Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кой ще строи магистрала "Хемус" до Велико Търново

Засега доставчиците са само двама, свързани с "Грома Холд"

8 коментара
Кой ще строи магистрала "Хемус" до Велико Търново

Строителството на магистрала "Хемус" (София - Варна) е топ приоритет на третия кабинет на Бойко Борисов. Доизграждането на липсващите 225 км беше дадено на държавната компания "Автомагистрали" без търг или конкурс, а с т.нар. in house (вътрешно) възлагане по Закона за обществените поръчки за 2.7 млрд. лв.

Въпреки че вече са се минали над две години, а премиерът Борисов редовно проверява напредъка по изграждането ѝ, към момента не се очертава да има готов участък, изграждан от "Автомагистрали" през тази година, твърдят строители на обекта. Държавната компания няма достатъчно техника и работници и затова въведе практиката за превъзлагане на работата на доставчици на техника и материали, като изборът им става по неясен начин за широката публика.

В края на 2020 г. Mediapool разказа кои са шестте частни компании, с които държавното дружество има подписани рамкови споразумения за изграждането на първите три участъка - от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч. По тях в момента се работи на "пълни обороти", както се изрази премиерът Бойко Борисов и вече има положени първите пластове асфалт.

За следващите три участъка на магистрала "Хемус" - до разклона за Велико Търново, строителите все още не са стъпили на обекта, но вече има сключени рамкови споразумения с две компании, свързани с "Грома Холд". Това научи Mediapool от "Автомагистрали" след запитване по Закона за достъп до обществена информация.

В момента за трите участъка между разклона за Плевен/Ловеч и този до Велико Търново се извършват подготвителни дейности по почистване на терена и изграждането на временни пътища, каза в края на годината министърът на регионалното развитие Петя Аврамова. За тези участъци има одобрени парцеларни планове и технически проекти, но все още не са направени отчужденията на имотите, уточниха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Разликата в рамковите споразумения между първите три участъка и следващите три е, че те ще се строят по-дълго. За първите три участъка договорите са за 48 месеца, а за следващите три - 53 месеца или около четири години и половина. Тъй като са подписани през 2020 г., това означава, че ако няма закъснения със сроковете, до края на 2024 г. магистрала "Хемус" може да стигне до Велико Търново.

"Водно строителство - Благоевград"

"Водно строителство - Благоевград" има договор за изграждането на участък 5 от магистрала "Хемус". Той е с дължина от 23 километра и започва от края на пътен възел "Летница" до 189 километър. В участъка трябва да бъдат изградени 4 подлеза, 4 моста и 10 надлеза. Има 7 пресичания със селскостопански пътища и едно с железопътна линия.

Благоевградската фирма е основана още по времето на социализма през далечната 1973 г. с името "Водстрой". Почти до началото на този век се занимава основно с изграждането на хидромелиоративни съоръжения на територията на област Благоевград. През 1998 г. е приватизирана от работническо-мениджърско дружество и сменя името си на "Водно строителство - Благоевград" АД.

След като става частна, дейността на фирмата се разширява значително и обхваща строителство и ремонт на хидротехнически, хидроенергийни и хидромелиоративни обекти и съоръжения, водопроводи, промишлени тръбопроводи (газопроводи), жилищни и обществени сгради, промишлени халета.

С идването на премиера Борисов на власт, компанията "Водно строителство - Благоевград" навлиза и в строежа на пътища и магистрали, като участва в обединения с водещ партньор "Агромах". Така строи участъци от "Струма" (лот 4) и "Марица" (лот 1). "Агромах" е собственост на Христо Савев, но управлението ѝ се свързваше с Методи Бачев, макар официално той да не фигурираше в регистрите. Бачев нашумя през 2016 г. с "пиянска" обида към премиера Бойко Борисов, а при посрещането на новата 2020 година се оплака, че кметът на Симитли иска да го убие. Няколко месеца по-късно - през юни миналата година, 47-годишният Бачев почина след планова операция на носа в "Пирогов". По неофициална информация след като излязъл от упойката, получил масиран инфаркт и издъхнал.

С днешна дата мажоритарен собственик на "Водно строителство - Благоевград" е Виктор Велев, който е управител на "Грома Холд" - новото име на "Агромах". Компанията, заедно с "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив") се ребрандира след шумната акция на прокуратурата по разследване за източване на ДДС през 2017 г. С днешна дата не е ясно каква е съдбата на това дело поради липса на официална информация от държавното обвинение.

За последните три финансови години "Водно строителство - Благоевград" показва впечатляващи финансови резултати и непрекъснат ръст на приходите. Оборотът на компанията расте от 15.5 млн. лв. през 2017 г. до над 49 млн. лв. през 2019 г., сочат данните от регистъра на Строителната камара. За компанията работят около 90 души.

"Европейски пътища" - Пловдив

Другата компания, с която "Автомагистрали" има подписано рамково споразумение за изграждането на участък 6 от магистрала "Хемус", е "Европейски пътища" (старо име "Пътища Пловдив"). Участъкът започва от края на пътния възел край разклона за Павликени/ Левски до разклона за Велико Търново. Дължината на този участък е 32.6 км (от 189 км до 222 км) и в него трябва да бъдат построени един мост, 9 селскостопански надлеза и 3 селскостопански подлеза, както и 3 пътни подлеза и 4 пътни надлеза.

"Пътища Пловдив" е основана през 1993 г. с разпореждане на Министерския съвет чрез отделяне на дейност и имущество от Областно пътно управление - Пловдив. Две години по-късно е включено в програмата за масова приватизация. Продадено е през 1997 г., като дълги години мажоритарен собственик на компанията беше лидерът на областната организация на БСП в Пловдив Георги Гергов.

