Коледният подарък у нас най-често е дреха или козметика за 40 лв.

Коледният подарък у нас най-често е дреха или козметика за 40 лв.

Тази Коледа българите смятат да похарчат средно по 40 лв. за подарък на трима-четирима души от семейството, по 26 лв. за най-близките приятели, а за колеги са склонни да дадат по 21 лв. Най-често пазаруваните коледни дарове са дрехи и козметика, по-малко електроника, следвани от детски играчки, мобилни телефони и таблети и най-рядко книги. Обикновено идеите за подаръци се вземат от интернет, а голяма част от пазаруването за дарове под елхата е онлайн.

Това сочат данните от допитване сред 550 български потребители, извършено от унгарската компания за проучвания GKI Digital през октомври 2015 по поръчка на сайта Pazaruvaj.com.

Делът на планиращите да похарчат над 100 лв. за коледен подарък е едва 3%.

По-голямата част от анкетираните (86%) казват, че ще вземат подарък само за тесния семеен кръг, 29 на сто от хората смятат да зарадват и приятелите си, но само 18 на сто включват в плановете за коледното пазаруване и широкия семеен кръг.

Данни от проучването показват, че 86% от българите ще купят подаръци за Коледа от електронни магазини, 39% ще го направят на място в молове и търговски центрове, 25% ще отидат в обикновен или специализиран магазин, а 18% ще купят подаръци по интернет от частни лица или аукциони.

Българските потребители, пазаруващи в интернет по време на коледния период тази година, планират да направят 3-4 покупки на различни видове продукти, показват данните от проучването.

Най-често това ще са дрехи (55%), козметика (50%), потребителска електроника (34%), детски играчки (33%), мобилни телефони, таблети и аксесоари (31%), накрая книги (29%) и компютърни устройства (28%).

Обобщените резултати от проучване показват, че за тази Коледа средностатистическия активен потребител на интернет се очаква да купи подаръци за около 5 души на обща стойност от 200 лева. При едно средностатистическо четиричленно семейство с деца пазаруването на коледни подаръци може да обремени бюджета на домакинството с около 310-315 лева. В тези изчисления не се включват разходите за празничното меню или коледната елха.

Сред различните източници, активни потребители използват преди всичко интернет за събиране на идеи (80%). Следващите две най-популярни източника на информация са разглеждането в магазини (34%) и  вестниците с промоции и реклами на магазините (26%). Изненадващо е, че въздействието на списанията, брошурите и радиото е най-малко върху активните потребители на интернет, само между 3% и 8% от тях са посочили, че за тях това е важен канал за придобиване на идеи.  

В интернет, 87% от българските потребители търсят идеи за коледни подаръци чрез интернет търсачки (Google, Bing и други), 54% от тях се доверяват на сайтове за сравнение на цени и продукти, 45% се обръщат към имейл бюлетините на магазините, 39% търсят в социалните мрежи (Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter), една четвърт (25%) гледат асортимента на онлайн магазините, а 23% от потребителите се доверяват на написаното във форумите.

"В периода преди коледната треска за пазаруване на много места срещаме реклами на продукти – в интернет, рекламните вестници на магазините, листовки, телевизионни реклами, вестници и списания. Всички тези реклами имат за цел да създадат настроение на коледните приготовления и да дадат идеи за избор на подаръци. От многото възможности обаче потребителите на интернет обикновено използват само два източника за събиране на идеи за подаръци, като един от тях са платформите за сравнение на цени и продукти, които пестят време и дават изчерпателна информация“, коментира Елена Гeлеменова, мениджър на pazaruvaj.com за България.

Критериите, по които българските онлайн купувачи избират интернет магазините, от които да закупят коледните си подаръци, са няколко. На първо място това са надеждността на дадения магазин (78%), заедно с цените на продуктите (78%). Сред другите критерии са резултатите в сайтовете за сравнение на цени (62%), режимът за доставка и получаването на артикула (62%), както и онлайн отзивите за продуктите (59%) от други потребители.

Споделяне
Още от Бизнес