Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Колизия между МО и руснаците за ремонта на МиГ-овете

Проблемите около поддръжката на старите съветски изтребители се задълбочават

32 коментара
Колизия между МО и руснаците за ремонта на МиГ-овете

Руската корпорация РСК МиГ отхвърли част от аргументите на българското военно министерство, с които то отказва да приеме поръчаните нови и ремонтирани двигатели за изтребителите МиГ 29 и така проблемите с руската поддръжка на старите съветски машини стават все по-сериозни.

"Всички авиационни двигатели, доставяни от копорацията "МиГ" в рамките на действуващите договорни задължения, са минали комплексно обслужване в предприятието-разработчик "В.В.Чернишев", след което са били предадени на официалните представители на МО с пълния пакет с експлоатационна и техническа документация, а също така с необходимите бележки за тяхната готовност за полети", се посочва в изявление на корпорацията, цитирано от БТА.

МО обаче прие само първите два ремонтирани двигатели и отказа да приеме останалите четири ремонтирани и четири нови двигатели. Те бяха поръчани на руснаците през българския посредник - фирмата "Авиостарт“ - срещу сумата от близо 22 млн. евро без ДДС. Договорът бе подписан през ноември миналата година по време на управлението на бившия военен министър Николай Ненчев.

Българското военно министерство твърди, че има няколко разминавания с договора. Досега беше известно, че основният проблем е липсата на оригинални формуляри на производителя, заради която не се знае кога са произведени доставените ремонтирани двигатели, колко време са работили и най-важното - какъв е остатъчният им ресурс. В петък от МО уточниха, че липсват и "ключови компоненти" на доставените нови двигатели.

Руснаците обаче твърдят, че "неотдавнашните съобщения за невъзможността на основния ремонт и удължаване на ресурса на двигателите на МиГ-29 на ВВС на България поради отсъствие на документацията не съответствуват на реалността".

От цитираното съобщение не става ясно кои по-точно съобщения са подразнили руската корпорация.

Позицията на руснаците завършва с уточнението, че "многогодишните партньорски отношения позволяват да се решават всякакви възникващи въпроси в оперативен режим".

Колизията между военното министерство и руснаците идва в момент, в който военният министър Красимир Каракачанов обяви, че готви серия поръчки към Русия за ремонта и дори модернизацията на всички 15 изтребители МиГ 29, с които разполагат българските Военно-въздушни сили.

Забавянето на доставката на двигателите ще затрудни допълнително и без това бедстващите от години български Военно-въздушни сили, които разчитат силно на поръчаното оборудване. Недоволството на бойните пилоти ескалира по-рано тази седмица, когато те масово отказаха да летят, защото вече се чувстват несигурни да изпълняват задачите си.

МО влезе в оправдателен режим

"Никога и никъде български официални представители не са декларирали, че поради отсъствие на документация е констатирана невъзможност за извършване на основния ремонт и удължаване на ресурса на двигателите на МиГ 29", отговориха от военното министерство.

Това действително е така. Претенциите на България по договора бяха представени детайлно миналата седмица пред парламентарната военна комисия от зам.-министъра на отбраната Анатолий Величков.

Сега от МО припомнят, че български официални представители винаги са декларирали, че ремонтните дейности на доставените по договора възстановени 6 броя двигатели, са извършвани от Московския машиностроителен завод "В. В. Чернишев".

Липсват ключови компоненти на доставените двигатели

От Министерството отбелязват обаче, че доставените по договора 4 нови двигатели не са "комплектовани с ключови компоненти съгласно конструктивните и технически параметри, което е констатирано от комисията по приемането на двигателите и отразено в констативния протокол".

Доставените 6 възстановени (след експлоатация) двигатели пък "не са комплектовани от изпълнителя по договора с оригиналните формуляри от завода производител, отразяващи историята на жизнения цикъл на двигателите, съгласно изисквания от договора".

От МО посочват още, че ногогодишният опит от сътрудничеството с ръководството на ВВС не дава основания на българската фирма изпълнител по договора да пренебрегва категоричните изисквания на договорните задължения".

"МО очаква в оперативен режим и в най-кратки срокове българската фирма изпълнител да отстрани допуснатите пропуски по изпълнението на договора", се казва в отговора на българското военно министерство.

В заключение МО заявява, че "предприетите действия за оперативно решаване на констатираните пропуски са насочени само и единствено за гарантиране на безопасността на полетите и поддържане на летателната годност на изтребителната ни авиация".

Готвят се още серия поръчки за Русия

Миналата седмица военният министър Красимир Каракачанов успокои, че според него няма да има проблеми около доставеното оборудване и казусът ще бъде изчистен.

Случаят обаче е показателен за трудната поддръжка на старите съветски машини.

Командирът на Военно-въздушните сили ген. Цанко Стойков съобщи наскоро, че военният министър има план освен МиГ-овете да ремонтира и изтребителите Су 25, самолетите АН 30, зенитните комплекси и радиолокационните станции.

Това ще генерира милионни поръчки за руския военно-промишлен комплекс и ще постави под съмнение наличието на достатъчно ресурси за купуване на съвместима с НАТО техника и въоръжение.

На този фон проектът за нов тип изтребител, който да е съвместим с НАТО, е на трупчета и бъдещето му все още не е ясно. Той бе на финалната фаза, но управляващите инициираха парламентарна проверка, която установи нередности в подготовката му, довели до елиминирането на офертата на САЩ и Португалия за изтребители втора ръка Ф 16.

В крайна сметка Министерството на отбраната обяви, че той се връща отново на фаза събиране на оферти и ще се търсят предложения за нови изтребители Ф 16 и "Юрофайтър", които да се конкурират с предложението за новите шведски машини "Грипен".

Досега бяха събрани оферти само за нови изтребители "Грипен" и за втора ръка Ф 16 и "Юрофайтър".

Миналата седмица Каракачанов съобщи, че амбицията му е до началото на ноември да внесе в Министерския съвет предложението си за проекта за нов тип изтребители.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

32 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #32

    чакам да видя кога ще "отрежат главата" на смелчагата, който алармира, че руският "ремонт" на двигателите е направил мИговете ни съвсем негодни и НЕ! подписа (предаставяте ли си!!...) документацията...

  2. trezwomislesht
    #31
  3. trezwomislesht
    #30
  4. trezwomislesht
    #29
  5. Pilgrim
    #28

    Няма колизия-конфликт? между МО и руснаците- нито МО или т.н. руснаци не са страни по темата.Има две страни - да има ли или да няма България ВВС които във всички случаи ще са недостатъчни но способни за респект в мирно време или армията ни като цяло ще бъде със събути гащи и способна само за чуждестранни контингенти предизвикани от мераците на Pax Americana.Просто Каракачанов е кукла на конци а още завижда че не можа да стане Главнокомандващ а и това е последното му влизане в парламента щом си избра кариера на министър и то на отбраната.

  6. Борислав Дичев
    #27
  7. Борислав Дичев
    #26
  8. Коментарът е изтрит в 03:18 на 14 октомври 2023 от автора.
    #25
  9. Коментарът е изтрит в 03:18 на 14 октомври 2023 от автора.
    #24
  10. ирис
    #23

    има ли нормални политици в България,докога ще се разправят с тези самолети,които от днес са напълно обречени,тъй като МиГ влиза в списъкът за санкции на САЩ.Кво правим сега,пак ли ще се кланяме или най-накрая ще бъдат предприети национално отговорни мерки

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.