Китай щял да финансира втори мост между Русе и Гюргево

Китай щял да финансира втори мост между Русе и Гюргево

България и Румъния ще строят втори мост над Дунав между Русе и Гюргево. За целта през юли Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще внесе в Министерския съвет проект за промяна на меморандума между правителствата на двете страни, в който ще бъде добавено съоръжението. Това съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който се срещна с румънския си колега Пол Станеску в Русе.

Освен второ съоръжение при Русе са планирани и мостове между Никопол и Турну Мъгуреле и Силистра - Кълараш.

За изграждането на съоръженията ще бъде създадена експертна работна група водена от заместник-министри от двете министерства и представители на транспортните. Групата ще положи основите по проектирането, търсенето на финансов източник и по създаване на проектна компания за реализация на планираните и включени мостове в меморандума, каза Нанков.


По думите му "има вече заявени китайски намерения не само за втори мост край Русе, но и за магистралата Русе - Велико Търново и свързването ѝ с тунела под Шипка в автомагистрален габарит".

Румънският вицепремиер е предложил да се търсят средства от европейските фондове за изграждането на мостовете.

Другите възможности са публично-частно партньорство или смесено финансиране по линия на държавните бюджети на двете страни.


Нанков защити изграждането на втори мост при Русе с натовареността на първия мост. Тенденцията през последните две - три години е ръст с 10-15% годишно на тежкотоварните автомобили. Вече има почти 5000 тира средно на денонощие, каза Нанков.

До момента българското правителство не е представило анализ разходи – ползи за нуждата от втори мост при Русе.

Експерти по транспорт са на мнение, че той не е необходим. Аргументите - стратегическа грешка е целият автомобилен трафик да се струпва в Русе. Това обрича останалите региони между Видин и най-големия дунавски град. Според изследване на ИПИ в "икономическа пустиня". Не е ефективно за развитието на регионите по протежение от 308 км по Дунав да няма нито един мост, а в Русе да са два.

Струпването на трафика в града ще доведе до нова екологична бомба за Русе и замърсяване на въздуха, който в момента периодично се обгазява от "Монтюпе".

Принципно русенци са свикнали с мръсния въздух, но когато им писне се вдигат на протести. Именно от Русе тръгнаха първите протести преди 1989 г. заради обгазяването на града.

Проблемът с опашките от тирове пък може да се реши бързо, лесно и в пъти по-евтино с добра организация на пропускателния режим, нов подход към сега съществуващия мост и голям паркинг за тирове.

Още от Бизнес