Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кого и за какво призовават правителствените клипове “Гласувай!”

41 коментара
Кого и за какво призовават правителствените клипове “Гласувай!”

В разгара на предизборната кампания, в пика на обществената истерия около готвената томбола, за която правителството на Симеон Сакскобургготски смята да изхарчи поне милион и половина лева от парите на данъкоплатците, в националните ефири се появиха и два рекламни клипа, целящи да стимулират избирателната активност.

Млада, добре изглеждаща дама се явява на интервю за работа.  Вместо очаквания уверен и интелигентен женски глас обаче, от устните на кандидатката изненадващо излиза бълвоч от мутренски  заплахи и улични псувни към интервюиращите я.

Отново младо, костюмирано юпи трябва да представи медийна бизнес стратегия пред колегите си. Екипът, в това число и самият презентиращ, видимо са втрещени от предсказанията, които ромска врачка вещае за фирмата, излизащи от устата на юпито.

Клиповете завършват с посланието:"Всеки, който не гласува, оставя другите да гласуват другите вместо него" и заключителното: "Гласувай! Има значение!"

Рекламите, призоваващи избирателя да отдели време, за да упражни гражданското си право на глас, определено са провокативни и будят разнопосочни асоциации. След всички "благородни" инициативи на кабинета около избори 2005 г. и съответните атаки от страна на опозицията, клиповете логично предизвикаха противоречиви интерпретации, които дори достигнаха до обвинения в дискриминация на определени групи в българското общество.

Димитър Димитров, политолог, преподавател в Софийски университет

Клиповете са спорни по две причини. Едната спорност е естетическа или културна, тъй като клиповете прескачат определени допустими граници и са провокативни. Намекът за уличната култура, за езика на малцинствата едва ли е най-подходящият терен, на който може да се отправи едно неутрално послание "Гласувайте!" и то именно от страна управляващите. Доста е рисковано именно правителството да отправя осъдителни послания към определи малцинства и то в момент, в който се разразяват локални расови сблъсъци като този в "Захарна фабрика". Недопустимо е да се налива допълнително масло в огъня като се твърди, че малцинствата или хората от гетото злоупотребяват с правото си да гласуват, тъй като лесно се поддават на подкупи, а именно това е подтекста на рекламите.

Втората спорност произтича от вече обсъжданото и критикуваното в пресата - фактът, че клиповете са направени с парите на данъкоплатеца. Подобна практика в този вариант няма никъде по света. В тази връзка не мога да не спомена томболата, която има обща провокация с тези клипове към демократичния процес на гласоподаване - с тях сякаш управляващите търсят последното спасение и начин да привлекат вниманието към себе си, опитват се да компенсират дефицита на гласове чрез определени провокации.

Ефектът от клиповете е разчетен да бъде еманципиране на още от 200 до 400 хил. гласа на хора, разочаровани от политиката, но които евентуално биха отишли до урните по други не-политически причини (дори и заради забавния момент, че тази томбола напомня нашумелите масови забавление като играта "Биг Брадър"). Парадоксът е, че съвсем не е сигурно, че тези избиратели ще гласуват точно за НДСВ. Най-печеливша от това повишаване на избирателната активност е първата партия, в случая БСП, тъй като много голяма е вероятността тези несвързани с политическата рационалност лица да гласуват за някакви периферни партии. С попадането им под 4% гласовете за тях ще се преразпределят, от което печели БСП, водеща в момента. Още по-парадоксалното е, че социалистите от своя страна са против харченето на бюджетни пари за подобни кампании.

Красимир Кънев, председател на Български хелзински комитет:

Рекламният клип стереотипизира ромския говор и поведение, представя  ромите като по-долна категория хора с лош акцент. Има и елемент на генериране на етнически предразсъдък, портретиране на ромите в един обществено неприемлив образ. Това е най-малкото неестествено за един правителствен клип от една партия, която се хвалеше и парадираше, че е изработила множество актове и документи в защита именно на малцинствата. Това е недопустимо дори и предвид факта, че през тези четири години тези документи останаха само на хартия и не се реализираха на практика. Клипът е странен завършек на политиката на НДСВ.

Петя Кабакчиева - социолог, преподавател в Софийски университет:

В американските клипове, от където очевадно българските са изплагиатствани, сблъсъкът е между политически ценности (коректни и утвърдени демократични политически ценности се изправят срещу общоприето отхвърлени като политически некоректни разсъждения). В случая, държа да подчертая,  няма асоциация с конкретен и ясен образ на група.

Като оставим на страна плагиатството, в клиповете на българското правителство сблъсъкът е подменен - той е между отделни социални или етнически групи (преуспели юпита и бизнесмени срещу роми и мутроподобни гамени).

С това се внушава невъзможно публично присъствие на визираните групи, а именно роми, врачки,  които се набедяват за лъжци (думите в единия клип са на врачка, а тази работа не е публично забранена или санкционирана в България), както и хората от улицата, за които се предпоставя, че са вулгарни и силови личности. Некоректно е подобна типологизация и то на базата на клишета.

Посланието, което аз привиждам, е "Млади, готини, образовани, западноориентирани дами и господа, гласувайте все пак, защото иначе нискообразовани, мутроподобни малцинствени групи ще решат вместо Вас!"

Мартин Карбовски, журналист:

Клиповете са хубави, изключително интелигентно направени, но както всяко интелигентно нещо у нас няма да свърши много работа.

Причината, е че е обърната схемата - избирателят говори с гласа на циганина или на простака, а проблемът всъщност не е в избирателя. Избирателят няма връзка с циганина или простака. Проблемът в България е, че депутатите ни са прости и техният вътрешен глас е елементарен.

Вместо да се пуска в ефир гласоподавател, който псува работодателя си, по-резонно щеше да е да се покаже едно ромче с глас на депутат.

