Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Коледните подаръци започват от есента

0 коментара

През седмицата се проведе заседание на политическия съвет на НДСВ, на което беше взето решение да се похарчат допълнително поне 260 млн. лв. от натрупаното преизпълнение на приходите в консолидирания бюджет. Размерът на сумата не е окончателен, като тя може да нарасне до 330 млн. лв., ако се предвидят още пари за пътища.

Разпределението на средствата е както следва:
- 115 млн. лв. за общините;
- 10 млн. лв. за компютърно обучение в училищата;
- 15 млн. лв. за водоснабдяване в някои населени места;
- 5 млн. лв. за фонд за лечение на болни деца;
- около 115 млн. лв. за коледни надбавки към пенсиите и заплатите на бюджетните служители;
- вероятно около 70 млн. лв. за пътища.

Още при първите подобни намерения на управляващите през юли ИПИ коментира (виж тук) решението за изразходване на 263 млн. лв. от бюджета за отделни направления без ясна обосновка на причините за техния избор и за икономическите последици от това. За съжаление, това не попречи на изхарчването на тези средства.

Само два месеца по-късно отново се повтаря същият сценарий.

Правителството разполага с още повече пари и въпреки договореностите с Международния валутен фонд за ограничаване на разходите извън заложените в бюджета за 2004 г. (и за излишък от поне 1% от БВП) възнамерява да ги похарчи до края на годината. Прави впечатление, че през тази година управляващите побързаха да разпределят парите по-рано, тъй като през миналата - 2003 г. - това се случи едва през декември и се наложи да бъде извършено в много кратък срок.

Някои от определените насоки за допълнителни разходи са наистина важни и ползата от тях ще бъде видима. Това например са средствата за компютъризация на училищата, които не разполагат с необходимата техника за преподаване по съвременни методи. Според изказванията на управляващите тези пари ще са достатъчни за достъп до интернет на 350 хил. ученици.

Все пак остава въпросът защо тези средства не са били предвидени в бюджета при неговото съставяне и дали не са били възможни по-ниски разходи в други аспекти на образованието, като например съкращаване на прекомерно раздутия брой учители и съответно спестяване на част от разходите за заплати и осигуровки.

Друго много важно направление за насочване на допълнителни суми са общините (115 млн. лв.). Според намеренията на управляващите трябва да бъдат възнаградени само тези общини, които са управлявали най-добре финансовите си ресурси. Само че зад това становище на практика може да стои всичко и възможността за напълно дискреционно разпределение към общини с кметове - представители на НДСВ и ДПС - не се премахва.

За фискалната децентрализация и по-разширената роля на общините при финансирането и доставянето на публичните услуги се говори от достатъчно време, но все още на практика не е предприето нищо съществено. По тази причина в много от общините всяка година възникват бюджетни дефицити, които в крайна сметка се покриват от консолидирания бюджет, но не е намерено дългосрочно решение и проблемът остава.

За такова решение се счита децентрализацията, но тя няма да бъде постигната само чрез даване на повече пари, защото смисълът ѝ е точно противоположен - по-малко пари от данъкоплатците срещу по-качествени услуги. Естествено, това не се посочва като критерий при разпределението на средствата и в края на годината ще бъде отчетено, че те са похарчени, без обаче да стане ясно какво и изобщо постигнато ли е нещо с тях.

Както през всяка от последните години, и през 2004 ще има коледни надбавки към пенсиите и заплатите на бюджетните служители. И докато за пенсиите все пак това е приемливо до известна степен, тъй като средната пенсия наистина е много ниска по размер, то за бюджетните служители се получава известен парадокс.

Единственият източник на техните заплати са доходите на данъкоплатците. Фактът, че данъкоплатците през тази година са се трудили повече, поели са повече рискове, използвали са знанията и уменията си и са добавили повече стойност не им носи толкова по-високо възнаграждение, тъй като много голяма от доходите им е отнета от бюджета и след това подлежи на преразпределение. Тази част ще послужи за по-големи заплати на бюджетните служители, за които не може да се твърди, че са работили повече или че са станали по-ефективни. Дори напротив - разходите за тях постоянно се увеличават, докато добавената стойност (ако допуснем, че изобщо има такава) от дейността им намалява.

