КНСБ заплаши със стачка заради ремонта на руските Су 25

Според синдиката дейности от поръчката могат да бъдат извършени в "Авионамс", въпреки че Каракачанов не мисли така

Самолети Су 25
КНСБ обяви, че е готова на "всички възможни граждански и синдикални действия", ако не се даде възможност част от ремонта на руските самолети Су 25 да бъде извършен в наскоро национализирания завод "Авионамс".
 
Стойността на поръчката на Министерството на отбраната може да надхвърли 82 млн. лева без ДДС, но според военния министър Красимир Каракачанов "Авионамс" няма капацитет да се справи с нея и не беше поканен.
 
От КНСБ обаче са на друго мнение. От синдиката искат да бъде включена клауза в договора с избраната фирма, "Авионамс" да бъде подизпълнител. В писмо до премиера Бойко Борисов те настояват за спешна среща, на която казусът да бъде изчистен.
 
В петък в рамките на парламентарния контрол Каракачанов съобщи, че само 558-ми авиационен ремонтен завод – Беларус е подал оферта да ремонтира и поддържа руските самолети Су 25, другото поканено дружество Обединена авиостроителна корпорация – Русия не е дало предложение.
 
Тогава Каракачанов обясни, че е имал среща с представители на "Авионамс", на която е станало ясно, че заводът няма възможности да се справи с ремонта. От КНСБ обаче опровергават това твърдение.   
 

"Не приемаме изказаното становище от военния министър, че след срещата му с представители на синдикатите по поставените въпроси в началото на месец септември е станало ясно, че "Авионамс" няма нито лиценза, нито способността да извършва такъв ремонт", посочват от КНСБ.
 
Според синдиката "Авионамс" има дългогодишен опит в ремонта на подобни самолети и в завода работят единствените подготвени специалисти в България.
 
Според Каракачанов обаче там от 2001 г. не са ремонтирали подобни самолети. По думите му е имало писмо от синдикатите в "Авионамс", имало е и среща в началото на септември, като самите те са наясно, че "Авионамс" няма нито лиценз, нито способност в момента да извърши този ремонт.
 
Според него "Авионамс" може да придобие възможности да се справи с подобен ремонт за около три години, а МО не може да чака толкова.
 
Прогнозната стойност на поръчката е 82.51 млн. лева без ДДС. В документите се уточнява, че общата стойност на всички договори по рамковото споразумение ще бъде до 41 млн. лева, но има опция при възникнала необходимост и правителствено решение да се сключват и конкретни договори към споразумението до 82.51 млн. лева. За тази цел ще бъде сключено допълнително споразумение към рамковото споразумение, се обяснява в поканата за обществената поръчка.
 
Удължаването на ресурса на машините трябва да се извърши от оригиналния конструктор – руската "Компания Сухой", или на базата на негово заключение.
 
От направеното проучване е установено, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под ръководството на оригиналния конструктор може да се направи в Русия и в Беларус. Затова и покана за участие в поръчката е отправена до "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, Руска федерация, и до "Авиоремонтен завод 558", Баранович, Беларус.
 
Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и всичките те ще бъдат ремонтирани.
 
Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева. 
Още по темата
Още от България