Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кинофестивалът във Венеция стартира обещаващо

5 коментара
Кинофестивалът във Венеция стартира обещаващо

Със световната премиера на “Лоша репутация”, биографичния филм за американския писател Труман Капоти на режисьора Дъглас Макграт и с “Черната далия” - новия филм на Брайън Де Палма, на 30 август бе открит 63-ият международен кинофестивал във Венеция. Събитието в Лидо продължава до 9 септември.

Всеки, наслаждавал се някога на Венеция поне в един от трите ѝ сезона  - по време на карнавала през пролетта, по време на биеналето през лятото и през зимата преди Коледа, познава особената атмосфера на града. Този път организаторите надминаха всички очаквания – гостите на фестивала ще имат преимуществото да споделят най-силните си спомени вероятно именно от това Венецианско лято.

Председател на журито е гранд дамата на френското кино Катрин Деньов. Режисьорът Дейвид Линч ще получи награда за цялостното си творчество. А гилдията във Венеция ще почете 100-годишнината от рождението на три личности, оставили велики следи в историята на киното като режисьори и сценаристи - Роберто Роселини, Лукино Висконти и Марио Солдати.

Грандиозното шоу започна с “Черната далия”. Най-новият филм на световноизвестния майстор на трилъра Брайън Де Палма бе прожектиран предпремиерно и въодушеви публиката със Скарлет  Йохансън и Джош Харнет, които са и новата двойка на Холивуд, занимаваща преса и папараци. Мрачната история, инсценирана като филм ноар на 40-те години, претендира и за голямата награда “Златен лъв”. Филмът е сниман през пролетта на 2005 г. в София и в него освен двамата актьори блестят двукратната носителка на “Оскар” Хилъри Суонк и чудесният Арън Екхарт.

В специално интервю новият директор на форума Марко Мюлер сподели, че възнамерява да направи фестивала отново най-силният в Европа и се вижда като конкурент на колегите си в Берлин и Кана. Наследникът на Мориц де Хаделн заяви пред събралите се звезди и магнати на киното, че ще работи за старата слава на фестивала във Венеция с нови PR и мениджмънт методи. По-рано Мюлер призна, че през последните години събитието е загубило част от престижа си, но е успяло да си го възвърне категорично с тазгодишния фестивал.

“За нас във Венеция е чест, че Брайън де Палма се съгласи фестивалът да бъде открит с неговата творба, тя е претендент и за Голдън Глоуб и Оскар тази година”, споделиха  Марко Мюлер и Давиде Кроф, президентът на Венецианското биенале, организиращо фестивала. Двамата припомниха на пресконфернецията, че това е петото участие за Де Палма. Първото датира от 1975 г.

“Черната далия” регистрира и своеобразно завръщане във Венеция на Скарлет Йохансон и Хилари Суонк. Звездите и на двете актриси изгряха именно тук - Суонк в  “Момчетата не плачат” през 1999 г., а  Йохансон в “Изгубени в превода” през 2003 г. И двата филма след дебюта им в Лидо шест месеца по-късно очакваха Оскарите. Филмът на де Палма се очертава да стане култов – “Черната далия” е екранизация по едноименния роман на Джеймс Елрой, вдъхновен от жестокото убийство на американска актриса, разтърсило Лос Анджелис през 40-те години на миналия век.

Наградите “Златен лъв” се присъждат от международно жури в няколко категории - за най-добър филм, най-добър сценарий, за актьор и актриса, за най-добър режисьор, за второстепенни роли, музика и технически ефекти. Кинофестивалът във Венеция е най-старият в света. Неговото първо издание е през юли 1932 г. Тогава в почетния комитет е и единият от братята Люмиер.

Големи имена присъстват тази година във Венеция във всички секции на фестивалната програма и всички те са с основание кандидати за призовете.

Оливър Стоун конкурира с новия си филм, посветен на жертвите на атентата на 11 септември 2001 г. в Световния търговски център – един изключително силен, реален и неочаквано неидеологизиран филм за левия режисьор, един от най-силните му филми изобщо, не на последно място заради перфектната игра на Никълас Кейдж и изключителната работа на операторите.

Спайк Лий винаги е готов да изненада почитателите си, този път представя  “When the Leeves Broke” – документацията си за катастрофата и жертвите на урагана Катрина. Чувствително пресъздадени,  кадрите на филма срещат зрителите на фестивала с трагедията само ден след годишнината ѝ. И двете продукции са очаквани с голям интерес от критици и публика.

Суперлативи от двете страни се изказаха предварително и за поредицата филми на Дейвид Линч, с която се прави ретроспектива на творчеството на големия майстор. Кенет Брана и Итън Хаук изненадаха в последния момент с новината, че ще представят новите си филми лично (за Хаук това е режисьорски дебют), въпреки че бяха информирали за отсъствието си. Нещо, което също прави различен този фестивал – правилото в бранша е отказ на обявено присъствие, този път Венеция привлече обратно колебаещи се режисьори и звезди. Последните са навсякъде – в залите за пресконференции, сред фенове на специалните за срещи места, из каналите на разходки в гондоли, наред с туристи из кафенета и ресторанти.

Прекрасното време, атракциите и настроението на биеналето винаги са оставяли незабравими спомени у туристи и жители. Този път организаторите в екипа на Маркус Мюлер надминават и най-големите очаквания, по общото мнение на анкетираните след откриването в първия ден и най-вече след първата лятна нощ с промоции, премиерата и множеството изненади за киноманите, пристигнали от цял свят.

"Hollywood Ending" и "Bobby (work in Progress)" са дава от филмите конкуренти, които също се занимават с темата смърт, убийство и травмата у оставащите живи  – с втория филм публиката се конфронтира с драмата, която избухва непосредствено след атентата срещу Робърт Кенеди в хотела, пред който е убит. Том Тиквер, немският режисьор, пробил в Холивуд с “Бягай Лола”, представя новия си филм по бестселъра на Зюскинд “Парфюмът” -  50 милиона долара струва продукцията, за европейски филм това е граница на бюджет, която до сега не е достигана. В трилъра за историята на един масов убиец впечатлява дуото Дъстин Хофман и Алън Рикман. Стивън Фриър изненада с “The Queen”, със силна роля на Хелън Мирън  в ролята на Елизабет II – с него режисьорът обръща поглед към годината след смъртта на лейди Ди, когато британското кралско семейство е разяждано от конфликтите и инсинуациите, пред които е изправено.

Изненада  на тазгодишното биенале е и Джони То, който присъства с политически трилър във Вененция - с “Exiled” режисьорът ни отвежда в Macao през 1998 г., когато португалската колония бе върната на Китай. Четири от общо двадесет филми в състезателната програма са американски. Европа, Латинска Америка и Азия са представени също със силни филми. А Марко Мюлер може да бъде горд с основание - той успя не само да върне стария гланц на биеналето във Венеция след десетилетия конфликти, скандали и дори прогнозиран фалит – но тази година ще остане със сигурност като една от най-силните в историята му.  С прецизна организация, с програма, в която множеството филми са световни премиери, с плеяда звезди и световноизвестни режисьори, с което създаде неповторима атмосфера, собствен елегантен стил и неотблъскващ блясък на събитието в Лидо.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Makao
    #6

    ...

  2. Лидо
    #5

    С изключение на латинското Масао вместо Макао статията ми хареса много. Събужда спомени!

  3. :)
    #4

    :)

  4. Ф.А.
    #2

    Че има и такива статии - да дойде малко свят и до нас! Животът ни не трябва да остава само мутрология.

  5. hard
    #1

    кино,вино,все едно!Разликата е в цената!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.