Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Китайски автопроизводител си осигури евтин достъп до европазара

0 коментара
Китайски автопроизводител си осигури евтин достъп до европазара

В средата на следващата година чисто нов завод в ловешкото село Баховица ще започне продажбата на коли с китайска марка за страните-членки на ЕС, пише в. "Интернешънъл Хералд Трибюн" в обширна статия за новото бизнес начинание на Гриша Ганчев.

Защо ти е да строиш фабрика в село с кози пътеки в подножието на Стара Планина? Причините може да са местен магнат, който ще осигури работни места за хората от района, но и желанието на китайските компании да си осигурят евтин достъп до най-големия единен пазар в света – Европейския съюз.

Гриша Ганчев, бивш състезател по борба, натрупал състояние в "Дивия Изток" по времето на прехода през 90-те, е движещата сила зад проекта. Той привлича "Грейт Уол Мотор", частна компания – един от най-големите производители на спортни автомобили в Китай, за акционер с миноритарен дял. От 97 млн. евро първоначална инвестиция "Грейт Уол" участват с 10%, а компанията на Гриша Ганчев – "Литекс" – с останалото (става въпрос за "Литекс Моторс", 92% собственост на Гриша Ганчев и 8% - на Корпоративна търговска банка – бел.ред.).

Заводът в Баховица ще разкрие 1220 работни места и ще произвежда 50 хил. автомобила тип седан, пикап, спортни модели и камиони годишно, въпреки че моделите и техническите им спецификации още не са обявени.

Въпреки че европейските и американските автопроизводители имат широко присъствие в Китай, анализатори казват, че ще мине време, докато конкуренцията на Пекин на тяхна територия ще почне да ги безпокои. Китайските производители не се доближават дори малко до популярността на наложени марки на западния пазар, казва Дейвид Седжуик, редактор в "Аутомотив Нюз Чайна".

Няколко компании се опитаха да изнасят китайски автомобили за Европа, но без особен успех, казва Седжуик. "Това, което можем да видим, е как китайските компании говорят за Европа, но не предприемат ходове".

По думите му фабриката в Баховица е за т.нар. завод – отвертка. "Те носят частите за сглобяване, напасваш колата, няма много механизация", казва Седжуик.

"Това, на което си струва да се обръща внимание, са мащабните заводи за сглобки – те могат да струват от 500 млн. долара до 1 млрд. Ако видите китайски автопроизводител да прави такава инвестиция, това означава, че е сериозен".

Китай разшири инвестициите си в Източна Европа през последните години, изкупувайки производства, изнасяйки стоки, предлагайки ниско-лихвени заеми на правителствата и участвайки в обществени поръчки за инфраструктура и енергийни проекти.

Юлиан Николов, директор "Икономическа политика" в българското икономическо министерство, казва, че България е атрактивна възможност, защото е част от ЕС и в същото време предлага ниски данъци и евтина работна ръка. "Ние активно привличаме китайски инвестиции", казва Николов, наричайки ги "един от нашите приоритети".

Китайските инвестиции в България включват фабрика за стъкло, инсталация за слънчева енергия и фабрика за телевизори и климатици. По думите на Николов в момента текат преговори с китайска компания за изграждането на индустриална зона до София, която ще привлече китайски производители.

"Грейт Уол Моторс" не дойдоха, за да инвестират, ами бяха ухажвани от г-н Ганчев, който искаше да сглобява китайски автомобили в България, за да задоволи нуждите на пазарите на Балканите и Източна Европа, казва Илия Терзиев, изпълнителен директор на "Литекс Моторс"

По думите му г-н Ганчев е "патриот", който иска да осигури работа на хората от родния си край.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.