Този клип ми подсказва, че трябва да се смени гласоподавателя, а всъщност идеята на изборите е гласовете и вота на хората да сменят сегашните политици с по-качествени. Подобна кампания трябва да поощри българите да гласуват, за да сменят депутатите, от които не са доволни. Да внуши, че гражданите са способни да ги сменят.

Гид за подаръци

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Генерал Кобалт
    #42

    Без коментар.http://www.mediapool.bg/show/?storyid=105578pravitelstveni klipoveАвтор: Umnik Получено на: 3 Юни 2005 13:36Pitajte PR-agencijata na NDSV "Janev&Janev". Edinijat Janev e zet na Todor Vylchev, bivsh shef na BNB po naj-smutnite vremena, a drugijat Janev e zam.shef na BNB po sedesarsko vree. Sami syobrazete kakvo e obshtoto pomezhdu im.

  2. Генерал Кобалт
    #41

    Ето, това е то гражданското общество - да видиш нещо, да не се въздържаш да си кажеш мнението - и така да предизвикаш дебат.Повтарям мнението си. Безспорно идеята е ИЗЦЯЛО ОТКРАДНАТА от САЩ - съдя от сравнението, направено вhttp://www.yvox.net/Освен това американските клипове са направени сериозно и засягат важни теми. А българските плагиатски варианти са в стила на профанизацията, характерна за "24 часа" и "Труд" - по-точно казано целенасоченото опростачване. А освен това имат и расистки характер.

  3. Raven
    #40

    Otnosno Bubulinka:" Ганчо, дете мое, где виждаш националсоциализъм, бре чедо, патриот съм и родолюбец. Много ви отива да лепите етикети, които са били на мода през 30-те и 40-те години на миналия век. Искам в България да има българи, а не безродна паплач!" Bubolinche, mnozinstvoto germantsi prez 30te i 40te godini sa smiatali che e tehen pruv patriotichen dulg da podkrepiat Hitler i sa iskali v Germania da ima germantsi, a ne bezrodna paplach (=evrei, tsigani, poliatsi i vsiakakvi drugi SLAVIANI).

  4. Raven
    #38

    Purvo-klipa s glasa na mutrata-ne vizhdam kude tochno e problemut i se suglasiavam s Polina. Ot koga mutrite ili koito i da bilo prestupni grupirovki sa maltsinstva sus prava, koito triabav da budat zashtitavani?Vtoriat klip, obache opredeleno mozhe da se kazhe, che ima elementi, razpalvashti omraza kum maltsinstavta.Otnosno iziavlenieto na Damata: "Klipovete pokazvat horata, koito ne iskame da reshavat vmesto nas - prostacite, vulgarnite i negramotnite, a tova, 4e tezi hora sa mutri ili cigani e

  5. Kevork
    #37

    B. Najdenov trjabva da go pita otkyde vze pari za apt na bul Vitosha!

  6. da go dyhat fashistite
    #36

    tozi pat teia deto manipulirat horata s edinstvenoto ne6to koeto im ostana - da obi4at rodinata si - i gi izpolzvat za svoite si tzeli 6te go dy.....EI HORA KOMPLEKSARITE OT NATZIONALISTI4NITE ORGANIZATZII VI PRAVIAT NA MAIMYNI. IZPOZVAT VA6ATA 4ISTA I SVIATA LUBOV KAM BG ZA DA VLIAZAT V PARLAMENTA!!! ili ste kioravi ili ste glupavi - seiat MEJDUETHNI4ESKa VRAJDA, KOIATO POSLE NE MOGAT DA SPRAT - SAMO I SAMO DA VI SE HARESAT I DA LAPNAT KOKALA. DA NE BI DOSEGA DA NIAMA6E TAKIVA VRAJDI - ima6e ima6e

  7. НДСВ неeeeeeeee
    #35

    Правителствaтa на НДСВ и на Иван Костов направиха 1,000,000 емигранти длъжници 1,000,000 емигранти длъжници x 1,000 = 1,000,000,000 лв Правителствoтo на НДСВ разработи чл. 40а от ЗЗО приет в края на 2004 г. Там категорично е посочено, че здравните вноски за периода 2000-2005 г, няма да се опрощават. Веднага след приемането на закона започна кампания за сплашване с писма, бирници и "ще ви вземат телевизора". Чл 40а въведе рекламираната като облекчение за българите в чужбина възможност за отписване

  8. съобщава
    #34

    Илко Семерджиев, зам.-министър на здравеопазването в правителствата на Стефан Софиянски и на Иван КостовРъководителят на групата разработила ЗЗО в който с член 33 и 34 се задължават всички български граждани, вкл. новородените, да се осигуряват здравно в България. Илко Семерджиев например е записан в университета за следдипломна квалификация през март 2002 година. Дипломирал се е през юни същата година. В документа е пропуснато да се запишат датите на взетите изпити, както и продължителността на

  9. изненадата
    #33

    Коалиция “Атака” може да се превърне в изненадата на предстоящите парламентарни избори!

  10. протестния вот
    #32

    Всички партии, които имат шанс да влязат в новия парламент, вече са управлявали. НДСВ =БСП= ОДС= ДСБ.= КОАЛИЦИЯ НА РОЗАТА= БНС= “Новото време”На тези избори няма партия на протестния вот. Относно ”Атака” - ако сме реалисти, дори да я няма, ние трябва да я създадем, защото когато всички вкупом са За и няма един против или въздаржал се, някой ден ще установим, че всички сме спали.”Aтака” - най после антитезата на тезата, за да дойде правилния синтез!!!N:14 Коалиция Национално обединение "АТАКА"ДА ВЪРНЕМ БЪЛГАРИЯ НА БЪЛГАРИТЕ България над Всичко!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.