
Китайският холдинг Джили (Geely), базиран в провинция Чжъцзян, се договори да купи шведския автомобилен концерн Волво, поделение на Форд мотърс, предадоха осведомителните агенции в неделя.
Това е най-голямата сделка в чужбина на китайска компания от сектора. Джили е най-големият частен автомобилостроител в Китай, като произвежда по около 300 хиляди коли годишно.
Финансовият директор на Форд Луис Бут съобщи, цитиран от БТА, че Волво е продаден на китайската компания за 1.8 милиарда долара (1.3 милиарда евро). Това е близо четири пъти по-малко от сумата, която американският автомобилостроителен гигант плати за шведския концерн през 1999 г.
"Виждам Волво като тигър", заяви на съвместна пресконференция в централата на концерна в Гьотеборг с ръководствата на Волво и Форд президентът на китайския холдинг Ли Шуфу. "Тигърът принадлежи на гората, той не може бъде затворен в зоологическа градина, в една съвсем малка клетка. Трябва да освободим този тигър", добави той.
Китайското знаме бе издигнато в централата на Волво още преди обявяването на продажбата.
Сделката ще бъде финализирана до края на третото тримесечие на годината. Тя ще осигури на Форд свежи пари и ще му позволи да се съсредоточи върху основните си марки коли - Форд, Линкълн и Мъркюри.
Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) вече е одобрила кредит за Волво в размер на 445 милиона долара. Тъй като обаче Джили получава държавни субсидии, ще е необходимо заемът да бъде преразгледан.
Покупката е доказателство, че Китай вече е голяма сила в световното автомобилостроене. Джили смята да запази марката Волво, нейната производствена база и развойния ѝ център в Швеция, както и заводите в белгийския град Гент, в които работят общо около 20 хиляди души. Президентът на Джили обаче вече планира да започне да произвежда Волво и в Китай. Заводът ще бъде в Пекин и ще произвежда за местните потребители по 30 000 коли годишно.
"Сърцето на тигъра се намира в Швеция и Белгия (където са главните заводи на Волво), но неговата мощ трябва да се усеща в цял свят и аз виждам Китай като един от пазарите, на които Волво трябва да показва своята способност да отпуска конете", каза Ли Шуфу.
Президентът на Джили заключи, че "това е философията на това споразумение, ние искаме да защитим нашите пазари в Европа и Съединените щати и да развием Волво в нововъзникващите пазарни икономики, по-специално в Китай". Той обеща да запази отличната репутация на шведската марка за сигурност, качество, съобразяване с екологичните стандарти и модерен скандинавски дизайн.
Миналата година Китай излезе на второ място в света след САЩ като пазар на автомобили. Продажбите скочиха с 46 на сто и достигнаха рекордните 13.6 милиона.
Покупката на Волво бележи навлизането с пълна сила на Китай в европейския автомобилен сектор.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент