Кои са най-засегнатите от санкциите срещу Иран компании в ЕС?

Кои са най-засегнатите от санкциите срещу Иран компании в ЕС?

Тази седмица ще бъдат възстановени първа серия американски санкции срещу Иран, тъй като изтече 90-дневният преходен период, определен от Вашингтон през май след оттеглянето му от международното споразумение за иранската ядрена програма, съобщи Франс прес. Те ще засегнат купуването на долари от Техеран, търговията със злато и ценни метали, въглищата и промишлените компютърни програми.

Втори преходен период от 180 дни ще изтече в началото на ноември и ще бъдат възстановени санкциите срещу вноса на ирански петрол.

Кои ще бъдат най-засегнатите сектори от Европейския съюз:

Автомобилостроене

Френските автомобилостроители Рено (Renault) и Пе Ес А (PSA), които продават близо половината от новите си коли в Иран, реагираха много различно на съобщението за възобновяване на американските санкции.

Пе Ес А обяви в началото на юни, че подготвя прекратяване на дейностите си на основния си чуждестранен пазар по обем на продажбите, но посочи, че изтеглянето му ще се отрази с по-малко от 1 процент на оборота на групата.

Рено от своя страна увери, че не иска да се отказва от дейностите си в Иран, дори да се наложи силно да ги намали. През юли компанията отчете спад на продажбите си в Иран с 10,3 на сто през първата половина на годината до 61 354 автомобила.

Големите германски автомобилостроители също ще бъдат засегнати, най-вече Даймлер (Daimler), който подписа през 2016 година протоколи за споразумение с две ирански групи за производство и продажба на камиони Мерцедес-Бенц (Mercedes-Benz).

Фолксваген (Volkswagen) обяви през 2017 година, че ще възобнови продажбите си в Иран след 17 години прекъсване. Компанията обаче развива мащабна дейност в Съединените щати и най-вероятно ще бъде принудена да се откаже от иранския пазар.

Самолетостроене

Най-големите договори, подписани след споразумението за иранската ядрена програма, са в самолетостроенето, тъй като Иран иска да обнови остарялата си флотилия.

Еърбъс (Airbus) получи поръчки от ирански авиокомпании за 100 самолета. Досега са доставени само три, всичките с американски лиценз, който стана задължителен заради използването на произведени в САЩ части. Но загубата на иранския пазар няма да е особено тежка за Еърбъс, тъй като европейският самолетостроител има 7168 поръчки към 30 юни.

Петролна промишленост

След споразумението от 2015 година френската петролна и газова компания Тотал (Total) се обедини с китайската Си Ен пи Си (CNPC) за инвестиции от 5 милиарда долара в разработката на иранското газово находище Южен Парс.

След като Тотал не успя да издейства от САЩ да бъде изключена от действието на санкциите, тя най-вероятно ще се откаже от ангажимента. Групата обаче не е инвестирала повече от 100 милиона долара в операцията, благодарение на което ще ограничи загубите си. Иран предупреди, че Тотал ще бъде заменен от китайската държавна компания Си Ен Пи Си.

Италианският газов гигант ЕНИ (ENI), чийто договор за закупуване на 2 милиона барела петрол всеки месец изтича в края на 2018 година, предпочете да остане предпазлив и не развали договора си с Иран.

Железопътна и корабна промишленост

Италианската железопътна индустрия може да пострада от санкциите. Държавната жп компания Феровие дело стато (Ferrovie dello Stato) подписа през юли 2017 година споразумение за изграждане на високоскоростна линия между Кум и Арак в Северен Иран.

Няколко споразумения за сътрудничество бяха подписани между Иран и корабостроителната компания Финкантиери (Fincantieri) през 2016 година.

Освен това Италия отново е станала най-голям европейски търговски партньор на Техеран, като през 2017 година износът ѝ за Иран се е увеличил с 12,5 на сто до 1,7 милиарда евро.

Туризъм

Британската авиокомпания Бритиш еъруейс (British Airways) и германската Луфтханза (Lufthansa), които възобновиха преките си полети към Техеран, ще трябва да ги прекратят, ако искат да могат свободно да продължат трансатлантическите си полети.

Френската хотелска верига Акор (Accor), която откри два хотела на летището в Техеран, може да пострада от санкциите. Същото се отнася и за веригата Ротана (Rotana Hotels) от Обединените арабски емирства (ОАЕ), която изрази желание да развива дейност в Иран.

Испанската компания Мелия хоутелс интернешънъл (Melia Hotels International), която подписа през април 2016 година споразумение за управление на луксозен 5-звезден хотел в Иран - Гран Мелия Гоо (Gran Melia Ghoo), обяви, че сградата е в строеж и че не желае да се произнася по "тези политически въпроси", особено на този "прекалено ранен етап".

Промишленост

Германската компания Сименс (Siemens) се върна отново в Иран през март 2016 година след антиядреното споразумение, в съдружие с иранската Мапна (Mapna) за производство на газови турбини и генератори за електроцентрали. През януари промишленият гигант подписа договор за 12 компресора за два завода за преработка на природен газ. Негов говорител увери, че групата иска да спазва стриктно регламентите за износа, включително американските санкции, но не обяви оттеглянето си от Иран.

Френската газова компания Ер ликид (Air Liquide) реши да спре всякаква търговска дейност в страната.

В Иран има и британски компании, подписали договори в сферата на инфраструктурите, слънчевата енергетика, инженерната дейност и здравеопазването.

Фармацевтика

Френската фармацевтична компания Санофи (Sanofi) присъства от десетина години в Иран и продължава дейностите си при пълно спазване на международните правила, коментира неин говорител.

Банков сектор

Германските банки, сред които регионалната Хелаба (Helaba) и франкфуртската Де Цет банк (DZ Bank) вече решиха да се оттеглят от Иран след обявяването на санкциите от Доналд Тръмп в средата на май.

Още по темата
Още от Свят