Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кой ще пилотира новите F-16?

Напрежение във ВВС, след като български пилоти са върнати от обучението им в САЩ

30 коментара
F-16, сн. "Локхийд Мартин"

Двама български пилоти, които е трябвало да бъдат обучени за пилотирането на закупените от САЩ нови изтребители F-16, са били отхвърлени, потвърдиха източници на Mediapool от военното министерство.

Още един пилот може да бъде върнат, но към момента ситуацията е на кантар.

Засега няма официална информация какви са конкретните причини за това – липса на възможности, поведение, надеждност или други.

Макар да изглежда напълно нормално не всички заминали на обучение да го приключат успешно, източници на Mediapool твърдят, че случващото е предизвикало силно напрежение във Военновъздушните сили, включително около въпроса кой точно подбира кадрите, заминали да усвоят новите за Българската армия машини.

България закупи 8 машини F-16 от САЩ за над 2 млрд. лева, като договорът предвижда 14 български летци да бъдат обучени в САЩ.

Според информацията на МО от края на миналата година вече са били пратени 8 души.

Очаква се тази година да бъдат изпратени всички пилоти, като графикът зависи от възможностите на американската страна.

Според сегашните разчети България трябва да има обучени пилоти към края на 2023 година, когато се очакваше да пристигнат първите изтребители. Заради пандемията обаче доставката ще се забави и графикът подлежи на промяна.

Четирима от пилотите ще бъдат обучени за водачи на групи и тяхното обучение ще е по-дълго.

14 пилоти, обаче, няма да бъдат достатъчни за новите машини и от ВВС ще трябва да решат проблема на по-късен етап.

Отворен стои въпросът, че ако не се осигури възможност вече обучените пилоти да летят определено време, те ще трябва да преминават "опреснителни" курсове.

България продължава да разчита само на старите съветски машини МиГ-29, за да пази въздушното си пространство, като бъдещето им е все по-ограничено, след като Русия, Беларус и Украйна отпаднаха като опции за поддържането им.

Един от вариантите е в България да бъдат разположени изтребители на съюзнически държави, като най-удачно е те да бъдат F-16. Президентът Румен Радев, който е бивш командир на ВВС, препоръча България да търси изтребители на лизинг.

Oстава открит обаче въпросът, че няма да има подготвени български пилоти. Българската страна се опитва да осигури по-бърз график за обучението, но не е ясно дали САЩ имат достатъчно свободни слотове.

Първият вариант е с американски F-16 втора ръка, които да бъдат взети на лизинг.

Предложенията на Радев

Първият вариант е с американски F-16 втора ръка, които да бъдат взети на лизинг.

Възможност за обучение на лизинг по програмата за модернизираните F-16 MLU в Нидерландия, както и евентуално придобиване на изтребителите.

Ако и това не стане, търсим вариант за европейски изтребители от нашите партньори на лизинг, за да запълним тази празнота. 

За да може България да използва пълноценно новите изтребители, ще трябва да ремонтира и летищата си, основно авиобазата "Граф Игнатиево". За целта България ще инвестира около 300 млн. лева. Към момента обаче има забавяне по дейностите, което ще се направи опит да бъде наваксано.

Отворен стои въпросът и кога ще закупим още 8 изтребители F-16, каквито са българските планове.

Министерство на отбраната вече изпрати писмо-искане за получаване на проектодоговор (LoR for LOA) за придобиването на още осем многоцелеви изтребители F-16 Block 70, но военният министър Драгомир Заков каза, че все още не е получен отговор.

Първоначалните сигнали са, че офертата ще е по-висока от цената, на която придобихме първите 8 машини – 2.1 млрд. лева. Това зависи от искания от България пакет оборудване и въоръжение, но няма да е изненада, ако цената се доближи до 3 млрд. лева. Добрата новина е, че тези пари вече ще могат да бъдат изплатени разсрочено, тъй като България вече има изискваната от САЩ кредитна история.

Колкото по-бързо бъде сключен договорът със САЩ и "Lockheed Martin", толкова по-бързо ще може България да се освободи от старите съветски изтребители МиГ – 29.