В такъв случай изглежда най-малкото несправедливо и неморално да се поощряват хора, които генерират малко или нищо, за сметка на останалите, които движат икономиката напред.

По отношение на парите за по-качествено водоснабдяване (15 млн. лв.) може да се каже същото като за общините - не е ясно защо ще се избират едни селища, а не други.

След като през юли бяха отпуснати 100 млн. лв. за пътища, сега според представители на НДСВ вероятната сума за тази цел е около 70 млн. лв. Поради лошото качество на пътната мрежа в страната строежът и ремонтът наистина е необходим, но това отново може да бъде спестено на данъкоплатците.

Като цяло, отношението на управляващите спрямо инфраструктурата е да се дадат повече пари от бюджета без оглед на ефективността от изразходването им и без да се използват други възможности като частно финансиране. Водопроводните мрежи, а отчасти и пътищата, могат да се изградят със средствата на хората в конкретната община или област, които да бъдат техни собственици, или пък от частни инвеститори. Това би решило проблема с лошото качество и освен това ще бъде по-добро и справедливо решение.

Една добра идея, която възниква поради наличието на повече пари в бюджета, е създаването на фонд за лечение на болни деца. Това се налага от огромните суми, които са необходими - най-вече за операции в чужбина, които наистина са непосилни за повечето семейства с тежко болни деца. Поради ограничения размер на средствата обаче тук ще възникне казусът как да се предпочете едно дете пред друго, тъй като едва ли фондът ще може да удовлетвори всички искания за пари. За тази цел трябва да бъдат приети много строги, точни и ясни правила за отпускане на парите, защото в противен случай могат да възникнат възможности за корупция сред администраторите на фонда. А това ще представлява противоречие и изкривяване на иначе добрия замисъл.

Какво предлага ИПИ като алтернативна употреба на преизпълнението на бюджетните приходи, което очакваме да е в размер на около 1.2 млрд. лв.?

Както сме посочвали и по-рано, една възможност е предсрочното изплащане на външен дълг без замяната му с нов. Това ще спести на бюджета около 70 млн. лв. разходи за лихви през продължителен период от време, които да бъдат използвани за намаляване на данъците.

Може да бъде приложен и опитът на някои американски щати в подобни случаи - връщането на част от данъците на хората чрез изпращането на чек по пощата. За България обаче тази възможност ще се реализира по-трудно, тъй като за разлика от САЩ, където основен източник на приходи е подоходният данък и по-лесно се идентифицират хората, които са допринесли повече, тук структурата на приходите се доминира от косвените данъци. Все пак, ако правителството реши, то би могло да приспособи тази схема към местните условия и до известна степен да компенсира по-високата от необходимото данъчна тежест.

Друга алтернатива е предприемането на реформи, състоящи се в оптимизиране броя на бюджетните служители. Логично е това да породи известно недоволство у тях поради неизбежните съкращения и да възникнат разходи за обезщетения на бившите служители. Но от друга страна средствата ще са достатъчни за покриване на разходите на тези хора за един разумен период, докато успеят да си намерят друга работа, а нашите очаквания са, че това ще спести дългосрочно на бюджета по около 200 млн. лв. годишно.

Като извод можем да отбележим, че управляващите отново изпускат възможността да предприемат необходимите реформи въпреки наличието на достатъчно ресурси за това в настоящия момент.

Реформите се правят много по-лесно и с много по-ниска социална цена именно в периоди като сегашния и не трябва да се чака настъпването на неблагоприятни събития, за да започнат да се реформират определени сектори. Реформите се отлагат вероятно поради приближаването на парламентарните избори, но точно те са факторът, който може да осигури един по-висок резултат за правителството и по-добър жизнен стандарт за гласоподавателите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.