Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Коледното пазаруване тръгва с над 200 млн. лв. дневно

Около една четвърт по-малко българи ще пътуват за празниците спрямо 2015 г. Все повече покупки се извършват онлайн

1 коментар
Коледното пазаруване тръгва с над 200 млн. лв. дневно

Шампионско пазаруване очакват търговците в дните преди Коледа и Нова година у нас. Средно над 200 млн. лв. дневно ще отидат за подаръци, забавления и почерпки.

Почти всеки работодател (85%) планира да даде коледен бонус на служителите си. Половината от шефовете са решили допълнителните възнаграждения да стигнат до половин заплата, сочи проучване на Българската стопанска камара (БСК).

Туристическият бранш обаче очаква по-ниски приходи. Прогнозите са около една четвърт по-малко българи да пътуват за празниците спрямо 2015 г. Причината е в съвпадането на празничните с почивните дни.

Храна, бензин, цигари и алкохол с най-големи обороти

Основание за оптимизма на търговците е растящото вътрешното потребление през тази година, което е един от основните двигатели за икономическия растеж у нас. За третото тримесечие на 2016 г. вътрешното потребление достигна 3.4 на сто на годишна база – втори резултат в ЕС след Румъния (4.6%).

Ръстът на икономиката е довел и до повишаване на средната работна заплата до 954 лв. към края на септември, което е с 69 лв. повече на годишна база, по данните НСИ. Въпреки това работните заплати у нас остават най-ниски в целия ЕС. Добрата новина е, че над половината от работодателите (53%) планират да вдигнат възнагражденията на работници и служители с между 5 – 7% през следващата година, сочи проучване на Асоциацията на индустриалния капитал у нас. От 1 януари 2017 г. се повишива и минималната работна заплата - от 420 на 460 лв.

Правителството вече зарадва пенсионерите с по 40 лв. за Коледа.

Всеки осми от 10 работодатели също ще даде на служителите си допълнителен бонус, който в половината от случаите ще е половин заплата отгоре. Вторият най-често срещан бонус е до една пета от месечното възнаграждение. Само един на всеки 10 работодатели ще възнагради служителите си с 13-а заплата. Някои са решили да раздават фирмени подаръци, ваучери за храна или почивка, сочи проучването на БСК.

Всичко това кара търговците да се надяват на по-големи обороти и печалби спрямо година по-рано.

Данните на Националната агенция по приходите (НАП), предоставени след запитване на Mediapool, показват растящи продажби през последните години в периода от 20 до 31 декември, на базата на фискалните устройства свързани с данъчните. За последните 12 дни от годината българите харчат около 2 милиарда лева, като през 2015 г. сумата достига над 2.4 млрд. лв., което е средно по над 200 млн. лв. дневно.

Около половината от парите ще бъдат похарчени в магазините за хранителни стоки (над 1 млрд. лв. за 12 дни през 2015 г.). Около 430 млн. лв. са били похарчени за зареждане на автомобилите с гориво. Третият най-голям оборот са реализирали търговските обекти за цигари и алкохол – близо 278 млн. лв., следвани от аптеките – около 175 млн. лв., показват данните на НАП.

Ресторантите, пицариите, баровете и сладкарниците са реализирали около 50 млн. лв. оборот по време на миналата Коледа и Нова година. Любопитен детайл на този фон са резултатите на две питейни заведения - за 12 дни те са отчели оборот от 25.40 лв. между 20 и 31 декември 2015 г., според данните на НАП.

Гадателките и ясновидките пък са регистрирали скромните по 35 лв. дневно в последните дни на миналата година. Общо 46 гадателки са със свързани касови апарати с НАП. Те са отчели оборот от 19 043 лв. в периода 20 – 31 декември 2015 г.

Средно по 295 лв. се очаква оставят българите в тукашните курорти

За разлика от търговците, туристическият бранш очаква по-слаби постъпления за Коледа и Нова година спрямо 2015 г., защото няма да има сливане на работни и празнични дни. Прогнозите са на на Института за анализи и оценки в туризма.

Очакванията са около 100 000 души по-малко да пътуват по празниците, което е около една четвърт спрямо 2015 г. За това пък те ще изхарчат средно с около 8% повече заради поскъпването на туристическите пакети, коментира Румен Драганов, директор на института.

Изчисленията му показват, че около 172 млн. лв. ще похарчат около 510 хил. българи за пътувания у нас и в чужбина по Коледа и Нова година.

Около 400 000 българи се очаква да изберат курорти у нас. Всеки един от тях ще похарчи средно по 295 лв.

Зад граница ще пътуват около 110 000 сънародници, а средният разход на човек ще е около 490 лв. По традиция най-предпочитаните места за българите са съседните страни. За Гърция се очаква да заминат около 60 000 българи, за Сърбия – до 3500, а за Македония – около 2000 души.

Все повече българи купуват подаръците онлайн

Освен почивката, подаръците са другото значително перо за празниците, по което ще отидат средно около 225 лева, според проучване на платформата за сравнение на цени и продукти pazaruvaj.com.

Данните показват, че тази година сред българските онлайн потребители най-предпочитаните подаръци са "класическите": облекло (55%), продукти за красотата и козметика (45%) и игри/играчки (35%). Миналата година за облекло, обувки и чанти по празниците са изхарчени около 90 млн. лв., сочат данните на НАП.

Забавната и умна електроника е най-предпочитания подарък за близки и роднини за една трета от анкетираните в проучването на pazaruvaj.com.

Търговци също отчитат сериозен ръст на продажбите на "умни" джаджи, които са сред най-предпочитаните за подарък по празниците. Наред със смартфоните и дроновете, търсени са още смарт часовници и гривни, които мерят пулс, изминато разстояние, кръвно налягане и други фитнес показатели, както и слушалки и говорителчета за мобилни телефони.

Хитът тази година обаче се нарича "ховърборд" (самобалансиращи се скутери), по които са запалени не само децата, но и възрастни. Другият търсен продукт са очилата за виртуална реалност, коментира Божидар Колев, един от собствениците на "Технополис" пред Mediapool.

Един на всеки трима българи се очаква ще избере електронни разплащания за закупуване на коледни подаръци, сочи проучването на Visa, чиято прогноза е за увеличаване на честотата на онлайн пазаруванията в сравнение с миналата година.

Според проучването най-често българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн дрехи и обувки (64%), технологични продукти (39%), почивки (40%) и книги (21%).

Почивките, самолетните билети, ваучерите за козметични продукти и битовите сметки българите предпочитат да платят онлайн, показва проучването. Според него българките пазаруват основно облекло, книги, козметични продукти и детски продукти по интернет, докато мъжете предпочитат да пазаруват онлайн технологични продукти, ваканции, билети за концерти и самолетни билети.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dr. Web Browsing
    #1

    ...и така до следващото коледно или предколедно, или съответно-предпразнично пазаруване и до следващата рекламна статия за тях (с хубави графики и картинки към тях, естествено!), когато отново някой некадърник наш ще предизвика поредната предколедна, предпразнична катастрофа, пожар, взрив и т.н. След това ще последват отново покани към българите за помощи чрез SMS-и и т.н. Докога? Не се знае. Сигурно докато се изтепаме накрая. Но (естествено, вездесъщото "но") винаги ще има някой, който трескаво прави парички, пачки, далаверки сладки за милиони и после весело ще си свирука.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.