Сроковете се отразяват и върху цените, тъй като военната продукция поскъпва с месеци.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

30 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Williams Smith
    #30

    МОЕТО ИМЕ Е УИЛЯМ. Аз съм късметлия, че намерих истински заклинател и за да спазя думите му, д-р Огунделе върна жена ми, която ме напусна заради друг мъж след 3 години, след работата му за мен тя се върна след 24 часа... благослови ти и моят Бог те пазят в безопасност и здраве. Това е моят начин да го оценя, ако имате нужда от помощ за вашата връзка, брак и т.н. Свържете се с д-р Ogundele WhatsApp или Viber: 27638836445. Той е добър човек.

  2. Емил Станоев
    #29

    Мноого тъп въпрос ! Че то Чертежите всеки може да пилотира.

  3. marij
    #28

    По добре да пием една студена вода с тази сделка. Първо докато ги получим тези самолети ще са морално остарели,ако изобщо ги получим на не ясно каква цена и второ само да замърсяваме природата с тия непрекъснати полети за опреснителни курсове А пък още такива стари машини да поръчваме си е самоубийство

  4. roko_s_granata
    #27
    Отговор на коментар #25

    ТАКА Е ГЕйРБАВ ДРоГАРЮ ☭ ТУЛУМ, ПОЖАРНИКАРа БОКО (АГЕНТ НА ДС С ПСЕВДОНИМ "БУДА") ПРОИЗВЕДЕН ОТ ДРЪНДАРСКИЯ ЦИГАНИН АААМЕД ДОГАНУГЛУ (АГЕНТ НА ДС С ПСЕВДОНИМ "САВА") И ДРУГ АГЕНТ НА ДС С ПСЕВДОНИМ "ГОЦЕ" ОТ МАЙОР В жЕНЕРАЛЬ.....И ТО ПОЛИЦЕЙСКИ...МУ-ХА-ХАХА-ХА....

  5. roko_s_granata
    #26
    Отговор на коментар #23

    СВИКВАЙ ГЕйРБАВ ДРоГАРЮ ☭ ТУЛУМ, ПОЖАРНИКАРa "БУДА"-ла ☭ И ГЕШЕВ КАСКЕТА ИЗТЕКОХА В КАНАЛА ЗАЕДНО С ВАС ФЕНОВЕ СИ.... И БОКО ТИКВАТА ОТ ТУК НАТАТЪК ШЕ ГЛЕДА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ САМО ОТКЪДЕ ОПАШКАТА НА КОНЯ, НА ЦАР ОСВОБОДИТЕЛ ИЛИ ОТ „ОФИСА“ НА БАЙ СТАВРИ............МУ-ХА-ХА

  6. Коментарът е изтрит в 13:20 на 31 март 2022 от автора.
    #25
  7. Мюнхен
    #24

    Този факт за сетен път показва, че у нас няма реална, справедлива оценка за способностите на човека и по-специално на хората, които полагаа някакъв труд. Кой е оценен както трябва-обективно,справедливо, безпрастрастно ? Никой. Както се оценяват другите кадри- чиновници, инженери, професори, лекари, полицаи, така са оценяват и военните. Като отидат в чужбина, там получават реална оценка на техните възможности. Затова хората, които са можещи, кадърни и почтени, бягат оттук. Навсякъде е пълно с връзкари

  8. Коментарът е изтрит в 13:20 на 31 март 2022 от автора.
    #23
  9. NORAD
    #22
    Отговор на коментар #12

    В днешно време пробвай в DCS World, в него новите възможности на F-16 Viper къртят мивки в dogfight аспекта; виж канала на “Growling Sidewinder”Ама подготовката за управлението дори на един самолет в симулациата изисква преминаването на десетки часове четене на документация и стотици страници, плюс специализирано оборудване /периферия, не става само с клавиатура ;)Тоя симулатор се използва официално като entry level training за A-10

  10. Liberal
    #21

    Реално положението е следното - парите са преведени, самолети няма. Обучението на пилоти - функциия на настроенията на американската администрация (и колко силно се наведем). Добре, че руснаците не ни мотаха така едно време, че и наличните самолети нямаше да ги има! Целта е ясна - да ни мотат за да останем без самолети и обучени пилоти, и да вкарат "временно" свои.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.