Клиентите на фалиралия туроператор вече почивали нормално

Български хотели обаче искали от руските туристи да платят повторно или да напуснат

Клиентите на фалиралия туроператор вече почивали нормално

Драма с туристите – клиенти на прекратилия дейността си туроператор “Бългериан Вип Турс" (БВТ), няма, заяви в четвъртък зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов в Кюстендил. “Вчера за няколко часа е имало малко напрежение, но в момента всичко е спокойно и туристите спокойно пребивават в страната”, каза той.

Вчера имахме среща и със самия туроператор БВТ, обясни Маринов. След като агенцията информира руската страна за невъзможността да обслужва техните туристи, те бяха поети от други български туроператори. Така че в момента нещата са нормални и руските граждани спокойно могат да проведат почивката си в България, увери зам.-министърът.

 

Руското издание “Вести” съобщи, че български хотели са принуждавали клиенти на БВТ да напуснат или да заплатят престоя си повторно. Агенцията се позова на писмо от Федералната агенция по туризма на Русия – Ростуризъм, изпратено до българското икономическо министерство.

 

По данни на Ростуризъм става дума за четири хотела. Говорителят на Федералната агенция по туризма Ирина Щеголкова посочи, че българските хотели са сключили договор не с туристите, а с туристически компании и трябва с тях да изяснят своите отношения.

 

Маринов обясни, че е запознат с тези случаи, но законодателството е такова, че дори и да се наложи повторно заплащане на пътуването или престоя – сумата ще се възстанови от застраховката на туроператора.

 

Общият брой туристи на БВТ у нас е около 1000, те не са само руски граждани, но и граждани на Иран, Казахстан и др. Няма да има проблеми с тези туристи, които са пристигнали в страната или предстои да пристигнат, твърди Иво Маринов. Освен това е важно да се знае, че няма български граждани, изпратени от БВТ в чужбина, които да се налага да бъдат върнати в страната, обясни той.

 

Неприятната ситуация с клиенти на закъсали туроператори се дължи на недостатъци в нормативната уредба, смята Румен Драганов, директор на Института за анализа и оценки в туризма.

 

“Нашето законодателство, включително и внесеният в Народното събрание Закон за туризма, изисква българските туристи, когато са в чужбина, да заплатят от джоба си по същия начин, както сега руските туристи плащат хотели и други услуги и след това, като се върнат в България, да претендират за застраховка, което е изключително неудобно и неприятно както за чуждестранните туристи, така и за българските туристи в чужбина”, каза Драганов.

 

“Съществуването на Гаранционен фонд веднага поема плащанията, облекчава туристите и за в бъдеще би облекчило и българските туристи в чужбина, които няма да страдат по начина, по който сега са поставени руските туристи – клиенти на "Бългериен Вип Турс", добави той.

 

Според нашето законодателство туроператорите са длъжни да сключват застраховка за професионална отговорност, чийто прагове бяха увеличени след случая с фалита на “Алма Тур” и стотиците руски туристи, блокирани на морските ни летища миналата година. В други европейски държави съществува практика туроператорите да внасят определена сума в гаранционен фонд, който да покрива непредвидени ситуации с техни клиенти. Голяма част от туристическия бранш смята, че този вариант е по-удачен и настояват и у нас да се създаде гаранционен фонд.

Споделяне
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?