КЕВР иска топлофикациите да предложат облекчени плащания през зимата

КЕВР иска топлофикациите да предложат облекчени плащания през зимата

Енергийният регулатор поиска от топлофикациите да представят до края на октомври планове за активна комуникация с клиентите си за потреблението и очакваните сметки, както и да им предложат облекчени плащания – разсрочено, на равни вноски или друго. Целта е да не се създава напрежение и неразбирателство от страна на абонатите за формирането на сметките им.

Цената на топлинната енергия от 1 юли 2021 г. е средно с 16 на сто по-висока спрямо пролетта, а в София – с 20 процента. Тогава бяха направени промени във формирането на тарифите и те вече се определят за една година с възможност при голяма промяна в цената на природния газ да се преизчисляват след шест месеца. Така на 1 януари 20222 г. се очертава сериозно поскъпване на парното и топлата вода, тъй като годишната цена е изчислена при струващ 45.76 лв./МВтч природен газ. През октомври обаче неговата цена е 95.45 лв., а прогнозите на "Булгаргаз" за декември са стойността да достигне 107 лв.

Действията на регулатора са превантивни, тъй като се очаква социално напрежение след януарското повишение на цените на топлоенергията.

"Предвид предстоящия есенно-зимен отоплителен сезон 2021-2022 г. Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), като отчита сложната международна и вътрешна обстановка в резултат на динамиката на цените на горива и енергия, напомня на топлофикационните дружества да предприемат конкретни мерки за възможно най-широко информиране на своите клиенти във връзка с традиционно по-високото потребление на топлинна енергия", пише регулаторът.

От топлофикациите се иска да уведомят потребителите си за настъпилите промени в нормативната уредба, свързани със срокове и ангажиментите на потребителите, както и да им предоставят изчерпателна информация за съществуващи възможности за облекчаване заплащането на ползваната от тях топлинна енергия", пише председателят на КЕВР Иван Иванов до шефовете на топлофикационните дружества в страната.

Те трябва всеки месец да информира периодично и по подходящ начин клиентите си (на електронната си страница, чрез информационни съобщения до медиите и по други информационни канали) за размера на произведената и подадена към потребителите топлинна енергия. Изисква се кратък и ясен анализ за повишено или намалено потребление, в сравнение със същия месец на предходния отчетен период. Така хората ще могат да контролират по-лесно потреблението си и да планират своите разходи;

Топлофикациите ще са длъжни да обясняват активно и постоянно как клиентите да повишат енергийната си ефективност и разумно да ползват топлоенергията. Същото се отнася и кампания за задължителната смяна на топломерите и водомерите с такива с дистанционно отчитане.

Трябва и да работят гъвкаво с изпаднали в затруднено финансово състояние потребители. Това би могло да включва възможностите за разсрочване на задължения, заплащане на равни месечни вноски и други подходящи добри практики, посочват от КЕВР. Предлага се топлофикациите да въведат и други мерки посвоя преценка, в зависимост от профила и спецификата на клиентите, начина на формиране на ежемесечните фактури и специфични за лицензионната територия фактори.

Споделяне

Още от Бизнес