шеврон, Ексел-Мобил и Кембриджската асоциация за енергийни ресурси, а след това министър Церовски е разговарял в Лондон с Бритиш петролиъм и групата Лацис. На тези срещи са съпоставени 25-годишните проучвания за увеличаването на добива на каспийски нефт и най-удобните пътища за транспортирането му до световните пазари.

Българският министър напомни, че пропускателни възможности за петролни танкери на Босфора намаляват постоянно.

Загубите от престоя на корабите в проливите се е увеличил от 50 на 70 хил.долара дневно, а средният престой е 20 дена. Загубите са съизмерими с инвестициите, необходими за проекта Бургас - Александруполис, според Церовски. По думите му, политическият риск на проекта е най-нисък в сравнение с всички останали, защото през 2007 г. трасето ще бъде изцяло в еврозоната. От този проект са заинтересовани както компаниите, добиващи петрол на територията на Русия и Казахстан, така и страните, през чиято територия ще мине проектът и крайните потребители на европейския и американския пазар.

Според Церовски, след две години Босфора и Дарданелите няма да са в състояние да поемат увеличаващия се транзит. Баку - Тбилиси - Джейхан не е конкурентен проект, защото решава други задачи. Бургас - Александруполис трябва да поеме излишъците от петрол в Черноморския басейн.

Проектът се разработва в два варианта - с капацитет 35 млн. тона и 50 млн. тона суров петрол годишно. Най-важното е на изхода на тръбата в Александруполис да бъде осигурена възможност за товарене на 300-хилядни петролни танкери.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.