Китай ще строи и контролира Никарагуанския канал

Властите на Никарагуа са решили да се доверят на китайска компания за реализацията на проекта за строеж на Никарагуанския канал, предадоха световните агенции във вторник.

Комисията по инфраструктурните въпроси към конгреса на Никарагуа единодушно е приела проектът, който се оценява на 40 млрд. долара, да бъде финансиран от фонда HK Nicaragua Canal Development Investment Co. Ltd, посочва АП. След завършването на съоръжението то ще бъде предадено на властите в Никарагуа, но китайската компания ще стане негов концесионер за 50 години с възможност за удължаване с още 50 години.

Фондът, който е базиран в Хонконг и е основан наскоро, ще управлява мегапроекта, включващ не само водния път, но и нефтопровод, железен път, две дълбоководни пристанища, две летища, както и няколко свободни търговски зони.

Технико-икономическата обосновка на проекта ще е готова до края на 2014 г. По предварителна оценка дължината на канала ще е 286 км, докато Панамският канал е 82 км, а Суецкият – 172 км. Прокопаването на съоръжението се предвижда да отнеме около 11 години и да създаде 40 хиляди работни места.

Ако проектът, идеята за който датира от ХІХ век, бъде реализиран, ще се променят коренно световните маршрути за транспорт на енергийни ресурси към Югоизточна Азия. Планира се Никарагуанският канал да свързва водите на Тихия и Атлантическия океан и по този начин да разтовари Панамския канал. Освен това съоръжението ще може да приема кораби с товароносимост до 270 хил. тона, докато през Панамския канал дори и след разширението му ще минават плавателни съдове с двойно по-малък тонаж.

Поддръжниците на проекта смятат, че новият канал ще поеме до 4.5 % от международния товарен корабен трафик. Освен това южноафриканският нефт на страните с излаз на Атлантическия океан като Венецуела, Бразилия и Уругвай ще съкрати значително пътя си до Азиатско-Тихоокеанския регион и съответно ще се намалят разходите за транспорт и цените. Маршрутът ще улесни и САЩ, които след шистовата революция ще могат да се осигурят износ на втечнен природен газ от източното си крайбрежие до азиатските страни.

Експерти обаче коментират, че като осъществи проекта за Никарагуанския канал Китай ще засили рязко своето геополитическо влияние, тъй като ще може да контролира важния транспортен маршрут.

Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?