През 2014 г. той продаде "Пътища Пловдив" на собственика на "Агромах" - Асен Савев, баща на настоящия собственик на "Грома Холд" Христо Савев. След смъртта на Асен Савев през 2018 г. с днешна дата официален собственик на "Европейски пътища" е съпругата му - Анка Савева.

"Европейски пътища" ("Пътища Пловдив") има богат опит в изпълнението на пътни проекти, финансирани от държавния бюджет и европрограми. От идването на власт на Бойко Борисов компанията направи забележителен растеж. Приходите ѝ непрекъснато растат, като за последните три финансови години са се увеличили от 32.7 млн. лв. през 2017 г. на над 132.3 млн. лв. през 2019 г. Любопитен факт е, че ако през 2017 г. за компанията са работили 206 души, три години по-късно техният брой намалява повече от три пъти до 61 работника, показват данните на Камарата на строителите. От тях около една шеста са счетоводителите, според данните във фирмения сайт. Според източници от строителния бранш "Европейски пътища" вече преотдава голяма част от работата си на подизпълнители. Изпълнителен директор на компанията е Маргарита Попиванова.

Нещо повече, с финансовите си резултати за 2019 г. компанията направи забележителен скок и излезе от 17-та на 6-та позиция в класацията на "Капитал 100" за най-големите строители. Общо приходите надхврълят 133 млн. лв., което е ръст от над 84% спрямо година по-рано. Печалбата ѝ обаче не расте със същото темпо и се е увеличила с по-малко от 3 на сто, достигайки до 3.7 млн. лв.

През последната година компанията получи и няколко големи договора от държавата, освен изграждането на участъка от "Хемус". Единият е за над 70 млн. лв. за ремонт на пътища в област Пловдив на съмнително високи цени, според експерти в пътни бранш. Най-странен е ремонтът на участък от Подбалканския път, който видимо е в добро състояние, но от пътната агенция твърдят, че целта е превенция. "Европейски пътища", заедно с "Водно строителство - Благоевград", са и в обединението, което строи на най-висока цена от 20 млн. лв./км и участък от скоростния път Ботевград - Видин.

По Закона за достъп до обществена информация държавната компания "Автомагистрали" представи общо 20 договора, подписани с частни компании за изграждането на магистрала "Хемус" към ноември 2020 г., като сумите по договорите бяха заличени. По тази причина Mediapool няма информация кой от т.нар. "доставчици" строители за колко ще строи магистралата. Ясното към момента е това, че държавата ангажира се с два транша за общо над 2.7 млрд. лв. за липсващите 225 км на магистралата между София и Варна. Първият транш от над 1.35 млрд. лв. за 135 км до разклона за Велико Търново (средно по 10 млн. лв./км) беше даден в края на 2018 г. Година по-късно бяха отпуснати още 1.38 млрд. лв. за останалите 89 км между Велико Търново и п.в. "Буховци" или километър магистрала поскъпна с 5.5 млн. лв. до 15.5 млн. лв./км без никакви обяснения.

Сега предстои Сметната палата да провери всички договори на "Автомагистрали". Това реши Народното събрание в края на миналата година по искане на БСП.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Илчев
    #8
    Отговор на коментар #4

    Хвърлиха пари за това кръгово и сега така ще ги затворят нямам думи насип със кална маса правят и от реката съсипаха река вит където съм ходил 30 гд да ловя риба сега е пълен хаос но това е на бойко оправата

  2. Илчев
    #7
    Отговор на коментар #6

    Да точно аз живея на 5.километра от магистралата боаза миналата година виждахме всичко как копаеха речното корито за насип и сега се свалят баири където имаше дървета всички дървета отсякоха и свалят баирите За Да насипват магистралата но никой не им държи сметка

  3. The Rock
    #6

    Ето и доказателство за стореното: Гражданите питат: Защо ни правите на глупаци? Ако това деяние е разрешено от областния управител на Ловеч, защо не са спазени процедурите? Така ли се строят магистрали, с речна баластра? Според представители от Сдружение Балканка, строителството на магистрала е недопустимо да се извършва с речна баластра, тъй като тя съдържа в себе си изключително разнородна структура, обли камъни с най-различни размери, глина и пясъци, като по този начин не може да се изгради консолидиран насип и това застрашава качеството на строежа и е предпоставка за кратък експлоатационен живот. https://lovechtoday.eu/сдружение-балканка-организира-проте/

  4. Дядо ми Петър
    #5

    Не е важно кой строи. ВАЖНО Е КОЙ ПРИБИРА КОМИСИОННИТЕ. А ОЩЕ ПО-ВАЖНО - ДА СЕ СНАСЯТ РЕДОВНО.

  5. The Rock
    #4

    На първата снимка може да видите един пътен възел, който е един от "шедьоврите" на този път, който в никакъв случай не може да се нарече "магистрала". Това е пътния възел при "Боаза", в близост направиха кръгово движение, за да може да включат 9-киломитровия участък от Ябланица и да се среже една лента, сега това кръгово става излишно - няколко милиона лева на данъкоплатците похарчени за предизборните машинации на ГЕРБ и лично на Борисов.ПРи строежа на моста местните хора ги снимаха с дрон как вместо

  6. Мазен Кумунис
    #3

    Как кой? Бойко Велики! Венсеремос! #будетездрави ;)

  7. 1107a
    #2

    Няма значение, кой я строи. Парите винаги отиват във "опозицията" ДпС. Това е една необяснима загаТка!

  8. bez_ime
    #1

    Как кой, Шиши...?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.