Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Коалиционното споразумение в Германия заплашва да превърне "мотора" на Европа в "тежка гемия"

11 коментара

Погледната отвън, Германия прилича на страховита машина. Нейната свръхефективна икономика не само устоя на кризата в еврозоната, но и заплати за голяма част от спешните възстановителни мерки, които осуетиха сриването на държави като Гърция, Португалия и Ирландия. Нейният експорт е залял пазарите по света. Нейният канцлер Ангела Меркел носи короната на неоспорим лидер на Европейския съюз. Странното е, че самите германци не я смятат за такава. Мнозина от тях се гневят, че страната им е заплашена от неравенство и крайности, от безогледен капитализъм. Те са несигурни и уплашени. Те се чувстват бедни.

Този водовъртеж помага да си обясним защо коалиционното правителство на Германия, договорено в ранните часове на 27 ноември след петседмични разговори и 17-часова заключителна сесия, се обедини от набор от политики, които заплашват да преобърнат някои от реформите, извели Германия до успеха.

Споразумението за "голяма коалиция" между десноцентристите ХДС/ХСС (Християндемократически съюз и Християнсоциален съюз) и левоцентристите от ГСДП (Германска социалдемократическа партия) предстои да бъде одобрено на референдум от 470-те хиляди членове на ГСДП. Резултатът от гласуването, който се очаква на 14 декември, съвсем не е сигурен. Но ако споразумението бъде одобрено, г-жа Меркел ще бъде обременена с ляв дневен ред, който връща към ерата на топлоелектрическите централи. Ако тя не съумее да използва своите легендарни политически умения и да охлади тези идеи или - което е по-добре - да ги отстрани изцяло, Германия ще има проблеми.

Това е така, защото икономиката на Германия почива върху стари лаври и в частност върху "Дневен ред 2010" - поредица реформи, започнати през 2003 г. от Герхард Шрьодер, предшественика на Меркел. Но тяхната пара е на изчерпване. Производителността на труда е нараствала през последните десет години с темпо близо два пъти по-малко, отколкото в Испания, а общият дял на публичните и частните инвестиции от 17 на сто от БВП е спаднал с повече от една пета след въвеждането на еврото. Нито една европейска страна не е провела по-малко реформи от Германия след началото на кризата на еврото.

Обратно в ГДР

Коалиционният "договор" от 185 страници даваше възможност да се сложи началото на нов дневен ред от реформи. Вместо това неговите предложения представляват смесица от небивалици – такси за чужденците по германските шосета - и вредни неща. Например въвеждането на национално равнище на минимална часова ставка от 8,50 евро. Това е относително много, особено в Източна Германия. Там някои компании плащат по не повече от шест евро, така че минималната ставка вероятно ще бъда с цената на уволнения на хора.

Споразумението се отдалечава от по-гъвкавата традиция в Германия за преговори между синдикатите и работодателите във всеки бранш - система, която помогна заплатите в Германия да останат ниски в началото на този век, докато другите икономики от еврозоната се отдадоха на охолно харчене, което ги направи неконкурентни.

Пенсионната политика на коалицията изглежда още по-назадничава. В наши дни от напредналите икономики се очаква живеещите по-дълго народи да работят по-дълго. Но тази коалиция иска пенсионната възраст, повишена до 67 години от предишната широка коалиция, да бъде върната обратно за отделни групи, в някои случаи - до 63 години. За подобна забежка президентът на Франция Франсоа Оланд с основание бе подиграван, не на последно място и от г-жа Меркел. Сега жената, която поучаваше другите страни в Европа за неустойчивостта на социалните им разходи, ще поеме по същия път на разсипничество.

Докато предвижда доста глупави неща, договорът не засяга здравомислещите. Новото правителство остава ангажирано със скъпоструващата цел да бъдат затворени всички ядрени електроцентрали до 2022 г. - нещо особено тежко за потребителите, които трябва да поемат бремето на разходите по енергийния преход. А що се отнася до много необходимите инвестиции в обществената инфраструктура, договорът предлага много по-малко разходи за мостове, ж.п. линии и шосета от предложените от правителствени експерти около 7 милиарда евро. Според едно изследване до 14 на сто от мостовете в Германия може би са опасни.

Последиците за Европа от тази коалиция няма да бъдат само лоши. Една от придобивките е, че въпреки цялата си примитивна икономическа политика ГСДП изглежда склонна да подкрепи някои основни реформи, напр. създаването на банков съюз. Но това няма да има голямо значение, ако Германия - моторът на европейската икономика - спре. А в светлината на коалиционното споразумение това е реална заплаха.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #11

    Разбираме че според Икономист най-ефективната икономика е тази в която деца, възрастни и старци работят 12 часов работен ден за една филия хляб. Страшни печалби се правят тогава, БВП-то е до небето, инвеститорите пощръклели и настъпва рай Христоса.

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #10
  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #9
  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #8
  5. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #7
  6. Анонимен
    #6

    №4 Защо да няма работа? Търсят се фармацевти, лекари, работници в селското стопанство. Вярно, че няма свободни места в новите бизнес центрове със служебен Мерцедес и зплата не по-ниска от 3000 лева на месец.

  7. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  8. Анонимен
    #4

    тези, които толкова настояват да държат хората на работа до преклонна възраст дори с инконтинентни памперси, да вземат да погледнат колко млади хора нямат работа с години, докато чакат някой да се пенсионира и да освободи работно място

  9. Анонимен
    #3

    До 2: Същото каквото и ако Украина се присъедини към ЕС. Просто отбелязваме. С една дума ако и да сме кратунковци можем да разсъждаваме. Всъщност ти да не си от Марс та се делиш?

  10. Анонимен
    #2

    Шотландците въобще не мислят и не искат да се отделят от Великобритания. Интересно ми е защо българите желаят това да се случи? Какво ще спечелите бе кратунковци?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.