Кинофестивалът във Венеция стартира обещаващо

Кинофестивалът във Венеция стартира обещаващо

Със световната премиера на “Лоша репутация”, биографичния филм за американския писател Труман Капоти на режисьора Дъглас Макграт и с “Черната далия” - новия филм на Брайън Де Палма, на 30 август бе открит 63-ият международен кинофестивал във Венеция. Събитието в Лидо продължава до 9 септември.

Всеки, наслаждавал се някога на Венеция поне в един от трите ѝ сезона  - по време на карнавала през пролетта, по време на биеналето през лятото и през зимата преди Коледа, познава особената атмосфера на града. Този път организаторите надминаха всички очаквания – гостите на фестивала ще имат преимуществото да споделят най-силните си спомени вероятно именно от това Венецианско лято.

Председател на журито е гранд дамата на френското кино Катрин Деньов. Режисьорът Дейвид Линч ще получи награда за цялостното си творчество. А гилдията във Венеция ще почете 100-годишнината от рождението на три личности, оставили велики следи в историята на киното като режисьори и сценаристи - Роберто Роселини, Лукино Висконти и Марио Солдати.

Грандиозното шоу започна с “Черната далия”. Най-новият филм на световноизвестния майстор на трилъра Брайън Де Палма бе прожектиран предпремиерно и въодушеви публиката със Скарлет  Йохансън и Джош Харнет, които са и новата двойка на Холивуд, занимаваща преса и папараци. Мрачната история, инсценирана като филм ноар на 40-те години, претендира и за голямата награда “Златен лъв”. Филмът е сниман през пролетта на 2005 г. в София и в него освен двамата актьори блестят двукратната носителка на “Оскар” Хилъри Суонк и чудесният Арън Екхарт.

В специално интервю новият директор на форума Марко Мюлер сподели, че възнамерява да направи фестивала отново най-силният в Европа и се вижда като конкурент на колегите си в Берлин и Кана. Наследникът на Мориц де Хаделн заяви пред събралите се звезди и магнати на киното, че ще работи за старата слава на фестивала във Венеция с нови PR и мениджмънт методи. По-рано Мюлер призна, че през последните години събитието е загубило част от престижа си, но е успяло да си го възвърне категорично с тазгодишния фестивал.

“За нас във Венеция е чест, че Брайън де Палма се съгласи фестивалът да бъде открит с неговата творба, тя е претендент и за Голдън Глоуб и Оскар тази година”, споделиха  Марко Мюлер и Давиде Кроф, президентът на Венецианското биенале, организиращо фестивала. Двамата припомниха на пресконфернецията, че това е петото участие за Де Палма. Първото датира от 1975 г.

“Черната далия” регистрира и своеобразно завръщане във Венеция на Скарлет Йохансон и Хилари Суонк. Звездите и на двете актриси изгряха именно тук - Суонк в  “Момчетата не плачат” през 1999 г., а  Йохансон в “Изгубени в превода” през 2003 г. И двата филма след дебюта им в Лидо шест месеца по-късно очакваха Оскарите. Филмът на де Палма се очертава да стане култов – “Черната далия” е екранизация по едноименния роман на Джеймс Елрой, вдъхновен от жестокото убийство на американска актриса, разтърсило Лос Анджелис през 40-те години на миналия век.

Наградите “Златен лъв” се присъждат от международно жури в няколко категории - за най-добър филм, най-добър сценарий, за актьор и актриса, за най-добър режисьор, за второстепенни роли, музика и технически ефекти. Кинофестивалът във Венеция е най-старият в света. Неговото първо издание е през юли 1932 г. Тогава в почетния комитет е и единият от братята Люмиер.

Големи имена присъстват тази година във Венеция във всички секции на фестивалната програма и всички те са с основание кандидати за призовете.

Оливър Стоун конкурира с новия си филм, посветен на жертвите на атентата на 11 септември 2001 г. в Световния търговски център – един изключително силен, реален и неочаквано неидеологизиран филм за левия режисьор, един от най-силните му филми изобщо, не на последно място заради перфектната игра на Никълас Кейдж и изключителната работа на операторите.

Спайк Лий винаги е готов да изненада почитателите си, този път представя  “When the Leeves Broke” – документацията си за катастрофата и жертвите на урагана Катрина. Чувствително пресъздадени,  кадрите на филма срещат зрителите на фестивала с трагедията само ден след годишнината ѝ. И двете продукции са очаквани с голям интерес от критици и публика.

Суперлативи от двете страни се изказаха предварително и за поредицата филми на Дейвид Линч, с която се прави ретроспектива на творчеството на големия майстор. Кенет Брана и Итън Хаук изненадаха в последния момент с новината, че ще представят новите си филми лично (за Хаук това е режисьорски дебют), въпреки че бяха информирали за отсъствието си. Нещо, което също прави различен този фестивал – правилото в бранша е отказ на обявено присъствие, този път Венеция привлече обратно колебаещи се режисьори и звезди. Последните са навсякъде – в залите за пресконференции, сред фенове на специалните за срещи места, из каналите на разходки в гондоли, наред с туристи из кафенета и ресторанти.

Прекрасното време, атракциите и настроението на биеналето винаги са оставяли незабравими спомени у туристи и жители. Този път организаторите в екипа на Маркус Мюлер надминават и най-големите очаквания, по общото мнение на анкетираните след откриването в първия ден и най-вече след първата лятна нощ с промоции, премиерата и множеството изненади за киноманите, пристигнали от цял свят.

"Hollywood Ending" и "Bobby (work in Progress)" са дава от филмите конкуренти, които също се занимават с темата смърт, убийство и травмата у оставащите живи  – с втория филм публиката се конфронтира с драмата, която избухва непосредствено след атентата срещу Робърт Кенеди в хотела, пред който е убит. Том Тиквер, немският режисьор, пробил в Холивуд с “Бягай Лола”, представя новия си филм по бестселъра на Зюскинд “Парфюмът” -  50 милиона долара струва продукцията, за европейски филм това е граница на бюджет, която до сега не е достигана. В трилъра за историята на един масов убиец впечатлява дуото Дъстин Хофман и Алън Рикман. Стивън Фриър изненада с “The Queen”, със силна роля на Хелън Мирън  в ролята на Елизабет II – с него режисьорът обръща поглед към годината след смъртта на лейди Ди, когато британското кралско семейство е разяждано от конфликтите и инсинуациите, пред които е изправено.

Изненада  на тазгодишното биенале е и Джони То, който присъства с политически трилър във Вененция - с “Exiled” режисьорът ни отвежда в Macao през 1998 г., когато португалската колония бе върната на Китай. Четири от общо двадесет филми в състезателната програма са американски. Европа, Латинска Америка и Азия са представени също със силни филми. А Марко Мюлер може да бъде горд с основание - той успя не само да върне стария гланц на биеналето във Венеция след десетилетия конфликти, скандали и дори прогнозиран фалит – но тази година ще остане със сигурност като една от най-силните в историята му.  С прецизна организация, с програма, в която множеството филми са световни премиери, с плеяда звезди и световноизвестни режисьори, с което създаде неповторима атмосфера, собствен елегантен стил и неотблъскващ блясък на събитието в Лидо.

Споделяне

Още от

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?