Китайски производител на локомотиви с интерес за партньорство с БДЖ

<i>Служебният премиер Огнян Герджиков на среща с Луо Чонгфу, вицепрезидент на CRRC </i>

Интерес за сътрудничество с БДЖ и за изграждане в България на база за обслужване на европейските си клиенти е проявил един от най-големите китайски производители на електрически и дизелови локомотиви, вагони, трамваи, метровлакове и други транспортни компоненти CRRC, съобщиха от правителствената пресслужба в петък.

По време на среща на служебния премиер Огнян Герджиков с Луо Чонгфу, вицепрезидент на CRRC, в която е участвал и транспортният министър Христо Алексиев, е бил заявен интересът за инвестиции у нас.

Представителите на китайската компания са информирали, че са започнали предварителни разговори за възможностите за сътрудничество с БДЖ. Според тях стратегическото местоположение на България би позволило да се мисли за възможност за изграждане на база на CRRC за обслужване на всички клиенти на корпорацията в Европа.

Герджиков е приветствал интереса на компанията към страната ни и е изразил очакване контактите между БДЖ и CRRC да са ползотворни и за двете страни.

Той също така е посочил, че една от основните цели на служебното правителство е поддържането на добра бизнес среда, която да доведе до увеличаване на инвестициите като предпоставка за подобряване на икономическите показатели и благосъстоянието на хората, допълниха от Министерския съвет.

БДЖ в момента е в тежко финансово и техническо състояние заради трудностите по изплащането на стари заеми и остарелия локомотивно-вагонен парк, който непрекъснато създава проблеми за изпълнението на пътническите и товарните превози на държавната компания.

С мотив подобряване на състоянието на жп превозвача, предишното му ръководство бе сменено, а старият шеф Владимир Владимиров обясни, че без свежо финансиране компанията няма да може да се справи с проблемите си.

Преди срещата с китайците и премиера в петък Алексиев се включи в дискусия за предизвикателствата пред българските железници за изход от кризата. По думите му потенциалът за развитие на жп транспорта у нас зависи до голяма степен от модернизацията на железопътната мрежа, подвижния състав и подобряване управлението на националния железопътен оператор.

По късно пред журналисти министър Алексиев отбеляза, че само за две седмици изпълнението на Графика за движение на влаковете се е подобрило с над 20 %. Това се дължи на предприетите мерките от новото ръководство на БДЖ, чрез по-добра организация на подвижния състав. Той допълни още, че това е постигнато без използване на допълнителен финансов ресурс.

Христо Алексиев коментира още, че обмисля вариант за рефинансиране на дълговете на железницата в размер на 250 млн. лв., тъй като в момента наказателните лихви по сегашния заем е 8 %.

"Това е недопустимо, това е загуба на ресурс. Ще говорим с български банки и с чужди банки като идеята е да се разсрочи плащането, да се намали лихвата, за да може да се даде възможност на БДЖ да си вземе въздух и да почне да се реализира  нормално инвестиционната програма. На второ място съм водил разговори със Световната банка. Тя ще бъде привлечена като консултант на министерството", каза служебният транспортен министър.

Неведнъж Световната банка е изготвяла анализи за състоянието на железницата у нас и препоръки за оздравяването ѝ, но нито една от мерките ѝ не е била прилагана.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес